Preview: Prison Architect

PrisonArchitctPrevIMG01Pe vremea cand ma prefaceam ca stiu sa programez, ma uitam la News Radio, la un episod in care Jimmy risca sa ajunga la inchisoare. Cred ca era Jimmy, posibil sa fi fost Bill, nu mai tin minte exact, era cu mult timp in urma. Hmm, daca am inceput sa il uit, probabil inseamna ca glumele vor parea proaspete din nou… revenind la subiect. Intr-una din scene, Beth a sugerat ca in prima secunda in care personajul care urma sa fie saltat va ajunge la inchisoare, sa gaseasca un scaun si sa snopeasca in bataie cel mai apropiat detinut pe care il vede, in acest fel ceilalti detinuti vor sti ca nu ar trebui sa se puna cu el. Si mi-a venit o idee. Daca as face un simulator de inchisoare, la care joci din perspectiva unui detinut, incercand sa ramana in viata si posibil sa evadeze? Ar avea tot felul de sisteme complexe de reputatie printre diversele factiuni din inchisoare, lupte, furisat, agenti sub acoperire care incercau sa se infiltreze in planul tau de evadare si o economie bazata pe lucruri pe care le poti fura de la vizitatori, ca-n Marea Evadare. Nestiind exact cum functioneaza macar backtracking la nivel de pseudo-cod, am abandonat planul aceasta si simulatorul de apicultura. Dar ma bucur sa vad ca nu sunt singurul cu idei atat de tampite. Ce e drept, ideea mea era mai nebuna, fiindca orice alt simulator de inchisoare de pana acum te punea intr-un alt rol, cel al directorului. Seria Prison Tycoon a avut cred ca vreo patru parti, nici una care sa se fi remarcat foarte mult. Imi amintesc vag jucandu-l pe al treilea sau al patrulea, asa ca habar nu am in detalii despre ce mai era vorba in afara ideii de baza. Sarind peste cativa ani, ajungem mai aproape de subiectul acestui articol.

Introversion este studioul care ne-a adus jocuri destul de celebre, precum Darwinia, Defcon si Uplink, cel din urma fiind unul din doua jocuri care trateaza notiunea de hacking cu macar o urma de pretentie a unei tangente cu orice ar insemna realism, spre deosebire de, sa zicem, orice joc de actiune la care aceasta componente isi face aparitia. As fi zis film, dar aparent in filme poti folosi internetul pentru a umbla la un convector pentru a bubui o cladire plina de spioni.PrisonArchitctPrevIMG02 Si lumea zicea ca Moonraker era prea SF. Re-revenind la subiect. Pana anul trecut, Introversion lucra la Subversion, un joc de furisat, infiltrat, furat, ce se petrecea intr-un oras generat procedural, cu harti aleatoare, semanand, daca vreti, cu Frozen Synapse combinat cu un program de CAD. Conceptual era foarte interesant. In practica, progresul era lent, anevoios, iar producatorii aproape ca erau in cautarea unui motiv sa se lase de el si sa se apuce de altceva. Asa ca unul dintre ei – sunt putini la numar, daca va intrebati, find un studiou indie format de trei oameni – era in vizita la celebra inchisoare Alcatraz, cand i-a venit o idee. In loc sa foloseasca locatia drept inspiratie pentru o misiune din Subversion, la care trebuie sa scoti un membru al echipei care a fost incarcerat, de ce sa nu faca un joc intreg despre construirea si managementul unei astfel de inchisori. Dupa o discutie cu un fost paznic de inchisoare in drum spre aeroport, era convins. Si astfel in loc de un joc de furisat, avem un joc despre construit inchisori.

