Ce a făcut Eidos Montreal cu Deus Ex Human Revolution a fost de-a dreptul miraculos, dacă stai să raportezi totul la ce au făcut alte companii cu proprietăți ce explorează idei similare. A fost un joc pe care cam toată lumea l-a adorat. Avea defectele sale, în special când venea vorba de luptele cu cei trei mari boși ai săi, iar motorul grafic era atât de limitat încât nu au fost capabili nici măcar să facă o singură oglindă funcțională, da barem să redea în joc revolta aceea masivă care s-ar fi petrecut în Detroit când nimeni nu se uita. Multe dintre aceste aspecte au fost rezolvate cu Mankind Divided, în special partea cu motorul grafic, ce acum nu mai este o variantă modificată a celui folosit în Tomb Raider Legend. Este Dawn Engine. O tehnologie construită de la zero pentru a se mula designului, nu invers. Și în același timp, poate o tehnologie care este capabilă să redea secvențe cinematice care nu arată mai rău decât jocul în sine.

DeusExMDIMG004 DeusExMDIMG003 DeusExMDIMG002

Când Human Revolution a fost dezvăluit, prezentarea sa generală a luat forma unui trailer cinematic masiv, superb, care a fost dat firimitură cu firimitură publicului pe parcursul a unui an de zile. Poate că asta în sine l-a făcut atât de memorabil, prezența sa constantă, dorința de-a vedea varianta sa integrală. Prin comparație, Square Enix a lansat din senin un trailer complet, la fel de arătos, dar parcă nu la fel de interesant. Cred că este și o de-escalare la mijloc, responsabilă pentru recepția mai moderată a noului trailer. Adică, în jocul trecut am ajuns la o luptă pentru viitorul umanității, iar în cel de față ne întoarcem la atentate teroriste. Numai că sunt acte teroriste comise în Europa!

Mankind Divided resetează multe lucruri pentru serie, pentru poveste și pentru Adam Jensen, eroul care n-a cerut vreodată asta. Jocul începe la doi ani după evenimentele din Human Revolution, finalul canonic fiind nesigur și cam nici unul din cele posibile. Vor fi bucăți luate de pe ici și colo. Ca idee, au făcut asta fiindcă Deus Ex Human Revolution nu era tocmai începutul unei francize noi, menită să continue ani și ani și ani, Square Enix intenționând să facă asta acum, după ce s-a dovedit că Deus Ex încă poate scoate o grămadă de bani când lumea își dă silința. De asta nu are rost să vă păstrați salvările de la Human Revolution, nu au nici un fel de valoare. Însă cele de la Mankind Divided, ar fi bine să le puneți într-un loc sigur.

DeusExMDIMG001 DeusExMDIMG009 DeusExMDIMG008

Îl găsim pe Jensen al nostru într-o stare nu foarte fericită, într-o misiune de mântuire personală, considerând că a eșuat să salveze lume. Are dreptate, evenimentele jocului anterior ducând la erupția unei stări generale de neîncredere și violență la adresa tuturor celor care se folosesc de modificări cibernetice. Acești oameni sunt adesea strânși în lagăre de concentrare, închisori supra-populate, improvizate, unde încearcă apoi, cu chiu, cu vai să reclădească o mostră din ce a însemnat o dată marea lor renaștere culturală. Ura nu este complet nejustificată, adică, în Human Revolution spre final fiecare individ cu modificări cibernetice o luaseră razna și-a început să atace pe oricine era la îndemână. Multe fatalități, mulți răniți, în general, a fost ceva foarte neplăcut. Illuminati însă nu au terminat să se joace cu soarta umanității, iar Jensen știe asta. Ca urmare, încearcă să dea de urma lor și să pună capăt răului la sursă, dar pentru asta are nevoie de resurse, legături și prieteni. Nu de alta, dar Sarif Industries a cam dat faliment în acei doi ani, din moment ce toată lumea îi ura.

Adam face acum parte din Interpol, trimis să lupte împotriva unei organizații teroriste, sau semi-teroriste, numită Augmented Rights Coalition. O grupare de indivizi ce au modificări cibernetice și se simt discriminați, atât pentru din cauza acelui sentiment de negativitate cât și din cauza faptului că sunt vânați de autorități, bătuți și aruncați în lagăre de concentrare doar pentru că la un moment li s-a părut o idee bună să înlocuiască acel picior pierdut într-un accident nefericit cu unul mecanic. Este ceva nuanțare aici. Pe de o parte, da, teroriști, pe de alta, nu sunt teroriști degeaba. Și nici Interpolul nu este tocmai 100% curat. Departamentul din care face parte Jensen, Task Force 29, are o tentă ceva mai, să zicem, cybernistă (rasism cibernetic), el fiind singurul individ cu modificări din toată echipa. Și asta nu este totul, pe lângă Interpol mai există și Juggernaut Collective, la care Jensen tot predă informații din interiorul organizației de menținere a ordinii. Probabil vă puteți imagina că fiind vorba de Interpol, jocul se petrece în Europa, mai exact, în Praga, sau prin apropierea sa. Nu va fi tocmai singura locație în care se va petrece acțiunea, dar este una foarte importantă.

