Cred că asta este un fel de premieră pentru Bioware. Nu știu să fi făcut studioul până acum un al patrulea episod din orice serie. Până la Mass Effect 3 erau cam la fel ca Valve, de lumea tot râdea de ei că nu pot număra până la numărul trei. Iar acum, fac primii pași către numărul patru, tot cu seria Mass Effect. Are sens, din moment ce este prima serie la care au lucrat după ce Electronic Arts i-a cumpărat, chiar mă mir că a durat atât de mult să apară, și nu suntem deja la jocul al șaselea. Poate faptul că au lucrat la câteva alte jocuri Dragon Age a avut ceva de-a face cu asta. Oricum, acum avem un nou Mass Effect pe drum, dincolo de trilogia originală, și dincolo de platformele originale. Anunțat pentru PC, Wii U, PS4, Xbone și SteamOS, avem Mass Effect 4: Darkstar.

MassEffect4FeatureIMG001 MassEffect4FeatureIMG003 MassEffect4FeatureIMG005

Foarte probabil vor renunța la acel 4, din moment ce au făcut asta la Dragon Age, iar jocul nu este tocmai făcut ca o continuare a poveștii lui Mass Effect 3, ci mai mult o, să zicem reimaginare. Mai mult despre asta spre final, vreau mai întâi să elaborez asupra gameplay-ului, deoarece oamenii de la Bioware chiar par să fi realizat că n-a mai apărut un Gears of War de foarte mulți ani, și ca urmare nu mai are rost să încerce să îl emuleze. Așa că, uite partea care va fi șocantă. Mass Effect nu mai este un third person shooter. Bine, nu mai este în totalitate unul, tot ai o componentă de împușcat pe bază de acoperire și vei vedea modelul personajului tău, însă pentru cea mai mare timp vei vedea prin ochii eroului/eroinei. Este un joc first person.

S-a luat decizia de-a merge pe aceasta cale, deoarece vroiau ca experiența să fie ceva mai personală, să dea jucătorului impresia că joacă mai mult decât un nou Sheppard, ci este o extensie a propriei persoane. Faptul că într-unul din materialele promoționale apărea o mică siglă cu „Available on Morpheus” și încă una cu „Partnered with Razer OSVR” cu siguranță n-a influențat în nici un fel decizia, dar e mai mult decât o chestie estetică. Bioware încearcă să revină la origini, deși nici asta nu e tocmai corect, pentru că este vorba de origini care nu îi aparțin. Îi aparțin lui Warren Spector, ce acum lucrează în funcția bizară de Creative Roleplay Designer la Bioware, la acest proiect. A spune că intenția nu era de-a face Deus Ex în spațiu, dar dacă nu era, de ce l-au angajat pe Warren Spector și l-au făcut să semene la mecanici cu Human Revolution?

MassEffect4FeatureIMG008 MassEffect4FeatureIMG009 MassEffect4FeatureIMG004

Mass Effect 4 va oferi ceva ce jocurile anterioare nu prea aveau cu adevărat, opțiuni, opțiuni peste opțiuni. Vei parcurge nivele mari, fără timpi de încărcare după ce aterizezi pe o planetă, ce au promis că nu vor fi la fel de repetitive ca în trecut. Poți alege să te infiltrezi în zonele inamice pe furișate, de unul singur, pentru că echipa ta nu mai este lipită de tine. Poți să te cațări prin turnuri pentru a elimina pe toată lumea în liniște, sau poți pur și simplu să îți aduni mini-armata ta și să dai buzna pe ușa din față. În această ultimă opțiune, va semnă cu jocurile Mass Effect vechi, dar poate ceva mai dichisit. Au spus că ai arme multe și variate, cu numeroase statistici, care trag cu proiectile, lasere, valuri de energie, dar asta o chestie secundară. Vor să facă un sistem ce permite țintirea părților diferite de corp ale inamicilor, fiecare cu un efect diferit. Vor șchiopăta, se vor văita de mâini, vor leșina dacă reușești să nu le zbori capul când îi lovești în tărtăcuță, iar asta este valabil, până la un anumit punct, și pentru tine. Îți poți rupe picioarele dacă vei pica de la înălțimi. Ah, n-am pomenit asta? Poți sări și poți cădea acum. Hărțile sunt ceva mai tridimensionale, ceva mai Deus Ex-iene.

