Review: Tiny and Big – Grandpa’s Leftovers

1

TinyandbigRevIMG06Nu stiu daca este o directiva nescrisa a industriei jocurilor, sau daca o fac din pura coincidenta, dar de fiecare data cand apare un joc indie cu o mecanica de mai iesita din comun, trebuie sa fie acompaniata de un stil atat de bizar, incat te face sa te intrebi daca nu cumva inca mai dormi, si totul este un doar vis foarte ciudat. Genul de vis ciudat care iti vine numai atunci cand ai un caz sever de febra sau vreun virus exotic. Te ciupesti, iti doua palme si nimic nu se schimba. Iti dai seama ca este real, veridic si ca intr-adevar te afli intr-un joc al carui obiectiv este cel de a recupera o pereche de izmene mostenite de la bunicul personajului principal. S-ar crede ca ar fi vorba de un joc DeathSpank, dar nu, aparent ideea nadragilor cu putere mistica este mai comuna decat credeam. Premiza lui Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers este ciudata, iar gameplay-ul sau este la fel de placut de non-standard.

Vei lua controlul lui Tiny, cel mai inalt personaj din joc, ce a mostenit izmenele numite anterior de la bunicul decedat mentionat mai devreme, doar ca le-a pierdut. Defapt, au fost furate de o piticanie numita Big, ce s-a dus cu acest artefact mistic… pe care il poarta pe cap, in ruinele unei civilizatii stravechi, de unde bunicul lui Tiny le-a scos in primul rand. Sper ca cineva le-a spalat intre timp. Pe parcursul jocului vei afla secretul izmenelor, originea lor mistica si numeroase alte lucruri pe care s-ar putea sau nu sa fi vrut sa le stii. Exista ceva umor si cantitati copioase de ciudatenie, multa redata prin stilul sau vizual. Personajele arata ca niste papusi infioratoare, iar mediul inconjurator este un amestec de desert si constructii imense cu relativ putina variatie de culoare. Aici ar fi chiar o mica problema, fiindca, din cauza culorilor atat de apropiate dintre maroniul deschis al podelei si galbenul inchis al prafului de la capatul unei cazaturi mortale, poti avea parte de cateva mici experiente neplacute. Sunt puncte de salvare la intervale destul de scurte, asa ca nu ar trebui sa aveti probleme.

Bine, ar fi probleme. Jocul salveaza totul, orice ati facut pana la acel punct este pastrat, absolut totul. Ceva nu tocmaiTinyandbigRevIMG05 placut, fiindca in esenta poti demola totul. Bine, nu chiar totul, dar suficient incat sa iti blochezi pe alocuri progresia daca nu esti atent la ce distrugi. Spre exemplu, daca vezi deasupra ta, sus de tot, niste maini pe o statuie imensa, nu incerca sa le amputezi fiindca ti se pare amuzant. Vei avea nevoie de ele.

Tot am obiceiul sa sar peste lucrurile esentiale. Ce este Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers? Un joc de platforma, cu sarituri si topait, unul la care nu prea ai multe platforme predefinite, asa ca trebuie sa ti le construiesti de unul singur, folosind un laser care poate taia o mare parte din elementele din decor. Si cand spun taia, adica, taia dupa directia pe care o vrei tu, de unde vrei tu. Poti sa tai in bucati pana si obiecte aflate in miscare, chiar vei fi nevoit sa faci asta. Mai ai la dispozitie un lansator de rachete, care nu explodeaza lucruri, ci se lipesc de obiecte si le propulseaza intr-o directie. Acestea sunt vitale atunci cand vrei sa muti lucruri mari, fara teama ca vei fi prea aproape si iti va cadea ceva in cap. Apropo, iti vor cadea foarte multe lucruri in cap daca nu esti atent. In cele din urma, ai franghia pe care o poti folosi la trasul pietroaielor. Nu recomand sa o folositi de aproape, unele obiecte, ca stalpii, au tendinta sa faca tumba in capatana ta. Prin combinarea acestor unelte poti face minunatii.

Nu cred ca pot sa descriu in cuvinte suficient de bine cat de amuzant poate fi sa ciopartesc totul din calea mea, chiar daca nu sunt inamici, doar pereti, podele, scari si stalpi, ofera un sentiment de satisfactie pe care nu il vad in multe jocuri. Chiar si atunci cand faci lucruri fundamental gresite, cum ar fi o reinscenare a celor mai celebre peripetii ale unui anume coiot, ca statul pe marginea unei prapastii si taind partea care conecteaza podeaua de stanca. Ori de cate ori fac asta, iar personajul meu pica in hau, nu ma pot abtine, rad. La fel atunci cand am dislocat un perete imens, am incercat sa fug si m-am trezit cu el in cap, numai o mana scapandu-mi nestrivita. Cred ca am nevoie de consiliere TinyandbigRevIMG01psihologica.

Un mod sandbox, cu nimic altceva decat lucruri de stricat ar fi mers de minune aici, pacat ca nu are unul. Sau daca are unul, cred ca eram prea distrat sa il vad. In schimb, ai niveluri de doua tipuri. Primul este cel de puzzle, la care trebuie sa te plimbi prin nivel, incercand sa gasesti o solutie prin care sa ajungi mai departe. Initial poate fi confuz, fiindca jocul nu iti ofera cine stie ce directie in privinta locului, sau mai exact a caii pe care ar trebui sa o abordezi. Intr-un fel, e bine ca face asta, fiindca nu sunt prea multe solutii prestabilite pentru parcurgerea nivelurilor. Trebuie sa improvizezi din plin, iar jocul permite asta din belsug, ai libertate foarte multa pentru a fi creativ cu distrugerea ta. Sunt si ceva locuri ascunse, in care poti gasi lucruri precum casete de muzica, ce vor completa coloana sonora ce te acompaniaza, alaturi de insigne pentru reusite mai bizare, cum ar fi una de dentist.

Dupa o vreme s-ar crede ca te-ai plictisi de puzzle-uri si sarituri, iar jocul chiar ia asta in considerare, fiindca secventele de topait sunt intrerupte de un fel de lupte. Nu tocmai lupte, ci incercari de a fugi dupa Big, in timp ce arunca in tine cu decorul. Sunt secvente chiar palpitante, in special atunci cand vezi cum o stanca este la un metru de corpul tau excesiv de strivibil si nu esti sigur pe ce directie ar trebui sa o tai de asa natura incat sa faca la fel cum a facut cometa lui Bruce Willis. Vor fi cateva secvente la care te vei simti de parca iti pica cerul in cap, in care vei incepe sa cunosti un cuvant numit panica.

Nu prea incape urma de dubii sau indoiala. Daca vreti un platformer inedit, ce va permite sa sculptati trepte in peretiTinyandbigRevIMG02 sau pur si simplu sa daramati stanci peste personajul vostru, in incercarea sa de a da de urma unor nadragi mistici, recomand Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers. Il gasiti fara DRM pe GOG si are un pret de numai 10 euro. Nu este excesiv de lung, iarasi, un mod sandbox sau un fel de editor care sa imi permita sa ma fatai dupa bunul plac printr-un nivel, ciopartind columne, transand teren si sectionand stanci, ar face jocul pe cat de perfect ar putea sa fie. Singurul lucru care imi mai vine in minte ce nu i-ar strica, ar fi un control putin mai bun, tot avand tendinta sa pic de pe locuri inalte. Dar asta este de obicei din cauza propriului meu talent de a pica in gropi la fiecare ocazie.

concluzie_TinyAndBigrev