Momentan, Prison Architect se afla in stadiul alpha, si se va afla in acest stadiu pentru ceva vreme, fiindca producatorul prea are un motiv sa ii grabeasca lansarea. Fiind finantat prin donatii publice, sau un fel de precomenzi mai fistichii, oricine a platit il joaca in aceasta clipa, in starea in care este. Una incompleta, ce va fi terminata pe masura ce diversele sale sisteme sunt proiectate, testate, reproiectate, modificate sau schimbate cu totul in functie de receptia si cerintele publicului. Cateva lucruri nu par insa ca se vor modifica, precum directia sa artistica. Ati spune ca jocul este prea desenat si simplist, personajele fiind formate in mare parte din o semi-elipsa si un cerc, cu ocazionala recuzita tinuta in… sa zicem mana. Este un motiv pentru asta. Nu este ceea ce s-ar putea numi un joc plasat intr-o versiune idilica a vietii de inchisoare. Ci unul plasat intr-o versiune mai aproape de realitate a vietii de inchisoare, unde detinutii se vor injunghia reciproc si pe paznici la fiecare ocazie. Astfel, urme comic de simpliste de sange sunt de preferat in schimbul redarii sale mai realiste, fiindca ar fi scazut din factorul acela… au nemti un cuvant pentru asta, stiu cum se PrisonArchitctPrevIMG03spune, nu mai stiu cum se scrie, l-am pomenit in emisiunea despre Settlers 2 de acum cativa ani. Oricum, se refera la chestii mici misunand pe ecran. Cam asta va reda Prison Architect, oferind posibilitatea de a privi inchisoare fie in detaliu, fie in ansamblu, cu fiecare omulet misunand de colo colo, pe coridoarele pe care le-ai construit, folosindu-se de incaperile pe care le-ai facut si injunghiind paznicii pe care i-ai angajat.

Repet, nu se vor sfii sa sara la bataie, multi vor fi criminali in serie, ucigasi si indivizi ce se indreapta spre scaunul electric, de indata ce construiesti unul. Cand incepi, nu ai nimic, abia daca ai un buget. Trebuie sa faci cu atentie fiecare parte din inchisoare. Camerele sa aiba dimensiunea corecta pentru a putea fi folosite, sa existe utilitatile corespunzatoare, iar amplasarea sa fie de asa natura incat lucrurile necesare sa nu fie prea departe, fiindca se poate ajunge la imbulzeli, cozi sau injunghieri. Este nevoie si de grija cand vine vorba de ce construiesti fiindca detinutii au obiceiul sa fure din echipamentul echipelor de constructie, iar apoi le vor folosi pentru lucruri rele. Insa nu o vor face pe neasteptate. Daca sunt in general multumiti de modul in care arata inchisoare, de mancare, de locul unde dorm si isi petrec timpul, nu se vor apuca de revolte pe nepusa masa. Dar cand se intampla ar fi bine sa fi proiectat inchisoarea pentru asa ceva, fiindca nu ai control direct asupra paznicilor, si daca se intampla sa ajunga doar unul cate unul, din cand in cand, la locul faptei, vor fi injunghiati, posibil chiar mortal. Au pomenit ca va fi integrat un mod prin care sa poata fi ajutati paznicii, fiind in stadiul alpha, mai au de adaugat multe. La urma urmei, alpha nu este beta, este alpha, te astepti ca numai un procent mic din functiile jocului sa fie acolo. Trebuia sa le spuna cineva asta celor de la Red 5 cand au lansat Firefall ca un beta. Iar revoltele nu vor fi singura problema pe care va trebui sa o infrunti. Incendii mai pot sa apara, si deocamdata doar atat din cate am observat, jocul nefiind nici pe departe gata. Imi imaginez si alte amenintari, precum molime sau incercari organizate de evadare. Nu ca nu ar fi deja in joc, detinutii folosindu-se de orice scuza pentru a-si lua talpasita, dar nu cred ca pot deocamdata sa sape tuneluri sau sa aiba intalniri secrete la miez de noapte. De asemenea, un aspect foarte placut – in functie de cum va uitati la situatie – al acestor incidente este ca rezultatul are un oarecare factor aleator. Sau mai exact, comportamentul personajelor in acele situatii tinde sa fie diferit de fiecare data cand incarci o salvare. Va depinde de context, de modul in care este construita totul,PrisonArchitctPrevIMG05 dar reactia exacta poate varia.

Conceptul de simulator de inchisoare nu este unul nou. Cum am pomenit, sunt cel putin patru alte jocuri care au facut asta inainte cu diferite grade de succes. Dar fiind vorba de un joc indie cu un timp de productie nedeterminat, ce exista acum si va continua sa existe pe baza gradului de multumire a publicului intentionat, are potentialul de a fi inedit. Exista loc pentru experimentarea cu mecanici, cu idei, cu mecanisme, desi dupa declaratia producatorului, poate ca asta nu este tocmai cea mai buna idee, fiindca tot experimentand n-au reusit sa duca Subversion la o versiune acceptabila. Acum insa, fiind un test public, in sensul ca poate fi accesat de cei care au cumparat deja jocul, pericolul de a se baga pana peste cap este diminuat. Prison Architect nu are inca o data de lansare, dar daca tineti mortis sa il jucati chiar si nefinisat, puteti face asta prin achizitia sa de pe pagina oficiala.