Abilitățile speciale revin, sub o formă ceva mai evoluată. Acum, când vei folosi Pull sau Lift pe un inamic, nu o să îl zbori spre tine/în aer. Vei ridica ce îți permite nivelul tău actual. N-ai cum să ridici un munte la primul nivel. Poate o să îi smulgi un pistol din mână, pușca, o grenadă, cuiul de la grenadă. Apoi, la nivele mai mari, da, vei ridica inamici multipli de parcă ai fi un Jedi. Urmează să fie anunțate abilități mai multe, probabil mai spre E3, când vor oferi detalii și despre explorare. Mako revine, în cazul în care vă întrebați, și veți putea folosi iar acel predecesor al calului din Skyrim pentru a mișuna pe suprafața planetelor extraterestre, care vor fi ceva mai puțin pustii. Sunt mari, din moment ce fiecare consolă are acum foarte mult RAM. Au pustietăți cu ruine extraterestre, baze de bandiți, Cerberus, mercenari, au colonii, au orășele, au chiar orașe masive, fortărețe! Bine, nu toate la un loc, Wii U nu are chiar atât de mult RAM, dar combinații măcar din câte trei din ele vor fi. Numărul de lumi ce pot fi vizitate, pe lângă Citadel și Terra ce sunt doar orașe câte vezi cu ochiul, va fi undeva în jur de șapte. Una dintre ele este posibil să devină DLC, fiind momentan considerată complet opțională pentru progresie.

MassEffect4FeatureIMG010 MassEffect4FeatureIMG012 MassEffect4FeatureIMG016

Personajele care vin cu tine, acea mini-armată, menționată anterior, este formată iarăși din persoane pe care le vei strânge din întreaga galaxie, pe care fie le vei lua, direct cu tine în luptă, ca la jocurile anterioare, fie le vei putea da comenzi de la distanță. Mass Effect 4 folosește o hartă similară ce, sincer, îmi amintește de cea a lui Ground Zeroes, la modul în care este prezentată, o emanație holografică ce iese din mâna personajului. Pe ea poți desemna poziții la care să se mute oamenii tăi, și o acțiune sau o condiție pentru îndeplinirea acelei acțiuni. Nu cred că vor fi tocmai multe, adică, nu ceva de genul „aruncă o grenadă dacă azi e marți și mâine mâncăm pește”. Lucruri mai simple, ca intrarea simultană pe două uși diferite ce duc spre aceeași încăpere. Ca să te poți folosi de această funcție ai nevoie mai întâi de informații topografice detaliate, pe care ori le poți cumpăra, ori le poți obține de la misiuni, ori poți risca doborârea navei tale și elevarea nivelului de alertă al inamicilor, pentru un a ști în detaliu ce se află pe hartă. Poți încerca să dezamorsezi tunurile de ioni sau inamicii cu arme anti-aeriene, de la sol, dacă vrei ca nava să poate sta prin zonă, dându-ți suport ocazional și recuperând aliați căzuți pe câmpul de bătălie. Fără asta, ori poți să îi recuperezi la final, când vor fi într-o stare destul de gravă, ori poți încerca să ajungi până la ei, să îi stabilizezi, și să îi extragi manual. Jocul nu te obligă să faci asta, însă dacă „mor” va trebui ori să îi lași să se recupereze pentru câteva luni stelare, ori să începi să înlocuiești bucăți din ei. Inițial, ai tehnologie mai umană, turiană, mecanică, dar pe parcurs încep să apară și lucruri mai bizare. Trans-umanismul va fi un element important adresat de poveste, poate de această dată mai bine decât la Mass Effect 2 și 3.

