Magicka

2

MagickarvIMG001In ultimul an am dat peste multe jocuri în a caror cerinte de sistem minime nu ma încadram. Numeroase titluri care cereau procesoare produse în ultimul deceniu, placi video pentru care se mai scriu drivere, sau chiar hardware ce ce nu este compus în totalitate din hamsteri si carton. Dar de numeroase ori, spre bucuria mea, cerintele erau umflate artificial. Asta sau lumea are un standard diferit pentru termenul „jucabil”. Insa pentru fiecare situatie în care cutia fermecata reusea sa ruleze un joc nou aparut, sunt zeci de alte cazuri în care nici nu vor sa auda unul de celalalt. Iar în unele situatii, cele rare, foarte rare, dau peste un joc functional, care se misca bine, care este incredibil de distractiv si de amuzant, pe care nu îmi vine sa îl mai las din mana, dar care periodic scoate o maciuca de sub maneca si ma pocneste cu ea peste ceafa, pentru a-mi aminti de ce rozatoarele nu mai sunt folosite ca mediu de stocare volatil. Jocul cu pricina este Magicka, o minunatie ce pana la ora actuala s-a vandut în mai bine de 150 de mii de exemplare si care sper ca va continua sa se vanda, pentru ca cei de la Arrowhead Game Studios merita fiecare ban. Nu doar ca rasplata pentru efortul depus la implementarea unui concept atat de bun, ci si pentru ca data viitoare sa aiba resursele necesare asamblarii unui motor grafic ce chiar se încadreaza în cerintele de sistem afisate înainte de lansare.

Initial jocul… defapt… oh, ce amuzant cerintele pe care Paradox Interactive înca le mai are listate indica tot 1GB de memorie RAM, ce e drept, sunt tot cele preliminarii. In orice caz, diferenta de la 1GB la 2GB este una mare, în special la un joc ce nu glumeste în legatura cu cerintele si care necesita 600MB numai ca sa ajunga în meniu. Habar nu am pentru ce foloseste atat de multa memorie. Stiu sigur ca nu este pentru texturi, geometria nu ar avea cum sa ocupe atat, inamicii nu ar avea ce sa cate cu totii în meniu. Poate pentru efectele grafice ale vrajilor si datele, dar nu ar avea de ce sa ocupe atat de mult. Prin comparatie, New Vegas, dupa vreo 3 ore de joc si schimbat 5-6 zone ajunge la 600MB. Asta înseamna ca pentru jocul efectiv, am al dispozitie vreo 200 MB, cateodata 300 cand jocul da drumul din gheare catorva resurse. Regretabil, nu este suficient. Este posibil sa vedeti cateva imagini prin apropiere la care pamantul este complet negru, de parca personajul ar pluti într-un vid nesfarsit. Nu este cazul, pur si simplu textura nu avea unde sa încapa. Puteam sa jur ca aveam si RAM video pentru asta, dar bine, fie. Avand în vedere ca jocul este facut folosind XNA, ma mir ca în conditiile în care are suficienta memorie functioneaza fara cusur. MagickarvIMG004Tin minte Fort Zombie, de acum vreo doi ani, ce sacada pe un PC ce era în stare sa îl manance de viu pe cel de acum. Revenind la punctul la care tot încerc sa ajung cumva cu acest paragraf, sunt anumite momente în joc, situatii, evenimente, întamplari care… duc la moarte. Nu a personajului, ci a jocului. De obicei doar cedeaza nemaiavand ce memorie sa înfulece,( n-a auzit de memorie virtuala?) iar în cateva cazuri forteaza cutia cu hamsteri sa alerge în jurul cozii pana ameteste si se reseteaza. Si cum exact se traduc aceste întamplari pentru experienta de joc? Simplu, nu am putut sa îl termin. Practic, nu am reusit sa termin nici macar un singur nivel sau sa vad macar jumatate din ce are de oferit jocul. Singurul boss per care l-am omorat este cel din tutorial. Am reusit sa sar de la un nivel la altul multumita salvarilor postate de producator, dar nu includ decat cele mai de baza elemente de echipament si vraji, ce nu sunt suficiente pentru a termina jocul. In nici un caz de unul singur, pentru ca Magicka este oricum un joc gandit pentru multiplayer cooperativ.

