Review: Gas Guzzlers – Combat Carnage

4

GasGuzzlersRevIMG01Daca sunteti, ati fost, sau planuiti sa fiti vreodata fani ai genului combat racing, luati o pauza din ce faceti acum si cititi ce urmeaza. Uitati Ridge Racer Unbounded, uitati Flatout 3, uitati Fireburst, uitati Split Second, uitati Blur, uitati pana si Clutch, ce nu era chiar atat de rau. Uitati totul. Nici unul dintre ele nu va mai merita atentia. Bine, unele nu v-au meritat niciodata atentia fiindca erau o gramada de esec si gunoi. Luna trecuta s-a ivit un joc numit Gas Guzzlers: Combat Carnage. De cateva zile nu mai pot sa il pun jos. E de parca cei care l-au creat, un grup de croati de la Gamepires/Pandora Studio, chiar inteleg ce face acest gen de jocuri placut. Ce il face bun. Ce vrea lumea de la un joc despre masini si arme. Nu inteleg chiar totul, dar lucrurile pe care le nimeresc ma fac sa iert multe.

Sa incepem cu grafica. Spre deosebire de multe alte titluri similare din ultima vreme, poti sa vezi pe unde mergi pentru cea mai mare parte din timp. Iar atunci cand nu poti vedea, este dintr-un motiv bun, cum ar fi, ploaie torential sau pentru ca un oponent ti-a umplut ecranul de fum cu scopul de a te face sa intri cu botul perpendicular intr-un perete. Jocul are ca default un efect de sclipire a camerei, ca la Syndicate, dar spre deosebire de acea atrocitate vizuala, efectul poate fi dezactivat. Din nou, e aproape de parca cei care l-au facut au inteles ca oamenii s-ar putea sa doreasca sa isi foloseasca ochii pentru a jucat. Sau pentru a admira peisajul, fiindca, pentru un joc de buget, arata anormal de bine. Masinile sunt modelate placut, se fac bucatele foarte frumos, mediile sunt variate, detaliate, iar iluminarea este de nota 10. Simt de parca nu pot sa subliniez suficient de mult ca poti sa vezi pe unde mergi. Chiar si noaptea poti vedea pe unde mergi, fiindca arata ca noapte, nu ca o smoala prin care inoti anevoios. Ocazional vei mai da de situatii in care soarele poate fi prea stralucitor, dar asta se intampla doar in locuri unde poate ca ar avea sens, cum ar fi in mijlocul unui desert. Mai apar si incidente mai bizare, ca ploaie in tunele, dar nu este tocmai ceva critic. Si sunt mici lucruri placute presarate pe ici si colo, ca soferul tau scotand pumnul pe geam in furie la adresa comportamentului oponentilor, sau o papusa goflabila in portbagaj. Nu vreau sa stiu explicatia pentru asta.GasGuzzlersRevIMG02

Pe partea audio, jocul este plin de explozii, sunete de motor, metal scrasnind si vocea unui anume Arnold, pe care o poti alege ca fiind cea a pilotului. Sunt doar doua voci, ambele amuzante, insa nu le-ar fi stricat cateva replici in plus. Muzica este in cea mai mare parte buna, cateva parca incep prea tare cu tobele si chitarele, ceea ce le face grozave pentru toiul unei lupte, nu la start. Mai erau si cateva piese cu mici parti care aminteau de melodia din meniul lui Need for Speed 2.

Trecand la jocul efectiv, pasesti in lumea lui Gas Guzzlers in rolul unui pilot proaspat coborat de pe… scaunul barului la cum se misca ametit in ecranul de personalizare, ce are un vis, cel de a fi cel mai mare pilot din turneu. Numai ca la inceput are o masina ce seamana cu un Fiat 500, vechi, iar oponentii cei mai de top au lucruri care se aseamana cu Lamborghini si alte masini extrem de performante. Ce urmeaza este o peripetie plina de carnagiu vehicular prin care eroul nostru urca incetul cu incetul treptele, doborand oponent dupa oponent, pana ce ajunge in varful clasamentului. Asta dureaza mult. Foarte mult. Prea mult as spune. Aici este cam singurul aspect al jocului ce nu imi place. Incepi pe ultimul loc dintr-un clasament de vreo 20 de piloti, la fiecare cursa iei 3, 2 sau 1 punct. Individul de pe primu loc incepe deja cu un avantaj lejer la care va adauga daca va castiga curse, si o va face. Ca urmare, pentru a te ridica pana la calificarea de la turneul urmator, fiindca sunt mai multe astfel de clasamente, fiecare cu propria clasa de masini si arme, vei avea ceva de munca. Iar asta taie foarte mult din elanul jocului. Si cum nu ar trebui niciodata sa tai un elan bun, (ce ti-a facut tie elanul vreodata?) incercarea de a termina in puncte si de a face oponentul principal sa nu termine sub nici o forma poate deveni obositoare. As fi preferat o structura mai asemanatoare cu Rollcage, cate o liga desfasurata pe un grup de harti, daca te califici, ajungi la campionatul final, Gas Guzzlers avand oricum unul la finalul clasamentului, daca nu, trebuie sa iei totul de la capat.

Asa s-ar grabit progresia suficient de mult incat sa nu faca ultimele trepte ale primului clasament sa para un chin. De al GasGuzzlersRevIMG03doilea nu pot sa va spun ca este mai usor de urcat, fiindca n-am ajuns nici la jumatatea sa. As fi vrut, dar timpul nu imi permite. Nu doar pentru ca apar curse mai lungi, ci pentru ca ai nevoie de talent pentru a juca. Pe nivelul normal de dificultate, e de parca as juca pe hard sau expert la alte jocuri, si e placut. Nu doar pentru ca AI-ul stie cum sa joace, in mare parte fara sa triseze. Adica, nici la NFS 5 nu prea vedeam ca primi piloti din clasament sa termine pe ultimele locuri, fiindca li se intamplau lucruri groaznice, dar aici se intampla. Ci si pentru ca traseele necesita atentie si reflexe rapide, in special cand vine vorba de scurtaturi. Apar des, iar unele sunt foarte dificile de negociat, cum ar fi un pasaj printr-un munte inzapezit ce te va ingenunchea daca depasesti viteza de 50 de kilometri la ora, in timp ce pe drumul normal puteai depasi lejer suta. Dar daca mergi cum trebuie, capeti un avantaj excelent, care te poate ajuta sa compensezi pentru greselile de pilotaj. Viteza jocului este de asa natura incat o masina infipta in decor, pana si o resetare in penultimul tur, poate duce la terminarea pe ultimul loc. Nu te tine de mana, nu te pasuieste, ceea ce duce la cateva salturi de dificultate maricele atunci cand incepi un clasament nou, cu o masina proaspata. Dificultate ar mai fi si de la unele vehicule ce parca nu au pe cat de multa greutate ar trebui, cand vine vorba de tamponari sau de primit rachete in portiere, dar in mare parte au greutatea potrivita.

Se comporta asa cum trebuie pentru un joc arcade, ce are mici pretentii la realism. Masinile vor derapa daca iei un viraj prea rapid, devin aproape incontrolabile daca dai de ulei sau zbori cu 150 la ora pe zapada si prin ploaie, dar in conditii normale raspund bine la comenzi. Mentionez ca am folosit un gamepad pentru cea mai mare parte din timp(caruia tot trebuia sa ii resetez accelerarea fiindca jocul o intelegea pe dos la fiecare executie), dar este perfect functional si pe tastatura. Unele vor fi mai greu de controlat decat altele, oferind motive ample sa deblochezi mereu ceva nou. Sunt multe la numar, impartite pe fiecare clasament, fiecare cu propriile upgrade-uri si arme. Armele suntGasGuzzlersRevIMG04 universale, cum ai cumparat una, ramane a ta si poate fi montata pe orice masina. Ma bucur de asta, fiindca desi aveam impresia ca inot in bani dupa ce am terminat primul clasament, preturile armelor de la al doilea m-au facut sa imi dau seama ca poate era bine sa mai petrece ceva timp pe acolo inainte de a progresa. Cred ca astfel au vrut sa echilibreze lungimea, in sensul ca te obliga sa joci mult pentru a mentine un buget acceptabil, dar nu este o echilibrare buna a economiei.

