Mai țineți minte epoca în care MULE era la putere, și oameni din întreaga lume se înfruntau într-un TBS economic, lipsit de violență și de arme? Bine, pentru că era multiplayer local, erau violență și arme locale, reale, palpabile, în loc de virtuale. Probabil nu țineți minte acele vremuri, pentru că erau cu prea mult timp în urmă. Dar Transport Tycoon? Bătălii economice în multiplayer și în timp real! Sabotaje constante, peripeții fiscale. O strategie minunată, care nu necesita în nici un moment zerguirea cuiva. Ani de zile piața a dus lipsă de astfel de jocuri, cel puțin unele originale, din moment ce Planet MULE este o variantă actualizată a jocului ce-a originat cest gen. Dar unul a sosit, unul gândit ca un omagiu pentru MULE, ce funcționează pe câteva idei similare cu el, dar în timp real, și mult mai complicat. Offworld Trading Company!

OffworldTradingCompanyPreviewIMG02 OffworldTradingCompanyPreviewIMG03 OffworldTradingCompanyPreviewIMG01

Produs de studioul Mohawk, proiectat de Soren Johnson ce ne-a adus și Civilization 4, și publicat de Stardock, acesta este jocul pe care îl vreți dacă doriți un RTS ce nu are unități de luptă. Este o cursă pentru profit, nu una lipsită de violență, că de, capitalismul este prin definiție violent. O cursă la care vă luptați pentru profit, folosind manipularea pieței, folosind subterfugii sau folosind chiar bombe nucleare ce vor devasta producția oponenților, dar nu și clădirile lor. Singurul lucru ostil, în cel mai direct sens, pe care îl poți face este să arunci cu o dinamită într-o uzină o dată la câteva minute. În rest, va trebui să învingi fiind un afacerist mai bun, un antreprenor mai priceput, cineva care o să riște totul pentru un plan nebun ce ar putea succes! Asta dacă nu cumva dai peste o jigodie de competitor, care va anticipa manevrele tale, și la fiecare pas își va bate joc de tine. O rețetă grozavă pentru o bătălie aprigă de multiplayer. Din nou, una la care te bați prin adunare de resurse, prelucrarea lor și prin vânzarea și cumpărarea de bunuri. Cu siguranță nu este genu de joc ce va fi pe placul tuturor, înțeleg că RTS parcă nu e RTS pentru unii dacă nu pot să mai facă din când în când un tanc pentru a strivi inamicul. Este un punct de vedere prefect valid. Însă, dacă vreți ceva diferit, hai să vorbim o vreme despre Offwordl Trading Company.

Jocul se află în acest moment pe Early Access, într-o variantă departe de a fi completă. Am avut ocazia de a petrece câteva ore alături de el, și ce am descoperit până acum mi-a fost foarte mult pe plac. Tot aș zice că în starea sa curentă, poate că este cu vreo zece euroi prea scump, dar nu am cum să știu cum va arăta varianta finală, dacă va avea conținut mai mult decât are acum. Și mă refer strict la conținut, pentru că din punct de vedere mecanic este deja un joc bine făcut.

Premiza lui Offworld Trading Company este că vei lua rolul de șef al unei companii trimise să exploateze planeta Marte. Nu Irata, deși ar fi fost amuzant dacă era planeta Kcodrats. Jocul are momentan trei moduri în care poate fi parcurs: Multiplayer, Quick Play și o campanie. Hai să începem cu asta. În campanie vei putea selecta din mai multe locații pe care să le colonizezi, fiecare ducând oferindu-ți bani la finalul misiunii. Poți folosi acei bani pentru a face două lucruri: să cumperi clădiri noi din cele care îți sunt oferite în ecranul de selectare (pentru că nu începi cu toate și nu îți sunt oferite simultan toate), și să angajezi ingineri care vor îmbunătăți performanța unei clădiri anume. Cu cât ai mai mulți ingineri, cu atât mai bine. Așa că dacă vrei să te concentrezi pe producție de oțel, spre exemplu, poți face asta, și vei produce oțel mai bine ca oricine altcineva. Nu recomand niciodată să faceți asta, pentru că dacă nu încerci să te diversifici, sau dacă nu ai obținut metode prin care poți să manipulezi piața în așa fel încât să tragi de prețul oțelului, o să sfârșești cu mii de tone de oțel, ce costă câte zece dolari. Zece dolari e mai nimic. Quick Play și Multiplayer duce lipsă de această mecanică de specializare prin angajare de omuleți adiționali. Fabricile mereu vor avea eficiența lor maximă și toate vor fi disponibile. În rest sunt la fel, sau aproape la fel. Campania mai are acel element în stil MULE, la care se ține cont de dezvoltarea coloniei pe care tu ar trebui, chipurile, să o susții. În afara campaniei vei vedea acel oraș central care se dezvoltă, dar numai în campanie vezi câți oameni sunt și îi auzi cum se vaită de prețurile oxigenului și-a apei. Existența sa este ignorată.

