Preview: X Rebirth

4

XRebirthPrvIMG012In luna aprilie, Egosot a dezvaluit ca isi va incalca promisiunea de a lasa universul X sa moara si a dezvaluit X Rebirth. Nu tocmai o continuare a seriei, deoarece nu prea continua, ci ia un baros si sparge tot ce a fost inainte, dupa care reasambleaza ramasitele unui paralelipiped intr-o sfera. Anuntul a fost oarecum surprinzator, deoarece includea si data de lansare, ultimul sfert al lui 2011. Aceasta perioada incepe de luna viitoare, asa ca X Rebirth ar trebui sa apara dintr-o zi in alta. Totusi, jocul nu are o prezenta chiar atat de insemnata pe internet sau la evenimentele consacrate ale industriei, ceea ce ma face sa ma indoiesc destul de multa de posibilitatea ca va mai sosi anul acesta. Plus ca la una din putinele sale prezentari am zarit anul 2012 scris in dreptul lansarii. In cazul in care nu ati jucat pana acum un X Beyond the Frontiere, un X-Tension, un X2 The Threat, niste X3 Reunion sau poate putin Terran Conflict, voi sumariza pe cat de mult pot conceptul seriei. Jocurile X sunt simulatoare spatiale, create pe principiul lui Elite, esti liber sa faci absolut orice: comert, industrie, colectare de resurse, piraterie, lupte, misiuni, totul de la bordul unei nave spatiale, ce poate fi echipata dupa bunul plac.

Din 1999 si pana in 2008, seria a evoluat, capatand din ce in ce mai multe parti componente si continut ce nu s-a pierdut de la un joc la altul, ajungand in final sa existe un univers intreg, foarte stufos, prin care te poti perinda ani intregi. Au fost jocuri foarte placute, daca sunteti un fan al genului, dar in tot acest timp, au devenit poate prea complicate pentru ca un nou venit sa le poata aprecia asa cum trebuie. Acest lucru nu era ajutat de interfata ocazional dificila, sau de gameplay-ul de baza care a ramas neschimbat de secole.

Rebirth va schimba asta. Totul este luat de la zero si refacut pentru a fi mai usor de inteles si mai putin complicat. AstaXRebirthPrvIMG003 nu inseamna ca jocul se va transforma intr-un shooter spatial, inca va fi complex, poate chiar mai mult ca predecesorii sai, dar va fi mai usor sa intelegi si sa ajungi la acea complexitate. O unealta importanta va fi interfata, dar nu sunt prea multe detalii despre ce vor face diferit, cu o exceptie la care ajung de indata. Dar inainte de asta, merita amintit ca fiecare joc al seriei X arata spectaculos. Reunion a fost chiar jocul cu cea mai buna grafica din 2005, avand un detaliu superb, alaturi de o scara imensa ce te facea sa ramai incremenit, privind catre infinitul spatiului. Rebirth va avea un motor grafic nou, dar nu pe cat de nou s-ar crede, cel putin nu din punct de vedere tehnologic. Este construit folosind DirectX 9, dintr-o varietate de motive. Unul ar fi ca 10 este o gluma, dupa cum a demonstrat Crysis, iar 11 nu este folosit pentru ca lucruri cum ar fi tessellation nu prea isi au rostul intr-un simulator spatial. Nu ai ziduri, nu ai podea, nu ai pietre care trebuie sa para mai rotunde. Detaliul a fost desigur imbunatatit fata de Terran Conflict, navele vor arata mai bine iar mediul inconjurator este mai colorat, chiar daca este vidul spatiului. Pe langa marirea numarului de poligoane si rezolutia texturilor, navele au capatat mai multe parti componente, ce chiar pot fi vazute pe exterior, miscandu-se si facandu-si treaba. Navele si statiile vor fi iarasi imense, de le poti vedea de la o suta de kilometri distanta, iar de aproape chiar le poti simti. In premiera pentru cred ca orice simulator spatial, o nava suficient de mare va genera forte gravitationale destul de puternice incat sa atraga usor anumite corpuri, cum ar fi gunoi spatial sau alte nave mult mai mici.

