Sword Coast Legends este ceea ce aș putea numi efectul Kickstarter în acțiune. Nu în sensul că ar fi realizat prin finanțare publică, ci din cauza sa. Pentru că jocuri ca Divinity Original Sin, Wasteland 2, Shadowrun Returns și Pillars of Eternity au avut un succes însemnat, alte entități au scos capul de la cutie și-au zis: „Hei, noi nu am putea licenția cuiva acest set de reguli pe care îl avem? Ăla de nu am vrut să îl mai licențiem la un moment din diverse motive?”. Și astfel au intrat în scenă Digital Extremes și studioul n-Space, cunoscut anterior predominant pentru că porta jocuri pe diverse console.

SwordCoastLegendsPreviewIMG003 SwordCoastLegendsPreviewIMG001 SwordCoastLegendsPreviewIMG002

Având în componența sa oameni ce au mai lucrat în trecut la RPG-uri, precum fostul director al producției lui Dragon Age Origins, n-Space încearcă să redea D&D așa cum cred ei că ar trebui să fie redat D&D. Și cum cred ei că ar trebui să fie D&D? Parțial ca Dungeonland.

Până acolo, Sword Coast Legends este un RPG amplasat în tărâmul fictiv Forgotten Realms, mai exact pe Coasta Spadei. O fâșie întinsă de pământ ce se întinde de prin Athkatla lui Baldur’s Gate 2, Baldur’s Gate lui… ăăă… Baldur’s Gate 1, Waterdeep din Eye of the Beholder, Neverwinter și Luskan din Neverwinter Nights, urcând până în Icewind Dale. Dacă stai și te gândești, mai toate jocurile plasate în Faerun s-au petrecut fix lângă Sea of Swords. I-ar fi omorât dacă măcar unul se petrecea în Rashemen și era despre Minsc și Boo întorcându-se acasă? De această dată rămâi pe meleaguri cunoscute, redate într-un stil vizual ce ar putea părea de parcă încearcă să semene cu Divinity Original Sin. Cu siguranță nu va ajuta la diferențierea dintre cele două o interfață foarte similară și faptul că vei putea avea maxim patru personaje sub comanda ta. Tradițional erau șase la jocurile D&D, poate cinci.

SwordCoastLegendsPreviewIMG005 SwordCoastLegendsPreviewIMG004 SwordCoastLegendsPreviewIMG006

Sword Coast Legends nu este tocmai un joc D&D, când vine vorba de sistemul de reguli. Este mai mult D&aDiacent. Sistemul de reguli este o adaptare parțială a ediției curente, însă una care folosește câteva convenții pe care le-au considerat a fi mai adecvate pentru un joc ce are atât singleplayer cât și multiplayer cooperativ/competitiv. Spre exemplu, un vrăjitor nu folosește vrăji per zi, ci vrăji cu un timp de răcire pentru a putea fi reutilizate, mergând pe ideea că atunci când joci cu mai mulți oameni la un loc, iar tu ești vrăjitorul, nu vrei să fii cel care le spune în mod constant că trebuie să trageți un pui de somn pentru că ai rămas fără vrăji. Și în loc să aibă mecanici separate pentru cele două moduri de joc, au folosit aceeași idee la ambele. Alte elemente nu tocmai D&D-icești vor fi observate paleta de abilități și magii pe care le ai la dispoziție, în demonstrațiile de până acum tot fiind prezente chestii precum Cure Wounds 2, de parcă ar fi un fel de Final Fantasy. Nici nu vei avea tocmai toată paletă de opțiuni pe care ți le oferă D&D. Inițial vei avea la dispoziție doar vreo cinci rase și șase clase, din fericire vei avea la îndemână și sub-rase, așa că vei putea face un Moon Elf. Au promis că până când va fi lansat poate că vor putea include câteva în plus, și cu siguranță asta se va întâmpla după lansare. Fie prin DLC, fie prin actualizări gratuite.

SwordCoastLegendsPreviewIMG009 SwordCoastLegendsPreviewIMG007 SwordCoastLegendsPreviewIMG008

Jocul va avea două componente principale. Modul de multiplayer și campania sa. Una de durată, ce se întinde în lung și-n lat pe coastă, cu personaje multiple pe care le vei putea recruta, ce se vor alătura eroului tău în aventura sa de… eh, sincer nu știu. Detalii despre povestea propriu-zisă sunt puține, până acum alegând să se concentreze pe celelalte elemente, cum ar fi faptul că poți clădi propria ta campanie folosind editorul, sau că poți juca bucăți din campania de singleplayer în multiplayer. Ah, nu în cel cooperativ, ci cel semi-competitiv.

