• Statisticile puteau fi mai bine implementate
  • Tot nu l-am terminat
Grafică: 10
Sunet: 9
Poveste: 8.5
Conținut: 10

Alte schimbări aduse jocului vin de la faptul că sistemul de reguli a fost făcut pentru un program de calculator, nu pentru un RPG Pen and Paper. Ca urmare, unele vrăji funcționează în moduri interesante, având opțiunea de-a ricoșa de pe diverse suprafețe. Din păcate, jocul nu calculează prea bine coliziunile și vor trece prin unii pereți. Mai mult decât coliziuni, vizibilitatea este o problemă în lupte. Dacă stai lângă uși, drept pereți, în spatele unor copaci, sau doar în mijlocul unui pâlc de inamici, poate fi mai greu să îți dai seama cine este ce. Distanțarea sporită a personajelor și opțiunea de raze X pentru obiecte solide ar fi rezolvat asta. Sau măcar adăugarea de bare permanente de viață/rundă, cu diferite culori, peste aliați și inamici. Luptele în sine merg bine, sunt pe ture simultane ce se desfășoară în același timp pentru fiecare personaj, cu o bară ce cronometrează runda fiecăruia. Nu este tocmai același sistem ca pe vremuri, când rundele aveau o durată fixă de timp, în care puteai căpăta atacuri suplimentare pe măsură ce timpul trecea. Acum este ceva mai obfuscată situația, sub bonusuri procentuale și vitezele armelor. Asta vine în contrast cu restul jocului, ce îți dă informații ample, prin pop-up-uri despre cam orice, inclusiv cât ai dat pe zar! Ce nu îți dă sunt clarificări după ce ai făcut personajul despre ce dispoziții sunt acceptate de ordinul tău de paladin, sau explicații despre ce creatură este clasificată drept Vessel, atunci când iei un talent ce te face mai eficient împotriva lor, sau alegi să folosești resursele găsite prin lume pentru a da armei tale proprietatea de-a lovi mai tare acele creaturi. Nu este un sistem excesiv de complex de făurit, dar funcționează bine la a prelungi viața unor arme și armuri. Nu poți folosi asta pe inele. De asemenea, inelele, nu se pot cumula, mergând pe modelul D&D prin care se ia un singur efect dacă sunt identice, sau cel mai mare dintre ele.

PillarsOfEternityReviewIMG028 PillarsOfEternityReviewIMG029

Că pomenisem de Vessel mai devreme. Creaturile sunt clasificate în Kith, Vessel, Wilder, Spirit și câteva altele pe care le-am uitat, fiecare cu propria pagină de informație din care poți afla ce statistici are. Acea pagină este umplută pe măsură ce le omori, iar când se umple, nu prea mai primești experiență de pe urma omorârii lor. Poți însă să le farmezi pentru obiecte, chiar și cel mai slab echipament, în masă, aducând suficient de mulți bani cât să îți poți plăti gărzile, pentru că fortăreața aia te va costa câteva mii bune foarte frecvent. Ce vreau să spun este că are o economie mai stabilă decât a lui Divinity Original Sin, dar nici nu poți ridica fiecare tablou pe care îl vezi ca să îl vinzi.

PillarsOfEternityReviewIMG032 PillarsOfEternityReviewIMG030 PillarsOfEternityReviewIMG031

Cu toate neajunsurile sale, Pillars of Eternity tot este excelent. Aveți în față un RPG detaliat, profund, plin de idei complexe, ce explorează concepte de poveste și filozofii cu maturitate și cu pretenția ca jucătorul să fie capabil să le înțeleagă. Nu te tratează ca un copil capabil să înțeleagă doar că un lucru este bun, iar altul rău și că tu ești bun, dar poți fi bun bun sau bun cool. Asta în timp ce îți dă un gameplay satisfăcător cu un nivel de dificultate satisfăcător, care mereu te face să te simți de parcă ai trecut printr-o bătălie crâncenă pentru că ai fost în stare să folosești toată paleta ta de abilități la potențialul lor maxim. Este mare, este splendid, te lasă să iei după tine animale de companie decorative diverse și are un inventar care nu îți va da vreodată dureri de cap. Este cam dezamăgitor la modul în care au adresat unele statistici, dar tot este unul dintre cele mai bune RPG-uri făcute în ultimii ani. Iar alături de Divinity Origin Sin, și poate varianta actualizată a lui Wasteland 2, este semnul că RPG-ul tradițional este departe de a fi mort, departe de a fi uitat. Este pe cai mari, galopând înspre viitor.

RecomandarePillars

În încheiere, Pillars of Eternity este ca și cum s-ar descoperi o nouă simfonie a lui Beethoven, una despre care nu știa nimeni, una ce mai că le întrece pe cele dinainte.

Dacă Pillars of Eternity e atât de bun, în mod sigur îl voi juca ani și ani de zile.
    Felicitări pentru review!

„Iar zgomotul provocat de o lovitură critică, nu o fi la fel ca cel din Baldur’s Gate, dar tot satisfăcător este.” Screen shake! Nu uita de screen shake! :D

3. Stefan Eremia

„Asta era oarecum mereu bizar la jocurile D&D. Dacă pentru un aventurier învierea era atât de accesibilă, și vindecare la fiecare pas, cum de mai exista boală și suferință?” Cred ca aici conteaza foarte mult house-rules, vis-a-vis cat de disponibile sa fie potiunile/vindecarea si ce fel de potiuni dar cred ca o explicatie in-world este ca nu toti aventurierii supravietuiesc sa vada nivelul 2, tocmai pentru ca potiunile si vindecarea sunt dificil de gasit – respectiv daca n-ai un Cleric cu tine esti cam mancat – majoritatea zombie-lor si whightsilor din joc indraznesc sa spun ca sunt aventuriei mai putini norocosi. Apoi intervine faptul ca potiunile sunt scumpe si rare si pentru aventurierii care supravietuiesc, so fermierul mediu n-o sa aiba bani de-asa ceva, si d-aia le mor copii de anemie si scorbut. In ceea ce priveste invierea, este incredibil de scumpa – trebuie platita in diamante – si trebuie sa si gasesti sau sa ai un Cleric capabil de vraja, unde mai pui ca pierzi un nivel permanent cand te-aduce inapoi, so yeah boala si suferinta isi pot gasi mereu loc, ce sa mai zic de momentele – dese – cand acestea sunt cauzate din motive magice :)

Ma refeream in special la Baldurs Gate 2, unde daca nu erai dezintegrat, nu erai prea departe de o inviere. Desi cred ca se putea reveni si de la dezintegrare. In expansion aveam si un staff de inviere, il puteam folosi pentru a invia un npc care murise intr-un asediu. Stateam si ma intrebam de ce nu il pot folosi pe toata lumea, pana se consuma.
    In contrast, Pillars iti da mai putine optiuni de vindecare a sanatatii, si se potriveste bine cu tonul mai intunecat si lipsit de speranta al lumii.