Grafică: 9.5
Sunet: 9.5
Poveste: 9
Conținut: 9
Imersiune: 8
CasetaWitcher3

Nu l-am terminat. Aș fi vrut să îl termin, aș fi vrut să mai stau o săptămână prin el, dar atunci s-ar fi întâmplat un lucru, recenzia lui The Witcher 2. Dacă nu o mai știți, era atât de lungă încât sunt convins că în fiecare seară, în somn, merg somnambul până la calculator și încă mai adaug la ea. Momentan nu am anduranța să scriu ceva atât de lung și de complicat, cum nu am anduranța nici să stau la calculator pe cât de mult puteam cu patru ani în urmă. Cred că am ajuns pe la jumătatea sa. Înainte de a merge mai departe, multe mulțumiri lui Ionuț pentru că mi-a acordat jocul. A făcut chiar mai mult de atât, și ar fi bine să stați cu ochii pe site, și cu urechile ciulite după o chemare la vânătoare în curând. Mulțumesc foarte mult. Iar acum, The Witcher 3.

Witcher3ReviewIMG02 Witcher3ReviewIMG01

Continuarea unei serii a cărui prim episod l-am adorat, deși avea lupte cam slabe și hărți ce te făceau să sugrumi pe oricine nu a băgat un buton de săritură. Al doilea episod l-am considerat o consolizare macabră care nu avea mai nimic din farmecul și atmosfera predecesorului său, dar tot era un joc bun. Iar acum, al treilea, cum este? Predominant combină primul cu al doilea, scoțând toate lucrurile enervante din ambele. Ca design de gameplay și mecanic, este cel mai bun din serie. Jos pălăria față de CD Projekt RED, au făcut o treabă fenomenală. Dacă The Witcher 2 era la fel de bine proiectat, recenzia sa ar fi fost doar o poză cu mine și cutia jocului în pat. Ah, sigur, defecte are, la un joc atât de masiv, este imposibil să nu apară, dar comparativ cu predecesorul său, sfinți zei ai programării, este imaculat. Cu siguranță nu a stricat că l-am jucat în iunie. Sunt însă lucruri pe care petice nu le pot repara în acel joc, precum comportamentul bizar al lui Geralt în uși și evenimentele quick-time. The Witcher 3 nu are așa ceva, din start. Este superb cât de puține lucruri enervante am găsit în el. În special în această perioadă, să dau peste un joc ce în nici un moment nu a început să mă fac să mă simt de parcă m-am târât din spital până aici doar ca să fiu torturat mental, îmi prinde atât de bine. Singurul lucru care risca să devină iritant la un moment era o luptă cu pumnii pe care o tot pierdeam, așa că la un moment m-am săturat, am scos sabia, moment în care inamicii au făcut „ho, gata frate, nu te supăra, pace, pace, piua”, și asta mi s-a părut cea mai amuzantă chestie cu putință. Simt că trebuia să fac asta chiar mai des, pentru că anumite persoane tot fac referință la faptul că am masacrat câțiva oameni, când probabil puteam doar să îi las cu ochi vineți și maxilare mai ușoare.

O comparație exactă între detaliul imaginii pe minim și pe maxim nu a putut fi realizată, deoarece schimbarea setărilor pentru texturi umplea complet memoria, iar a doua setare selectată (în primul caz Minim, iar al doilea Maxim) are câteva texturi mai spălăcite decât ar trebui. Fața lui Geralt în prima comparație, costumele în a doua.

Am rulat acest joc pe 60% același PC de acum 4 ani. Chiar mă miram cât de bine funcționează. Sigur, rulam cu aproape totul la minim și abia dacă atingeam 30 de cadre pe secundă, dar asta este oarecum normal pentru mine și The Witcher. Varianta de lansare a primului joc era criminală pe un Athlon 64. Desigur, este o problemă puțintel mai mare pentru gameplay, luptele fiind în timp real. Nu pot să spun cu siguranță dacă este de la performanța scăzută, sau dacă jocul are o întârziere, dar se întâmplă ca anumite atacuri, sau în special blocarea lor, să vină cu întârziere. Sau ar putea fi că Geralt are vreo sută de an, și e bătrân, sărmanul. Vizual, jocul îmi place cum arată. Nu are acele efecte de iluminare nefericite pe care le avea The Witcher 2, tunelurile nu mai arată de parcă ai merge prin smoală, părul lui Geralt nu arată ca o mătură murdară fără supersampling și luna are o dimensiune ceva mai rezonabile. Tot nu este la fel de bine făcută ca în primul joc, dar lumina pe care o reflectă de la soare pare să fie în ton cu mărimea sa. Erau nopți în care era atât de multă lumină afară, încât puteam să jur că băusem o licoare de Cat, ce acum funcționează mai mult ca pe vremuri, nu ca în The Witcher 2. Oricum jocul nu pare să pună un accent foarte mare pe nopți, fiindcă durează vreo 4 ore. Poate că mă înșel, dar Polonia fictivă parcă nu se afla atât de aproape de nordul înghețat. Nu e de parcă n-am mai trecut prin aceeași zonă și în același anotimp în jocurile trecute.

Atmosfera tot nu aș zice că se află la același nivel ca cea a primului joc, dar este aproape, în special în orașele mari, ca Novigrad, în sătucurile pline de gâște, într-un turn bântuit sau în pustietate, când vântul bate prin copaci, și totul unduiește în vânt. Și părul lui Geralt unduiește în vânt…. peste tot. Literalmente peste tot. Habar nu am, de ce, cred că Roach, calul său fermecat ce poate fi chemat în mijlocul orașului chiar dacă l-am lăsat pe o altă hartă, stă mereu în afara cadrului în fiecare dialog cu un evantai. Muzica pe timp de noapte nu este la fel de înfiorătoare ca cea veche, nici cea din timpul zilei nu are o rezonanță la fel de bună ca cea din primul joc, dar măcar instrumentația este mai reușită, iar partea vocală chiar îi dă personalitate. Ca să nu mai zic de segmentele cântate de personaje, ce chiar dau foarte bine. Iar vocile, în afară de cea a lui Dandelion în ecranele de încărcare, sunt foarte bine realizate. De ce i-au schimbat modelul bardului, habar nu am, arăta mai bine în ultimele două jocuri. Sper să bage un DLC și cu înfățișarea lui.

Witcher3ReviewIMG05 Witcher3ReviewIMG03 Witcher3ReviewIMG04

Triss s-a schimbat din nou, nu la fel de drastic. Personajul pare mai echilibrat acum. Nu prea am nimic rău de zis despre nici un personaj din joc, cel puțin nu cele pe care le-am întâlnit. Până și cele secundare sunt complexe, având straturi și conflicte interne ce sunt exprimate prin acțiuni, prin dialog, sau chiar prin expresiile faciale foarte detaliate. Structura jocului este de așa natură încât vei avea ocazia să cunoști aceste personaje în detaliu pe parcursul aventurii, fiecare având numeroase apariții și misiuni asociate. Modul în care formează relații cu Geralt pare natural, nu forțat cum mai vezi ocazional la alte jocuri. Cu toate acestea, sunt câteva probleme la personaje. Una ar fi că Triss este cam secundară poveștii, deși era până acum unul din personajele principale, iar apoi ar mai fi natura lui The Witcher 3. Apreciez foarte mult modul în care CD Projekt RED a decis să adapteze seria sub forma unui joc video. Pentru primul nu trebuia să știi absolut nimic din cărți. De la al doilea începeau să se înfiripeze detalii. Acum, studioul presupune că ai citit câteva cărți, și ca urmare va trânti la greu personaje ce nu au fost prezente până acum în jocuri, și Geralt îi va cunoaște, pentru că nu mai este amnezic. Tu, în schimb, habar nu vei avea cine sunt la prima întâlnire, dacă nu ai citit cărțile. Listarea lor din jurnal ajută cu ideea generală, dar numai după ce ai vorbit deja cu acele personaje.

Witcher3ReviewIMG31 Witcher3ReviewIMG29 Witcher3ReviewIMG30

Dialogul jocului este bine scris, iar modul în care îl faci pe Geralt să vorbească este predominant funcțional. Tot mai sunt incidente în care ce scrie în opțiunile de dialog este puțin cam vag, dar din ce am jucat, nu tocmai pe cât de vag era al doilea joc, sau varianta non-Director’s Cut a primului. Mă bucur să văd că tonul a fost păstrat și în concordanță cu partea grafică. Lumea lui The Witcher 3 este sumbră, este întunecată, este chiar mai întunecată decât țin minte să fi fost ultimele două jocuri. Este tenebros, teribil și pe cât de trist te-ai aștepta să fie un joc făcut în Europa de Est, a cărui tematică principală este pierderea identității unei națiuni. O să vezi câmpuri de bătălie pârjolite, maldăre de cadavre, vei asista la incidente înfiorătoare, și vei vedea refugiați, cu nimicul ce le-a mai rămas, cum se întind un kilometri la porțile unui oraș liber, sperând să găsească adăpost. Totuși, pe acolo, prin toată acea tragedie, se mai strecoară umor și ocazională bucurie. Echilibrul este bine realizat și nu face lumea să pară de parcă nu ar avea vreo logică internă. Alte lucruri fac asta.

6 Responses

Inainte sa ma apuc sa citesc review-ul… sunt spoilere in el?

2. CreepyGhostCalls