Revenind la masini, sunt multe si variate. De la lucruri ce seamana cu un Fiat 500, la ceva asemanator cu un Golf 1 sau o Dacie 1300, la Mustang, la Evo, Skyline, Murcielago si multe altele. Au temperament cat de cat diferit, dar progresia este in general liniara. Insa nu inseamna ca o masina mai buna iti asigura victoria, tot ai nevoie de talent si trebuie sa te lupti in mod constant prin 3 tipuri de curse. Ai cursa normala, Combat Racing si Knockout.

Prima categoria este cea cu care vei incepe, pana ce cresti suficient in rang (o victorie sau cateva locuri 3 sau 2) pentru a putea cumpara o arma. Atunci poti participa la Combat Racing si Knockout, ce sunt identice, cu aditia micului fapt ca ultimul individ din fiecare tur este eliminat la Knockout. Trebuie subliniat faptul ca desi la cursele normale nu ai arme de foc, tot pot fi violente. Si nu doar pentru ca poti calca popandai, gaini sau umili iepurasi pentru a umble bara de turbo. Sau pentru ca poti demola decorul pentru acelasi scop, nu ca la Unbounded unde mediul destructibil era irelevant. In acest mod sunt power-ups pe traseu, cum ar fi fum, ulei, scut, combustibil pentru boost si mine. Nu poti avea decat un singur power-up activ la un moment, boost-ul fiind separat. Asa ca si pe cursele „normale„ tot sunt sanse ca cineva o sa moara, dar nu la fel de mari ca la Combat Racing. Aici, dupa ce ajungi la un punct de verificare de pe GasGuzzlersRevIMG06traseu, vei putea sa iti folosesti armele. Nu poti de la inceput, fiindca ar fi haos, iar cel de pe primul lor isi va dori sa nu fie acolo. Chiar si la acel punct de verificare, daca nu s-au folosit oponentii de pasajele secundare, tot se poate forma o ingramadeala, ce de la al doilea clasament va fi gaurita de rachete si explozii. Se va face o busculada considerabila pana ce turma se mai rarefiaza si munitia devine un factor important. Nu ai gloante infinite, dar poti culege cutii de pe circuit, la fel poti culege chei de reparare si un power-up de putere marita. Armele au rol dublu in joc. Cel mai usor de inteles este distrugerea inamicului, dar nu o poti face dintr-un foc sau doua. Cu armele mai puternice si extrem de scumpe de pe la final, poate, daca ai si damage dublu si tinta este un Fiat 500. Dar la inceput nu. Armele servesc un alt scop initial, derutarea inamicului. Focul sustinut al unor mitraliere in coada cuiva il vor face sa derapeze. Un shotgun in spate (Da, masinile au shotguns. Da, este cel mai tare lucru gandit vreodata!) va provoca o derapare si mai puternica, iar daca il prinzi din lateral, il poti invarti ca un titirez. Acelasi lucru este valabil si pentru tine, asa ca nu sta pe loc nici in linie dreapta. Este incredibil de satisfacator sa virezi stanga dreapta si sa vezi cum rachete zboara pe langa tine sau explodeaza mortiere peste tot. Pustile mai au si un upgrade ce le permite sa traga si in spate, lucru ce le mareste considerabil valoarea, cel putin in primul clasament. Am impresia ca si ultimele arme din celelalte categorii capata acest upgrade spre final. Apoi sunt rachetele si mortierele. Cea mai limitata munitie, cea mai mare putere de foc, iar cazul racehtelor, cea mai mare raza, dar nu iti garanteaza succesul. Defapt, nici una din arme nu iti garanteaza succesul, fiindca trebuie sa stii bine cum sa le folosesti. Mai exact, rachetele trebuie sa le tintesti ca la un FPS, ceva ce nu este tocmai usor. As fi preferat daca acea tinta pe care jocul ti-o pune pe ecran cand camera trece la bord sau pe capota ar fi si in modul de vedere extern. Dar tot nu ar fi fost de mare ajutor, fiindca masinile nu stau pe loc. Ai nevoie de talent pentru a juca cum trebuie si foarte multa atentie. Jocul putea sa mai vina in ajutorul meu printr-o oglinda retrovizoare sau un buton de tras cu ochiul in spate, fiindca tintirea inamicilor ce vin din urma poate fi dificila. Iti sunt indicati ca o bila a carui dimensiune este proportionala cu distanta, ai chiar o tinta in partea de jos a ecranului pentru ei, si sunt prezenti ca bilute pe harta, insa aceste elemente din interfata sunt prea fine pentru a puteaGasGuzzlersRevIMG07 sta cu ochii pe ele si pe drum in acelasi timp. Asta ar tine mai mult de reflexele si coordonarea mea slaba, dar tot as fi preferat sa existe optiunea.