Dar înainte de asta, sa explic ce exact este Magicka. Ganditi-va la un joc de actiune, la care fiecare atac este o vraja, cu exceptia loviturilor cu arma echipata. Cele care implica arme sunt oarecum impractice, deoarece au o raza mica, viteza scazuta, si este foarte usor sa ratezi inamicii. Plus ca nu prea am avut cum sa pun mana pe armele mai faine în secventele jucabile. Magia poate fi îmbinata cu arma, pentru a face atacul mai puternic, dar actiunea trebuie repetata pentru fiecare atac, asa ca sa nu va ganditi la acest el ca la un Diablo, în mare parte pentru ca cea mai puternica arma din joc este o mitraliera Browning. Revenind la vraji. In joc sunt opt elemente de baza: apa, viata, scut, frig, fulger, „arcane”, piatra si foc, alaturi de doua elemente compuse, abur si gheata, ce se formeaza prin combinarea a doua elemente principale. Cred ca va prindeti care. Toate aceste elemente pot fi amestecate maxim cate cinci odata, pentru a crea distractie. Distractie colorata, exploziva, de care nu aveti cum sa va saturati. Plus ca rezultatele combinarilor elementelor mai pot fi încarcate pentru a fi trase mai cu forta, proiectate în jurul personajului, direct asupra MagickarvIMG002personajului sau atribuite armei. Prin îmbinarea tuturor acestor caracteristici si elemente, se pot obtine cateva sute de vraji. Totul de la un piatra+foc=fireball la (apa+foc)+fulger+arcane+fulger=fulger al naibii de mare, la frig+scut=timp încetinit, la scut+foc+fulger+arcane+arcane=mine mortale, la, erm… am uitat care era combinatia pentru ploaie de meteoriti. In orice, caz sunt multe. Unele sunt combinatii simple pe care le puteti face aleator, altele necesita gasirea unei carti înainte de a putea fi folosite. In general, cele care implica alterarea fundamentala a efectului elementelor necesita o reteta. Un rand de mini-vulcani nu vor necesita gasirea vreunei formule stravechi, dar invocarea de zombies si golemi da. Experimentarea cu toate acestea reprezinta unul din punctele forte ale jocului, în special datorita modului în care fiecare element interactioneaza cu celelalte. Spre exemplu, arcane va ricosa de pe un scut, avand potentialul de a-l lovi pe cel care a initiat atacul. Fulgerul are efect mai mare pe o tinta uda, dar daca si tu esti leoarca, te vei electrocuta. Interactiunea cu mediul este iarasi un punct forte. Vrei sa traversezi un rau? Ingheata-l. Vrei sa treci printr-un incendiu? Stinge-l. Vrei sa mergi printr-o hoarda de goblini? Omoara-i în moduri pline de imaginatie.

Nu tin minte un alt joc în timp real la care vrajile sa fie utilizabile într-un moduri atat de distractive. Nici macar la seria The Elder Scrolls, la care îti puteai crea ce incantatii doreai, nu se atingea un asa grad de complexitate, dinamism si amuzament. Cel mai apropiat lucru care îmi vine în minte ar fi jocurile create pe motorul Infinity: Baldur’s Gate si Icewind Dale. Cu diferenta ca la Magicka totul se petrece în timp real, nu ai scurtaturi pentru vraji, si daca nu esti în stare sa gandesti rapid si sa tastezi secventa corecta de elemente, vei fi devorat de un troll. Iar multumita sistemului de salvare vei reveni la ultimul checkpoint, exceptie fiind atunci cand iesti din joc, caz în care vei lua de la capat nivelul. De aceea mereu este de preferat sa ai pe cineva alaturi de tine cu care sa joci. Fie ca este vorba de un amic la un gamepad, desi introducerea elementelor este cam grea cu un stick analog, fie ca este pe internet. Recomand totusi sa nu intrati în sesiuni de multiplayer cooperativ orbeste, pentru ca sansele voastre de supravietuire sunt mici. Magicka merge pe principiul ca daca o raza mortala a mortii poate omorî un goblin, ar trebui sa fie în stare sa omoare un NPC si un jucator cu aceeasi usurime. Exista friendly fire, exista defapt si friendly „oops, îmi pare rau ca te-am împins în prapastieeeeeeeeeeee… pleosc”. Sansele sa omorati un coechipier sunt destul de mari, MagickarvIMG010pentru ca anumite elemente nu reactioneaza bine între ele. Spre exemplu, puteti combina doua raze arcane pentru a crea un laser masiv, dar daca cineva se gandeste sa arunce în combinatie o raza de vindecare fara Gozer Distrugatorul în apropiere, toata lumea va muri într-o explozie groaznica. Nu glumesc, bucati de corp zburand în toate directiile, galeti de sange… nu este o scena frumoasa. De aceea recomand sa faceti asta cel putin odata în fiecare meci. Exista o vraja de înviere pentru multiplayer, fara de care nu ati ajunge nicaieri, dar asta nu va scuteste de necesitatea comunicarii. Sigur, e distractiv sa alergi de colo colo vindecand monstrii pe care aliatii tot încearca sa îi omoare, dar daca vrei sa termini campania sau cele 20 de valuri ale arenelor de provocare, putina cooperare adevarata nu strica. Va puteti gandi la el ca la un fel de Left 4 Dead, doar ca zombies sunt de partea ta dupa ce înveti cum sa îi invoci. Dar indiferent de cum jucati în multiplayer sau peste ce fel de coechipieri dati, nu aveti cum sa nu va distrati. Este imposibil, jocul este construit în asa fel încat distractia sa fie o constanta.