Și vorbind de acea poveste, ce se întâmplă? Eh, universul moare. Literalmente moare. Stelele se sting, galaxii se risipesc prin spațiu și fiecare formă de viață, oricât de technoraganică ar fi, pentru fă finalul de Synthesis este cel canonic, este pe cale să moară. Vedeți voi, când Reapers au fost contopiți cu toate formele de viață biologice, iar avatarul navei Normandy a devenit vie ca să aibă Joker cu cine să meargă într-o lune de miere, în loc de nava în sine unde AI-ul era stocat… serios, de ce nava nu a înviat? De ce nava nu a devenit ca un Reaper? De ce robotul controlat prin telecomandă de navă a devenit viu? Asta nu are sens sub nici o formă. De asta mă bucur că nu apare EDI. EDI e probabil moartă. Toată lumea este, fiindcă misiunea principală pe care o aveau Reapers a fost coruptată. Nu de ieri de azi, ci de mult timp, o eroare le-a distrus memoria. E similar cu acel episod din Stargate Atlantis, la care toată lumea are amnezie, dar soldații continuă să facă ce li s-a zis înainte ca molima să se propage, deși habar nu aveau de ce, și chiar luau măsuri extreme, contra-productive, pentru a le îndeplini. Și pentru că erau blocați în acel ciclu, au uitat să găsească un mod de-a împiedica finalul universului. Iar acum, totul moare, totul se stinge, și tot ce a rămas este o bază de cercetare din centrul unei stele moarte, ce-a fost „detonată”, sau mai bine zis, implodată, pentru a deveni o gaură neagră, adunând ce a mai rămas din materia din zonă, generând forțe extreme tot incapabile să reziste morții universului, dar suficiente cât să alimenteze un plan. Unul ce presupune străpungerea timpului și spațiului prin bombardarea unui singur punct cu atât de multă energie, încât să permită trimiterea unui grup de indiviz înapoi în trecut. Problema aici? Mor cu toții. Însă ultimul care intră prin acel portal o face cam în același timp în care steaua este distrusă cu totul, și chiar dacă moare, tot ajunge în trecut, ca o entitate non-corporeală ce trebuie acum să posede corpul cuiva. Cam pe aici începi să îți selectezi victima/intri în opțiunile de creare a personajului.

MassEffect4FeatureIMG015 MassEffect4FeatureIMG017 MassEffect4FeatureIMG006

Inițial, nu prea știi multe despre gaza data, doar câteva informații scurte despre fundal, ce vor determina câteva caracteristici legate de competența ta în luptă și abilitățile sociale. Sunt câteva, într-un sistem de dialog ce promite să fie ceva mai bine realizat, folosindu-te de statisticile tale în dialog, nu doar de Paragon/Renegade. Chiar au scos asta, fiind înlocuită cu o mecanică de prezervare a liniei temporale, bine, până la un anumit punct, adică, nu vrei să păstrezi partea cu distrugerea universului. Aici intervine partea aia cu inamicii care leșină loviți în cap. Vei fi informat dacă unii erau meniți să moară sau să trăiască, fiind decizia ta dacă repeți sau nu istoria. Dacă reușești să păstrezi armonia, vei primi câteva bonusuri personale, ce ar trebui să îți ușureze efortul de-a repara universul fără interferența celor din timpul contemporan. Dar dacă faci opusul, introduci haos, ce nu îți dă acele bonusuri, dar contribuie direct la un fel de scor final ce va determina dacă reușești sau nu. Da, vor repeta faza de la Mass Effect 3 cu scorul. Nu știu dacă modul de multiplayer va fi iar implicat în scor, nici nu au vrut să îl confirme la ora asta.

Perioada în care sosești, ca un călător prin timp, este prin 2157, tocmai când oamenii au făcut pentru prima dată contact cu celelalte rase din galaxie, ducând la un mic război. Vei putea influența evenimentele acestea, vei putea chiar lua de parte da personaje cheie din aceste evenimente, precum Illusive Man în tinerețe, Keith David, și dacă mai ai cumva o salvare de la orice joc Mass Effect anterior, chiar pe comandatul tău Shepard. Câteva din evenimentele a căror integritate vei putea sau nu să o menții vor mai fi luate din ce salvări ai. Shepard nu apare de îndată, nici nu știu dacă era născut atunci, Mass Effect 4 petrecându-se pe parcursul a aproape 50 de ani. Nu de alta, dar găsirea unui mod de-a inversa entropia ce-a distrus universul necesită extrem de mult timp.

MassEffect4FeatureIMG011 MassEffect4FeatureIMG014 MassEffect4FeatureIMG007

Nu au dat alte informații despre poveste, nici motivul pentru care îi spune Darkside, poate Dark Energy, poate este un reboot mai gritty al seriei. Până acum nu sună rău sub nici o formă. Mai important, nu sună de parcă ar fi o copie după Anachronox, deși vor de la un moment cu siguranță o va face, pentru că vei ajunge să retrăiești primele trei Mass Effect. În esență, este ca un Mortal Kombat 9, în termeni de poveste, doar că tu ești Raiden și tu decizi ce să schimbi și cum, sperând că ce faci o să aibă un alt rezultat decât cel care s-a întâmplat deja.

Mass Effect 4: Darkside va fi lansat în februarie 2016.