Probabil daca as fi jucat pe nivelul mic de dificultate, nu as fi sesizat aceste probleme. Defapt, am inceput sa le observ doar cand incepeam sa urc ultimele trepte ale clasamentului, ceva ce pot compara cu ascensiunea pe Varful Everest, cand victoria perfecta a devenit necesara. Iarasi, daca i-ar schimba structura, ar fi perfect. Nu ca simteam prea multa monotonie, ci mai mult dorinta arzatoare sa vad celelalte arme si masini. Cu monotonia este mai greu, fiindca jocul, inca de la primul clasament, iti ofera o varietate imensa de trasee, prin locatii felurite pe care tare as vrea sa le vad in mai multe jocuri contemporane. Erau ca pe vremuri, prin desert, prin canioane, prin munti inzapeziti, pe coasta, prin dealuri, pe campii, pe timp de noapte, pe timp de ploaie, si astea erau doar cele pe care le-am deblocat pana la jumatatea celui de-al doilea clasament. Varietate exista din belsug, de ii fac de rusine pe cei care vand jocuri mai scumpe cu mai putine trasee, ce oricum se petrec intr-un oras repetitiv. Ar fi putut sa ii mai adauge cateva power-ups in plus. Ma gandeam initial ca limitarea lor era o chestiune de echilibrare, fiindca la inceput sunt foarte bine echilibrate, dar pe unele trasee eu si oponentii am reusit sa mergem cate un tur intreg cu scutul mereu activ, ceva nu tocmai bun cand esti pe locul 2 la o cursa Knockout, iar inamicul din fata ta papa toate scuturile.

Nu sunt lucruri care vor strica experienta prea mult. In comparatie cu alte jocuri ale genului lansate in ultimii ani, e pe GasGuzzlersRevIMG08cat de aproape de perfectie poate fi. Chiar nu tin minte sa fi jucat ceva atat de reusit de la Rollcange Stage 2 si pana in prezent. Daca sunteti un fan al genului, va incurajez sa luati acest joc, are si multiplayer, cu servere si conectare directa la IP. Nu m-am mai distrat atat de mult intr-un joc de ceva vreme, fiind binecuvantat in ultimele saptamani cu titluri neplacute, asa ca asta ar putea fi un factor in reactia mea atat de pozitiva fata de acest joc. Dar pentru ceea ce ofera si la pretul sau, nu cred veti dori sa il ratati. Este o revenire la ce a insemnat Combat Racing acum mai bine de un deceniu, nebunie, distractie, actiune si nevoia de a fi priceput pentru a putea invinge. S-ar putea sa fie prea dificil pentru unii, inteleg, nici eu nu am reusit sa termin liga Aurora de la Rollcage Stage 2, dar restul este glorios. Si din nou, are o setare de dificultate ajustabila.

Gas Guzzlers: Combat Carnage este disponibil la pretul de 24 de euro pe Desura si Origin, iar pe Impulse costa 32 de dolari.

concluzie_GasGuzzlerrs

Vazut: 4271 ori de catre 1533 vizitatori

4 Responses

  1. vlad

    se lucreaza la Patch 1.1, butonul V va fi pt a te uita in spate
    patchul il testeaza orice user de pe forumul gamepires Smile
    devs sunt deschisi la orice
    super joc!!!!