Preview: Banished

1

BanishedPrevIMGIMG02Anul acesta parcă n-a fost chiar atât de super-extrem de fericit pentru genul City Builder. Pe de o parte, SimCity te va pune să plătești 30 de euro în plus pentru a-l putea juca așa cum trebuie. Cities in Motion 2 este predominant un joc de management de transport, cu ceva elemente de City Builder și o poveste noire bizară născocită de fani. Câțiva. Destui. Unul… eu. Iar despre Medieval Mayor nu se mai aude nimic nou de fix anul trecut, când am făcut acel interviu cu Bill Tiller, ce continuă să fie predominant singura sursă de informație despre joc de pe internet. Atunci, ca de nicăieri, a răsărit Banished, un joc produs de studioul Shining Rock Software, compus dintr-un singur om, Luke Hodorowicz, foarte pasionat de acest gen, ce dorește să realizeze un City Builder pe care el vrea să îl joace, unul ce nu are multiplayer, nu are o campanie și nu are nici un fel de aspect militar. Te vei trezi pe o hartă generată aleator, cu resurse amplasate cum îți vine norocul, cu o mână de oameni exilați din cine știe ce motiv, și cu un obiectiv, supraviețuire.

Conceptual, vă puteți gândi la el ca la o combinație între Anno, Caesar&Co și Settlers. Sau ca un Stronghold fără lupte, combinat cu Settlers. Începi cu o căsuță centrală, un fel de depozit în care lumea doarme, lângă care se află un maldăr de piatră și lemn, ca acel stockpile din Stronghold. De acolo, va trebui să începi să îți extinzi sătucul, în așa fel încât lumea săBanishedPrevIMGIMG11 aibă unde să doarmă, ce să mănânce, și să le fie satisfăcute toate nevoile necesare supraviețuirii sau prosperității, dacă ești suficient de priceput. Ai din start la dispoziție toate clădirile, nu există un arbore tehnologic sau cerințe pe care trebuie să le îndeplinești pentru a putea construi ceva. Desigur, trebuie să ai resurse mai întâi și să ai oameni care să se ocupe de fiecare meserie în parte. Are un sistem mai simplificat de meserii decât Settlers, n-ai nevoie de ustensile preexistente, din câte am observat, doar de un om disponibil care să se ocupe de acea meserie și un loc unde să o exercite. Și vor fi meserii ample, ca tăietor de lemne, tâmplar, constructor, pielar, învățător, pescar, în esență tot ce v-ar trebui pentru a construi un sătuc medieval funcțional.

Oamenii nu îi primești din eter… decât atunci când îi primești din eter. În schimb, omuleții noi sunt generația următoare. Fiecare sătean are un nume, are o rutină zilnică (pe lângă munca istovitoare), are nevoi, preocupări, stări sentimentale chiar, ce îi vor face destul de inediți. Nu este genul de joc la care vei avea mii de omuleți, ca urmare, s-ar putea să ajungi să te atașezi de ei, iar la un moment, aceștia vor muri. Fie de bătrânețe, fie ca urmare a unui accident la locul de muncă, sau prin alte metode. Referitor la accidente, toate meseriile au o șansă să producă victime. Unele mai mult ca altele. Un miner spre exemplu este mai probabil să aibă o durată de viață limitată față de un croitor. Decât dacă este un croitor extrem de incompetent sau ghinionist. Acel om trebuie apoi îngropat într-un cimitir, unde rudele și prietenii îi pot vizita BanishedPrevIMGIMG12mormântul, pentru a-și mai aminti de vremurile bune. Dacă nu ai construit un cimitir, de lași pe capul lor toată treaba de a-i găsi un loc unde să îl îngroape, perioada lor de jelire va fi mai lungă, iar asta le va afecta performanța la locul de muncă. Un alt mod prin care pot muri este prin boala, fie spontană, fie transmisă de noi-veniți. În loc de noi generații, mai poți primi omuleți sub forma nomazilor ce se oferă să se alăture satului. Aceștia ar putea avea boli la care cetățenii tăi nu sunt imuni, și ar putea provoca mai mult rău decât bine. Primirea lor reprezintă un risc, dar un risc pe care s-ar putea să vrei să îl iei, fiindcă s-ar putea să nu ai de ales.

N-aș zice că Don’t Starve a fost o inspirație, dar cam seamănă. Jocul are conceptul de progresie a timpului, sub forma trecerii anotimpurilor. Nu este ceva pur estetic. O mare parte din producția de mâncare depinde de anotimpuri. Atât culesul de diverse plante și rădăcini de prin păduri, cât și agricultura. Nu poți avea decât o recoltă pe an, sigur, poți însămânța mai multe parcele și vei avea o recoltă mai mare, dar tot e una. Una care trebuie răsădită, trebuie îngrijită și trebuie adunată de cineva. Dacă nu este recoltată la timp, vine înghețul. Pe timp de iarnă, nu poți face agricultură, așa că trebuie să te bazezi predominant pe ce rezerve ai, sau să te încumeți să trimiți oameni la vânătoare. Încumetare este un termen potrivit, fiindcă iarna presupune mai mult decât mâncare mai puțină. Frigul este un factor important, ca în Don’tBanishedPrevIMGIMG13 Starve. Dacă oamenii tăi nu au haine groase, făcute din piele sau lână, pentru care ai nevoie de un lanț de producție, atunci perindatul prin zăpadă le poate fi cam fatal, așa că vor sta mai mult în casă, în jurul focului. Asta desigur dacă ai suficient de multe lemne de foc adunate cât să țină toată iarna.

Foarte multe „dacă”, fiind unul din acele jocuri la care poți să te bagi într-o situație din care nu mai poți ieși, spre exemplu dacă ai tăiat toți copacii din jur și nu te-ai deranjat să plantezi alții noi. Sau ai pescuit atât de mult încât ai depopulat zona de pește pentru următorii câțiva ani. Sau n-ai fost atent la cum ai răsădit lanurile, jocul având implementat un concept de rotație a culturilor. Plantând același lucru în același loc, an după an, va epuiza mineralele solului. Mai mult, sunt și infestări de gândaci și alți agenți nefaști de care greu se mai scăpa în era dinaintea pesticidelor și-a insecticidelor. Și dacă se întâmplă să fi plantat tot grâul la un singur loc, și dai de o boală ce începe să îți mănânce un lan, se va extinde la toate celelalte din jur. În cazul în care plantai altceva pe lângă, mai erai în siguranță. Așa, cam singura soluție este să culegi rapid ce poți, și să înlocuiești grâul cu altceva anul viitor, fiindcă molima nu pleacă cu una cu două.

Cu timpul, și cu nevoile de bază asigurate, te poți concentra pe lucruri mai complexe. Poți să faci o școală pentru ca generațiile viitoare să fie mai educate și mai eficiente la munca lor. Poți face o piață, pentru ca omuleții să nu mai fie nevoiți să alerge până-n capătul satului ca să ia de acolo până și-o firimitură de pâine. Poți să te apuci chiar și de comerț, BanishedPrevIMGIMG04predominant pe râu, cu negustorii care vor veni o dată pe an, aducând bunuri pe care le vor da la schimb pentru ce s-ar întâmpla să ai în surplus. Nu există aur în joc, ca monedă de schimb adică. Posibil să existe ca minereu, utilizabil pentru confecționarea de lucruri mai avansate, sau de bunuri pentru comerț. Și când ai cam tot ce îți trebuie, te poți concentra pe îmbunătățirea vieții sătenilor. În loc de cocioabe de lemn, făcute în grabă ca să nu îi prindă iarna, le poți face case de piatră, gândite să reziste mai bine elementelor, să ofere protecție și confort.

Jocul continuă până atunci când nu mai poți juca, fie pentru că ai reușit cumva să îți omori fiecare omuleț printr-o serie de decizii oribile, fie pentru că ai umplut harta de clădiri și fizic nu mai unde să pui ceva fără să tai ultimul copăcel rămas, de care depinzi pentru lemn de foc, fie pentru că ai dat foc accidental satului, sau pentru că te-ai săturat. Aceasta este natura jocurilor City Builder. Îl joc cât vrei, până când faci sătucul perfect, până pierzi orice speranță că vei avea un lanț economic funcțional, sau până vrei o provocare mai mare, așa că începi o aventură nouă, într-o zonă și mai vitregită de soartă.

Pentru ceva ce este munca unui singur om, jocul arată foarte impresionant. Anumite momente din prezentări făcându-BanishedPrevIMGIMG07mă să mă uit la Stronghold 3 și să mă întreb unde au greșit atât de mult. Fiind făcut de un singur om are fără dubii și un dezavantaj major. Nu poate să îl termine peste noapte, motiv pentru care jocul nu are o dată de lansare. Speră că va fi anul acesta, dar nu promite nimic până ce nu este sigur. Așa că în cazul în care va fi anul acesta, fanii genului vor avea ce să joace în această iarnă, ghemuiți lângă o sobă, privind zăpada ce se-așterne amenințător pe-afară, și gândindu-se la sărmanii care trebuie să lucreze pe timp de viscol. Dar dacă asta cere satul, e musai.

One Response