Cand am auzit aceasta veste, deja ma vedeam pilotand un M1 din nou printr-un sistem, facand tot posibilul sa nu evit pe absolut nimeni, doar ca de aceasta data, mustele ar avea si mai putin sanse sa scape. Regretabil, nu vei putea face asta in Rebirth. Nu vei putea pilota un M1, defapt, nu vei putea pilota nici un tip de nava produsa in universul X. Vei fi restrictionat la una singura, de la inceput pana la sfarsit, una singura, una veche, a carei identitati nu a fost dezvaluita. Macar poate fi imbunatatita cu timpul, si vei putea avea in continuare o flota interstelara, doar ca nu se mai pot pilota XRebirthPrvIMG002celelalte nave. Nu au spus daca aceasta limitare va exista intr-un mod secundar de joc, in afara campaniei, sau daca Rebirth va avea macar asa ceva.

Vorbind de campanie, vei lua rolul unui individ a carui nume nu a fost dezvaluit, care alaturi de un personaj feminin ce nu a fost detaliat, va avea ceva foarte important de facut in univers. Ce exact, nu pot sa va spun, pentru ca Egosoft nu vrea sa ne spuna. Acest sector pitoresc al galaxiei nu a fost un loc prea fericit in ultima vreme, si vorbim despre o zona a spatiului care a trecut prin patru razboaie interstelare, ce au rezultat de cateva ori in genocid. La ceva timp dupa ultimul razboi impotriva terraformatorilor, Xenon, inamicul lui Dumnezeu, spuneti-le cum vreti, s-a produs un eveniment ce a cutremurat sectorul. O supernova, dar nu una oarecare, ci una suficient de puternica incat sa distruga o parte insemnata din sistemul de porti folosit pentru transport intre sistemele solare. Civilizatii intregi au fost izolate, iar cele care nu s-au putut adapta, au fost distruse. Nu vei mai gasi in joc vechile factiuni, nu Boron, Argon, Paradin, Split si Teladi luptandu-se pentru suprematie. Sunt grupari mai putine, care cuprind mai multe rase, si care au ideologii mult mai bine definite. Calitate in locul cantitatii. Asta este valabil si pentru universul in sine. Nu vor fi la fel de multe sisteme solare ca inainte, dar cele ramase sunt mai interesante si pline cu tot felul de lucruri care fac parcurgerea vidului sa fie mai putin monotona.

Nici calatoria prin spatiu nu a ramas neatinsa. Cu portile ceva mai rare si cu SETA scos la pensie, compresia temporala fiind o solutie ieftina pentru o problema mult mai mare, zborul printre stele este realizat acum prin puncte de acces, ca un fel de acceleratoare, ce vor propulsa nava la viteze foarte mari, pe drumuri prestabilite, ca un fel de autostrazi. Acestea vor veni in doua variante. Unele de viteza mai mica, dar tot mare in comparatie cu cea normala a unei nave, ce sunt folosite pentru a calatori intre corpuri ceresti apropiate una de cealalta, cum ar fi lunile unei planete. Apoi sunt autostrazile de viteza nelimitata, folosite pentru calatoria dintr-un capat in altul al unui sistem, sau poate chiar catre alte colturi ale spatiului, desi, am impresia ca unele dintre porti au ramas active si inca mai pot fi folosite pentru asa ceva. De pe primul tip de drum spatial poti sa iesi oricand, celalalt este restrictionat pana la destinatie, la urma urmei, nu ai vrea sa te abati din drum si sa intri la warp 5 intr-un asteroid.XRebirthPrvIMG001

Nu ar fi chiar atat de diferit fata de sistemul cel vechi de transport, desi restrictiile impuse de folosirea drumurilor nu imi inspira prea multa incredere. Cel putin vor sa faca sisteme solare detaliate si complete. Vei putea sa mergi de la steaua din centru pana la cea mai indepartata planeta folosind acest sistem de drumuri. Mai mult, poti chiar sa intri in atmosfera unei planete, fara ca nava sa iti explodeze, si chiar vei avea lucruri de facut acolo. Nu au spus ce. Tin minte ca am incercat asta la X2 cu un Argon Discovery, mi-a luat vreo cinci minute, cu tot cu SETA activat ca sa ajung in atmosfera, moment in care nava s-a facut scrum.

Vor fi suficient de multe preocupari in joc incat sa nu simti nevoia sa te izbesti de scoarta terestra. Comertul este la locul sau si va fi chiar mai complicat. Mai tineti minte lanturile de productie de la X3? Acum vor fi fabrici modulare. Poti adauga peste o statie spatiala existenta parti noi, ce ii vor extinde functionalitatea. Spre exemplu, poti sa un modul de prelucrare a minereului la mina, sau unul de control al navelor asociate statiei. Vei avea nevoie de asa ceva. Daca nu vreai sa construiesti o mina, vei putea folosi drone. Acestea au un rol foarte important, nu doar in economie. Pot fi lasate la voia lor, sau pot fi controlate manual, direct din nava.

Pe langa drone miniere, vor fi drone de lupta, echipate cu torpile, lansatoare de rachete, baterii laser, tunuri, unele au chiar scuturi. Si nu, nu in sensul ca sunt protejate de scuturi, pot genera scuturi pe o anumita suprafata. Acestea vor acompania nava jucatorului, compensand in parte pentru faptul ca nu o poti schimba. Dar diferenta cea mai mare, motivul pentru care s-a decis folosirea unei singure nave va fi cel ca te vei putea plimba prin ea.

Conceptul este asemanator oarecum cu cel de la X2, ce avea numeroase secvente cinematice care se petreceau pe nave, iar statiile spatiale aveau interioare. Numai ca aici chiar te vei putea plimba prin nava dupa bunul plac, explorand fiecare colt. Apoi vine interactiunea direct cu personajele, cum ar fi copilotul feminin si restul echipajului XRebirthPrvIMG008navei, pentru ca vei avea nevoie de unul. Nu vor fi tocmai personaje fara chip sau functie, fiecare va avea un rost. Navele celelalte pe care le vei cumpara vor avea si ele nevoie de echipaj si capitani. Cu ei vei vorbi atunci cand vei da ordine unei nave, nu cu un AI a carui voce monotona iti bantuie visele de sase ani… nu ca ar fi ceva rau la acea voce pe care nu pot sa o scot din cap, de am ajuns sa si gandesc in acelasi glas. Apropo, va fi prezenta in joc. Comandatilor le poti da ordine mult mai precise decat consolei de comenzi din X2-3-TC. Le poti spune ce arme sa foloseasca, din ce directie sa atace, ce tactici sa implementeze si in general, cum sa se comporte. Sper doar ca AI-ul sa fie suficient de capabil incat sa poata urma comenzile, fara sa se izbeasca de mine. Pe langa echipaj, personajele legate de poveste care cu siguranta isi for face aparitia, si comandatii celorlalte nave, vor mai fi alti indivizi cu care se poate interactiona. Spre exemplu, managerii. Chit ca fac un pas inapoi pana la economie, daca nu ai cheful sa intretii de unul singur fiecare fabrica, si nu ai incredere in sistemul automat sa tina angajatii la locul lor de munca, vei avea nevoie de angajati apropo, poti angaja un manager. Acestia au diferite nivele de talent si pot deveni mai eficienti pe parcursul timpului, atat timp cat nu te vor falimenta.

Interactiunea cu personajele prin dialog va fi acea parte simplificata a interfetei la care faceam referire mai sus. Nu mai trebuie sa sapi prin meniuri peste meniuri pentru a da de comenzile pe care crezi ca le cauti. Ai un om cu care sa vorbesti care va sti cam ce vrei de la el. Comandantilor poti chiar sa le spui unde sa traga.

Pana acum, in seria X nu prea avea importanta unde loveai o nava, atat timp cat bubuia. La X2, cand incercam in mod eronat sa il joc pe un Pentium 2 cu 350 Mhz sub capota, pe care nu era tocmai functional,XRebirthPrvIMG007 dar tot l-am terminat pe el, aveam o tactica mai aparte de lupta. Imi echipam nava cu un tun cu ioni ce manca scutul inamicului, iar dupa ce il foloseam, ma izbeam da el la viteza maxima si speram ca scuturile mele de 25W rezistau. La Rebirth va conta unde tintesti, deoarece toate acele componente ce se pot vedea miscandu-se pe exteriorul navei, chiar pot fi defectate. Desigur, dupa ce ai distrus portiunea scutul ce le protejeaza, care acum vine sub forma unor generatoare amplasate acolo unde au ceva important de aparat. Dar inainte de asta, trebuie sa stii unde sunt partile componente, asa ca trebuie sa scanezi nava, descoperind poate si cateva puncte slabe. Daca nu vrei sa faci prapad nava, o poti paraliza, prin defectarea senzorilor sau ii poti distruge doar motoarele, dupa care o poti captura, sau o poti impinge pana intr-o stea. Am vazut ca sunt statii spatiale foarte aproape de ele, asa ca cine stie ce peripetii poti face prin corona solara.

In ciuda schimbarilor, X Rebirth va fi in spirit un joc X, un succesor al lui Elite, o experienta de singleplayer masiva ce va necesita 10-20 de ore pentru a fi parcursa, daca este urmarita povestea, sau cateva sute de ore, daca vrei sa faci absolut orice. Vestea ca vei avea o singura nava pe tot parcursul jocului nu este tocmai imbucuratoare, dar cel putin va fi una detaliata si cu potentialul de a deveni mai puternica pe parcurs. Sistemul economic suna foarte atractiv, cel de drumuri spatiale s-ar putea sa nu fie rau, iar includerea de subsisteme ce se pot defecta este ceva ce de mult trebuia sa faca parte din seria X. Lumea va fi mai mica, dar mai concentrata si mai detaliata. Factiunile mai putine, dar cu o importanta mai mare. Povestea este deocamdata un mister, dar va avea numeroase personaje, ce nu sunt doar capete plutitoare. Universul va fi detaliat, plin de viata, pericol si aventura spatiala, dar am dubii foarte mari ca va fi gata anul XRebirthPrvIMG006acesta. Personal, sper sa nu fie gata anul acesta, deoarece jocurile facute de catre Egosoft au tendinta sa fie lansate cu mai multe bug-uri decat unul facut la Obsidian. Bine, poate nici chiar asa, dar aproape. Cu cat va sta mai mult timp in productie, cu atat produsul final va fi mai bun. Asa ca nu m-as supara sa il vad in 2012. Poate pana atunci reusesc sa scot din cap descrierile fiecarui obiect din X2 si 3, ca sa fac loc pentru altele noi, redate in acea voce robotica blestemata… dar vitala pentru un joc X.

1. unacomn

Nu, din doua motive. Nu am jucat primul X, iar diferentele de gameplay nu sunt chiar atat de mari de la al doilea la al patrulea. X3 era initial un expansion pentru The Threat, dar motorul grafic a inceput sa crape din cauza lucrurilor pe care le adaugau, asa ca au facut altul. Terran Conflict schimba interfata, dar la baza este acelasi joc. In cazul asta nu este tocmai rau, pentru ca jocurile X sunt distractive.

Deci TC ramane cel mai complet joc la ora actuala, right? Tot aman ziua in care o sa ma apuc de el. :rotfl:

3. unacomn

Cam da, gasesti in el tot ce a fost in cele precedente, plus un control mult mai bun cu mouse-ul si tastatura. Singurul lucru care ar lipsi ar fi secventele cinematice din X2, pe care personal le-am vazut la 1 cadru/3 secunde, pentru ca erau redate in timp real, cu modele de vreo doua ori mai complexe decat orice nava.