OffworldTradingCompanyPreviewIMG05 OffworldTradingCompanyPreviewIMG06 OffworldTradingCompanyPreviewIMG04

În rest, jocul va începe la fel indiferent de ce mod. Stai lângă acea colonie centrală, harta este plină de ceața războiului economic, și folosind câteva sonde încerci să bâjbâi prin întuneric, încercând să găsești niscaiva resurse. Pentru a nu muri, sediul tău are nevoie de câteva resurse de bază, cea mai importantă fiind energia electrică. Fără ea, nimic nu funcționează. Desigur, nu ești în totalitate obligat să plantezi o centrală pe un depozit geotermal, să pui eoliene pe piscuri sau panouri solare în zonele deșertice (care funcționează doar ziua). Poți cumpăra energia de care ai nevoie, lucru pe care jocul îl va face automat, decât dacă îi spui să nu o facă. Nu poți acumula, ca standard, energie electrică, așa că orice nu folosești este vândut instantaneu. Dacă este ieftină, poți să stai să cumperi ce îți trebuie. Dacă sare prețul său la câteva zeci, spre o sută, felicitări, te cheamă faliment, și ai făcut pe altcineva un multi-miliardar.

După electricitate vine apa. De apă ai nevoie pentru că, unu la mână este udă, și doi la picior este folosită pentru creșterea mâncării, plus sinteza oxigenului și a hidrogenului. Adică aerul pe care îl respiri și combustibilul folosit de unele fabrici pentru prelucrarea resurselor. Apoi, ai diverse alte depozite de fier, de aluminiu, de siliciu și de carbon. Le vei folosi pe acestea în diverse combinații pentru a face oțel, chimicale, electronice și sticlă. Când dai de un loc care îți place, o să îți plantezi acolo sediu. Momentan sunt patru sedii posibile, fiecare oferind bonusuri diferite și chiar alterând sever modul în care joci. Colonia robotică, spre exemplu, nu consumă mâncare, oxigen, și nu are interes în a folosi sticlă pentru clădiri, fiindcă nu le pasă. Dar ai nevoie de electronice în mod constant.

Poți planta sediul tău lângă resurse, sau direct pe ele. Dacă le pui pe ele, o să primești instantaneu resurse în funcție de cât de mare era depozitul. La fel ca la MULE și al său Crystite, vor fi puține, mai multe și foarte multe. Dezavantajul de-a planta sediul peste o resurse este că nu o vei mai putea mina vreodată. Un tip de sediu chiar va primi un bonus la numărul de resurse pe care le poți aduna astfel. De asemenea, una are ca proprietatea faptul că poți planta o fabrică de oțel peste un depozit de fier, în loc să fii nevoit să construiești o mină de fier separată. Există varietate aici, și asta ajută mult la a diversifica strategiile posibile.

OffworldTradingCompanyPreviewIMG08 OffworldTradingCompanyPreviewIMG09 OffworldTradingCompanyPreviewIMG07

Offworld Trading Company, de la un moment la altul, este un joc la care vei încerca să vinzi la prețuri pe cât mai bune cu putință orice produci, dar păstrând destule resurse cât să îți funcționeze clădirile și cât să faci upgrade-uri pentru baza ta. Sunt cinci nivele în total, ultima deblocând posibilitatea de-a construi o rachetă ce trimite resurse înapoi acasă, la prețuri garantat bune. Nu tocmai cele maxime cu putință, pentru că se pot atinge niște cote imense în meciuri cu opt jucători. Când treci la nivelul următor cu baza ta, vei primi automat un număr de loturi. Spre deosebire de MULE, nu alegeți cu toții în același timp unde puteți construi, o faceți când puteți. Ca urmare, începutul este un moment foarte important. Aterizezi de îndată ce vezi ceva ce îți face cu ochiul, sau aștepți să mai descoperi harta, și să riști să nu dai peste ceva la fel de bun, iar inamicul să îți ia locul. Numărul de loturi este limitat, din când în când vor fi licitații pentru câte unul nou, iar în funcție de oponenți, prețurile lor vor putea fi foarte mari. Ocazional, rar de tot, vei mai primi câte un lot, gratuit, de la joc. Este important când se întâmplă, dar nu tocmai în detrimentul oponenților, pentru că loturile sunt acum hexagoane, și sunt câteva sute, în funcție de mărimea hărții.

Dacă nu dai de licitații și nu primești vreunul gratuit, până treci la un nivel nou, sau dacă ai atins deja limita, mai e un mod prin care poți obține loturi, piața neagra. Asta îți oferă și câteva alte opțiuni. Poți declanșa bombe electromagnetice care să dezactiveze temporar clădirile inamice. Poți folosi o dinamită ce distruge una direct. Poți folosi o bombă nucleară subterană care va degrada resursa țintită până la minim. Poți instiga o revoltă, ce temporar îți va da ție toată producția clădiri. Iar în final, poți proteja o clădire de orice atac. Prețul acestor puteri crește exponențial, așa că nu pot fi tocmai abuzate. Este ceva echilibru acolo, dar când joci cu șapte alți oameni, te poți aștepta să primești EMP-uri în mod constant, fiecare alternând să te bombardeze. Dar nu o vor face doar ție. Ce tare apreciez la AI este că dacă nu activez echipe, vor juca cinstit și vor juca bine. Mai ai diverse clădiri ce îți permit să îmbunătățești peste limită eficiența producției sau să generezi un surplus sau un deficit fals într-o resursă, influențând prețul. Altă clădire este una de brevete. Una ce sper să mai fie expandată, pentru că reprezintă un mod de-a diversifica și mai mult jocul. Acele brevete pot face lucruri precum înlocuirea consumului de energie cu cel al apei, sau dublarea producției de energie a clădirilor care sunt conectate de sediul tău.

OffworldTradingCompanyPreviewIMG12 OffworldTradingCompanyPreviewIMG10 OffworldTradingCompanyPreviewIMG11

Obiectivul final nu este cel de-a fi cel mai profitabil, ci de-a fi cel care la finalul zilei deține fiecare altă companie. Poți cumpăra acțiuni de la alte companii și chiar de la a ta. De ce la a ta? Pentru că dacă le cumperi la a ta, pe toate, nu îți mai poate cumpăra nimeni compania. E a ta, doar a ta. Dar dacă ai măcar o acțiune liberă, cineva cu câteva sute de mii ar putea să te cumpere cu totul. Începi cu o acțiune în compania ta, pe care o poți vinde, dacă ai nevoie mare de bani. Nu vei fi foarte des în această stare, pentru că jocul are un sistem de datorie. Adică, poți avea datorii, dar nu vei fi pe minus cu banii. E ca și cum ai fi luat un împrumut în bancă pentru a cumpăra ceva. Orice resurse vei vinde pasiv, ca electricitate, îți vor scădea din acea datorie, dar în fiecare noapte va căpăta încă 10% dobândă dacă nu o achiți. Existența datoriei îți permite să poți să te dezvolți în continuare chiar și dacă practic ești în groapă. Dar datoriile îți scad valoarea companiei și o fac mai ușor de cumpărat. Dacă îți este cumpărată, ai pierdut, inamicul preia tot ce ai. Ce mi-ar fi plăcut ar fi fost puțină clarificare despre când ești pe cale să fii cumpărat. Sau ca atunci când ai deja măcar 51% din acțiuni, să ți se atragă atenția că cineva intenționează să te cumpere, și să poți face o contra-ofertă. Mi s-a întâmplat asta când eram la câteva mii distanță de-a cumpăra tot ce are oponentul meu, și n-a fost tocmai plăcut.

Ce m-a surprins la acest joc a fost viteza sa. Jucat pe una din dificultățile mai scăzute, la viteză normală, dacă nu acționezi rapid, poți să ajungi ultimul la fiecare lucru cu putință, și ca urmare să pierzi destul de ușor. Desigur, asta era împotriva AI-ului. Cu oamenii ar putea fi și mai important, pentru că știi sigur că cineva o să stea cu ochii după toate resursele mai importante, și le va revendica, dacă din nici un alt motiv că nu vrea să le ai tu. Nu de alta, dar nu are prea mult rost să pui clădirile complet alandala pe hartă. Da, cele amplasate pe resurse bogate vor genera mult, dar cele înlănțuite vor fi aproape la fel de eficiente chiar și dacă sunt pe resurse sărace.

Ce i-ar mai trebui? În acest moment, o campanie mai finisată, o interfață care afișează ceva mai bine informațiile, poate câteva grafice ca cele care apar la final, de îți arată toate resursele cum au evoluat. Și, desigur, ceva mai multe clădiri. Pentru unele resurse sunt clădiri multiple, ca adunarea carbonului din gheață condensată. Dar cele de metale tind să aibă o singură clădire, aceeași. Ceva mai multe acolo n-ar strica, poate alchimie! Adică, să faci fier din aluminiu, sau altceva, nu știu, nu am proiectat eu Civilization 4.

Offworld Trading Company este pe Early Access de câteva săptămâni, și foarte probabil va rămâne aici pentru o vreme. Dacă vreți un joc de strategie economice, cu un AI grozav și cu multiplayer, este bun. Poate putea să fie mai ieftin, dar este bun. Abia aștept varianta finală, probabil pe la finalul anului.

2 Responses