Intreaga poveste a jocului este o parodie. Prezinta aventura unui vrajitor/grup de vrajitori, din tinutul Midgard, care sunt trimisi sa salveze lumea de catre instructorul lor, Vlad, care absolut sub nici o forma nu este vampir, dar îi plac oamenii… foarte mult. Inca din prima secunda veti observa umorul, redat sublim de limbajul colorat, ce nu face sens absolut de nici o culoare în nici o limba, dar care suna atat de amuzant încat nu vei dori sa sari peste nici un dialog. Traducerea în engleza este si ea amuzanta, la tot pasul fiind referiri la alte jocuri, filme sau melodii binecunoscute. Acelasi lucru este valabil si pentru mediul înconjurator. Este plin ochi de referiri amuzante si bine facute. Nu sunt trantite în fata ochilor cu o pancarta mare „Asta este o parodie, razi acum”, ca la Ceville, unele sunt subtile sau pur si simplu iau o întorsatura atat de diferita fata de scena la care se facea referinta încat nu te poti abtine la a rade-n hohote patru ore consecutiv. Cam atat îti va trebui sa treci prin campania jocului, din cate am auzit. Personaj nu pot sa verific si sincer nu prea am înteles exact cum decurge povestea, dar implica peripetii prin timp, vrajitor foarte puternici, demoni, un razboi, elani morti si mult dunka dunka. Cred ca am dat la un moment de impii din Dungeon Keeper… si i-am lichefiat. Plus ca poti omorî aproape toate NPC-urile din joc, ceea ce nu are cum sa nu fie distractiv.

MagickarvIMG007Sigur, Magicka are problemele sale, pe langa cele provocate de memoria insuficienta. Numeroase crash-uri înca mai sunt prezente în joc, multiplayer-ul prin internet înca mai are dificultati la conectivitate, daca ultimul inamic dintr-o lupta pica de pe ecran fara sa moara vei ramane blocat în acea secventa, poti intra în stunlock din cauza inamicilor, scutul cateodata esueaza sa blocheze atacuri pe care ar trebui sa le opreasca, tintirea razelor este greoaie, poti fi aruncat de colo colo ca o carpa mult prea usor, iar lista poate continua cu o sumedenie de bug-uri ce pot bloca progresul sau doar care îl vor îngreuna. Din fericire, pe zi ce trece, mai putin în week-end pentru ca Steam nu lucreaza atunci, jocul primeste cate un petic nou. Devotamentul producatorului este admirabil, iar promisiunea ca acest joc de numai 10 euro, va primi continut aditional, atat platit cat si gratuit, nu poate decat sa îi încante pe cei care l-au cumparat. Deocamdata sunt planuite 4 pachete. In ciuda problemelor sale si a faptului ca practic nu îl pot juca, nu pot sa ma abtin si îmi torturez PC-ul încercand sa mai joc macar înca 5 minute înainte ca totul sa explodeze. Este cel mai distractiv concept pe care l-am vazut de la aparitia lui Minecraft, si are potentialul sa ajunga departe. Va recomand din toata inima sa îl cumparati. Daca aveti 10 euro de cheltuit, o conexiune la internet si orice pretentie de a va numi un fan al jocurilor amuzante, nu aveti cum sa ratati Magicka. Si pentru ca jocul poate fi criminal de dificil, neiertator, chiar crud în singleplayer, obligati-va prietenii sa îl ia. Magicka este nebunie curata în cel mai glorios mod posibil. PEGAM

concluzie_Magicka Share

Vazut: 3738 ori de catre 1116 vizitatori

2 Responses

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Click to Insert Smiley

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette