• Management de bunuri mai bun nu strica
Grafică: 8
Gameplay: 8
Poveste: 6.5
Conținut: 7
Imersiune: 6

Schimbarea, chiar și puțină, este bună. Nu că ar fi puțină, comparativ cu jocurile vechi, este chiar amplă. Tropico este o serie care ar trebui să fie cunoscută pentru toți cei care au în sufletul lor un filon dictatorial. Deci cam toată lumea știe de el. Și judecând după precomenzile jocului de față, toată lumea știe ce este Tropico 5. Al treilea din serie nu mi-a plăcut foarte mult, pentru că nu era decât o portare în 3D a primului joc. Nici nu cred că avea măcar o clădire în plus, da barem mecanici adiționale. Al patrulea mi-a plăcut mai mult. Menționez că nu am luat nici o extensie a lui Tropico 3, despre care lumea îmi tot spune că au fost responsabile pentru diferențele din Tropico 4. Caz în care, probabil n-ar fi trebuit să îmi placă Tropico 4. Irelevant. Astăzi vorbim despre Tropico 5, ce chiar aduce schimbări. Insuficiente cât să zici că schimbă complet paradigma (promit că nu mai folosesc acest cuvânt, îl testez pentru a vedea dacă îmi elevează statutul de snob nesuferit), dar destul cât să pară un joc nou.

Tropico5ReviewIMG002 Tropico5ReviewIMG003

La grafică nu prea o să pară un joc nou, arată cam la fel cum țineam minte să arate jocurile anterioare. Ce pot să laud la Tropico 3 era grafica sa, arăta splendid, de mai mult mă rătăceam prin insulele sale, admirând peisajele. Am făcut asta și pe aici, am găsit niște tapiri în pădure, dar să nu vă așteptați la un detaliu super impresionant, demn de generația următoare. Arată predominant la fel cum îmi amintesc să fi arătat și Tropico 4, și sună cam la fel. Muzica, nu este la fel de reușită ca la primul Tropico. Aia era atât de zglobie, atât de salsa și de siesta. Cele de acum sunt mai mult o parte din fundal, nu prea le simt chiar atât de mult, și dacă aș fi pus altceva pe fundal nu pierdeam prea multe. Poate doar dialogul personajelor, ce în cazul lui Penultimo este amuzant și binișor executat. Mai este și Sunny la radio. Sau cred că e Sunny, nu țin minte să își fi spus numele. Juanito e tot mort. O critică măricică aș avea la partea tehnică. Jocul îți permite să modernizezi clădiri, atunci când o variantă mai bună devine disponibilă. O poți face în masă. Dar nu poți aplica îmbunătățirile mai fine în masă, ca electrificarea, trebuie să iei fiecare clădire, rând la rând, ca să aplici aceeași trăsătură nouă peste tot, ceva ce poate deveni foarte obositor când ai ditamai metropola întinsă pe o insulă masivă, cu vreo mie de locuitori și o sută de clădiri. De asemenea, mai știți cum la jocurile anterioare puteai seta costul, salariul, sau cine mai știe ce, printr-un shift-click, eh aici poți face asta, dar clădirile care se află în construcție, sau care au fost construite după fapt, tot vor folosi setarea standard, așa că trebuie să iei totul de la capăt. Și de ce nu pot face scroll pe hartă cu WASD? De ce nu pot dezactiva acel efect picture-in-picture din colț care mă informează de fiecare dată când vine o navă, scăzând performanța cu vreo 6 cadre și rămânând pe ecran mai mult timp decât era nevoie? De ce nu-l pot trimite pe El Presidente să inspecteze lucruri cu limuzina lui, pentru a face treaba să meargă mai bine? Întrebări care nu au răspuns, sau care probabil vor avea în expansion/DLC.

Tropico 5 continuă să aibă acel stil umoristic ce reușește să mascheze faptul că ceea ce faci se rezumă adesea la atrocități, genocid, sau cel puțin menținerea unui popor într-o stare perenă de suferință. Dar nu se mai concentrează doar pe asta. Campania jocului, pe care cred că am jucat-o pentru prima dată de la un capăt la altul din toată seria, are o poveste ce ar fi fost parcă mai bine adaptată la o serie de jocuri precum Red Alert. Sau, exact Red Alert. Adică, literalmente Red Alert. Nu dați click dacă nu vreți să știți exact care este premiza adevărată.

Tropico5ReviewIMG004 Tropico5ReviewIMG005 Tropico5ReviewIMG006

Secret!

Aș putea să jur că aia era povestea lui Red Alert 2 Yuri’s Revenge, pentru că vei călători în timp pentru a încerca să inversezi o decizie anterioară. Nu cea de a fi dictator, aia vei fi mereu.

Poveste, ca de altfel oricare sesiune în care alegi să începi din era colonială, te pune în rolul de proaspăt desemnat guvernator al unei insulițe din regiunea generală numită Tropico. Regele, eh, să zicem că nu este tocmai cel mai întreg la minte individ. Te pune să strângi bani ca să își facă un palat subacvatic, la care renunță când dă acolo de un Cthulhu. Te pune să îi trimiți tot lemnul de pe insulă, pentru că vrea să facă un foc. Te taxează, te face să îi cânți în strună, pentru a ți se extinde mandatul de guvernator. Dar te mai va și răsplăti periodic, monetar, cu un mandat mai lung, și diverse misiuni ce îți vor da mai multe recompense posibile. Oricum, trebuie să scapi de el. Și faci asta prin fermentarea unei dorințe pentru revoluție și atrăgând oameni de partea ta. Misiunile ajută, realizarea unui mediu plăcut de trăit, în care nu poți fi tocmai dictatorul cel malefic, tot este metoda principală. Ar putea fi un fel de polemică, despre cum cei care ajung la putere o fac pe promisiunile unei lumi mai bine, și la început poate chiar încearcă să facă asta, dar pe parcurs devin corupți, nepăsători sau malefici. În campanie măcar, nu prea vei putea fi complet El Dictatore Supremo, pentru că vei avea obiective felurite, precum obținerea unui număr masiv de turiști, generarea de puncte de cercetare, supraviețuirea unui val constant de atacuri, și tot așa. Aproape că îți distrage atenția de la esența de-a fi un dictator, din moment ce te prinde într-o conspirație mondială, la care… cred că Templierii, te ajută să capeți independență pentru a schimba lumea.

1. unacomn

As dori sa subliniez cat de fain arata acum review-ul, pentru ca nu mai trebuie sa dai scroll o jumatate de ora ca sa poti vedea butoanele de pagina.