DeusExMDIMG005 DeusExMDIMG007 DeusExMDIMG006

Mankind Divided este construit pentru a oferi o experiență ceva mai flexibilă decât Human Revolution. Cu abilitatea de-a intra ca un nebun înarmat în fiecare situație, de a fi mai diplomatic, sau de a fi complet nevăzut, furișându-te ca o fantomă invizibilă printre inamici. Asta va fi valabil pentru totul, de la o misiune secundară aleatoare până la bătăliile cu inamicii mari și importanți. Sper ca de această dată acești indivizi să nu mai fie trântiți ca din topor în poveste, și vor cam trebui să fie, dacă vor să implementeze pentru ei bătălii ca cele împotriva lui Gunther din primul Deus Ex, de îl puteai omorî cu un singur cuvânt. Poate vei afla lucruri despre inamici în misiunile secundare, pentru că nu vor fi tocmai chiar atât de aleatoare, și în nici un caz de tipul „adă-mi niște pastramă de la magazinul din colț și îți dau niște bani”. Au promis că misiunile secundare se vor lega direct de cele principale, le vor altera condițiile în care se vor petrece sau vor oferi informații de care ai nevoie pentru a le putea parcurge într-un anumit fel. Un exemplu folosit fiind o încercare a lui Jensen de-a găsi un potențial terorist. Poate să încerce să scotocească orașul claustrofobic pe cont propriu, sau poate încerca să obțină locația sa de la un informator care este momentan reținut de poliție. Cum exact obține acces la el depinde de preferințe, poate da buzna în secție, poate provoca un incident într-un alt loc, și poate astfel ajunge și el în arest, sau poate să discute cu soția informatorului, în speranța că ar ști ea măcar în general despre ce este vorba. Și tot ce faci va avea consecințe. Dacă ceri un favor de la un șef local al mafiei, te-ar putea întrerupe la un moment într-o altă misiune pentru a-ți cere un mic serviciu, ce ar putea să îți strice planurile. Designul misiunilor va tinde către ceva de acest gen, iar cele principale vor fi piperate cu obiective contradictorii, trimise de diversele organizații pentru care Jensen lucrează, și în care niciodată nu poate avea încredere completă. Misiunile toate vin cu opțiuni și căi diferite prin care pot fi parcurse, fără a face în mod expres o metodă mai puțin viabilă ca alta. Chiar au lucrat foarte mult pentru a face componenta de FPS mai fluidă, mai palpitantă, doar pentru că cei care au jucat Human Revolution nu se simțeau satisfăcuți de ea.

MankindDividedPreviewMG002 MankindDividedPreviewMG003 MankindDividedPreviewMG001

Vei putea acum să modifici armele în timp real, fără să mai intri în inventar, ci direct din mână, de parcă ar fi Crysis. Îmbunătățirile cibernetice ale lui Jensen au fost extinse cu mult, oferindu-i abilități ofensive și defensive numeroase. Poate acum să își tureze dinamurile interne pentru a se propulsa pe distanțe considerabile, poate chiar prin pereți, până la ținta sa, de parcă ar fi un Dragon Knight, cam toată lumea furând puterea asta din Divinity 2. Exo-scheletul său a căpătat compartimente în care poate ține mai mult de bombițe letale, având acum și săgețele electrice capabile să adoarmă de la distanță un inamic. Iar acele lame pe care în mod normal trebuia să le înfigă de aproape în pieptul cuiva pentru o execuție violentă, acum le poate arunca la distanță. Are chiar și un tun de energie în mână care poate genera o explozie non-letală. Și vei putea folosi toate aceste abilități mult mai des decât în Human Revolution, nu pentru că vei găsi batoane de ciocolată la fiecare pas, ci pentru că energia lui Jensen se regenerează mult mai rapid. Instant, chiar. De îndată ce nu mai folosește o abilitate, i se regenerează suficientă energie cât să permită folosirea alteia.

În Human Revolution, asta ar fi de-a dreptul exagerat, dar în Mankind Divided poate că nu. Pe de o parte, inamicii sunt mai inteligenți. Vor fi ceva mai capabili să își dea seama când ceva încearcă să îi dispară unul câte unul prin întuneric, și când acționează împotriva jucătorului, vor fi mai agresivi, mai dornici să flancheze, să se învârtă prin nivel până ce pun jucătorul în situații foarte incomode. Dar mai important de atât, mulți dintre ei nu sunt simpli oameni. Doar te lupți, pe un front măcar, împotriva unor indivizi cu modificări cibernetice majore. Nu doar boșii mai sunt capabili să lase găuri în pereți cu pumnul, sau să devină invizibili, mulți inamici sunt în stare să folosească o varietate de abilități speciale și un arsenal devastator, ce chiar îi fac un pericol. Va trebui să te folosești de mediu împotriva lor, de elemente din decor cu care se poate interacționa. Și nu mă refer doar la sisteme de securitate, dintre care unele pot fi sparte acum de la distanță, ci la mediul în sine, ce pare de parcă va fi parțial destructibil în anumite instanțe, sau măcar va avea aplicații diverse.

MankindDividedPreviewMG005 MankindDividedPreviewMG006 MankindDividedPreviewMG004

Deus Ex Mankind Divided este încă departe de a fi lansat. Nu a fost anunțată data la care va ajunge pe piață, foarte probabil să fie anul viitor, pentru că toamna asta pare o dată cam optimistă, iar Black Ops 3 pare că deja încearcă să fie Deus Ex-ul lui 2015. Important este că în Mankind Divided vom putea să vedem cum arată un Deus Ex pentru hardware-ul actual, cu toate posibilitățile pe care le oferă DirectX 12 și tot tacâmul, fără bagajul tehnologiei vechi, și cu un buget pe măsura succesului său preconizat.