Revenim acum la partea de „Seamănă cu Dungeonland”. Pe cât de adevărat ar fi că Neverwinter Nights avea în componența sa un editor competent și uneltele necesare pentru a putea realiza o campanie vie, acela era un joc la care un Dungeon Master avea control deplin asupra mediului, monștrilor și a jucătorilor. Sword Coast Legends nu funcționează la fel. Funcționează mai mult ca Dungeonland. Când DM-ul și jucătorii accesează simultan o sesiune, nu vor trebui să construiască totul de la zero. Se poate genera o catacombă, un dungeon aleator, bazat pe câțiva parametri, precum aspectul mediului, dimensiunea hărții, tipul de inamici și tot așa. Apoi, când cele două părți vor intra în joc, eroii au ca obiectiv să ajungă până la capăt, iar DM-ul să le ofere o provocare. Nu să îi omoare. Aici se diferențiază puțin de Dungeonland. Misiunea maestrului catacombelor este cea de-a arunca în calea aventurierilor capcane, inamici, lucruri care îi vor ține ocupați, care le vor provoca daune, însă nu care să îi blocheze de tot. Jocul este chiar echilibrat pentru ca asta să nu se întâmple, deoarece nu ai, ca DM, control complet și putere deplină. Tot ceea ce poți face este limitat de o bară de Threat. Aceasta se va umple pe măsură ce eroi fac lucruri cu ceea ce tu arunci în calea lor. Dacă nu pot face nimic, pentru că ai pus o capcană prea grea, sau 3 din 4 au murit într-o luptă, nu o să mai ai suficient Threat cât să îl omori și pe ultimul. Nici nu vei putea să pompezi toată acea putere pe care o ai într-o singură încăpere. Va trebui să pui pe masa de joc capcane și inamici în limita acelei bare de Threat. Crescând provocarea până când dau de ceva ca un boss, o creatură mult mai puternică decât cele normale, pe care tu chiar o poți controla direct.

SwordCoastLegendsPreviewIMG012 SwordCoastLegendsPreviewIMG010 SwordCoastLegendsPreviewIMG011

Fac asemănarea cu Dungeonland pentru că funcționează aproape la fel. Acolo aveai nevoie de energie pentru a pune capcane, și de cărți cu acele capcane sau cu acele creaturi. Aici ai bara de Threat, iar în loc de cărți, ai propriul tău phat loot. Fiecare confruntare dintre jucători și monștrii tăi vor genera echipament și pentru tine, sub forma de capcane și creaturi noi pe care le poți amplasa în diverse locuri. Bătăliile vor fi adesea forțate de joc, prin intermediul unor încăperi ce obligatoriu vor trebui să aibă o bătălie, iar tu puți să setezi ce creaturi vor fi acolo și ce grad al acelor creaturi. Poți folosi Threat pentru a promova un simplu schelet la unul cu armură, un banal luptător drow la un necromant, și multe altele. Mai important, și aici vine diferența față de Dungeonland, dacă vrei să nu moară jucătorii, poți să îți bagi nasul tău de DM în luptă și de partea lor, să fii milos, omorând din senin câte un inamic, fără să explici de ce.

Aceasta este doar o singură parte din joc. Cea de cotrobăit semi-competitiv prin catacombe, care se va petrece în timp real, cel puțin în acest moment se petrece în timp real. De ce e asta important? Pentru că Sword Coast Legends este un joc ce are lupte pe ture. Nu în mutliplayer, deoarece în multiplayer cineva ar putea la fel de bine să apese butonul de pauză și să plece. Ceva echilibrare va fi necesară până când pauza va funcționa și aici. Iar asta nu este o problemă, deoarece Sword Coast Legends nu este în nici un fel aproape de a fi gata. Deși arată binișor, deși pare de parcă ar avea mecanici complete, este acum abia în pre-pre-alpha. Adică este într-o stare suficient de primitivă, iar dezvoltatorul este suficient de deschis la ideea de a se folosi de feedback, încât rezultatul final să fie poate ceva mai breaz decât ultimele jocuri care să poarte D&D în titlu.

SwordCoastLegendsPreviewIMG016 SwordCoastLegendsPreviewIMG017 SwordCoastLegendsPreviewIMG018

Sword Coast Legends va fi lansat anul acesta. Când exact nu se știe. Poate vor alege să îl lanseze prin Early Access, din moment ce metoda a fost foarte benefică pentru dezvoltarea jocurilor ca Divinity Original Sin. Asemănarea dintre cele două tot nu cred că este o coincidență. Sper doar să copieze substanța, nu doar forma.

One Response

  1. cocorulverde

    ” I-ar fi omorât dacă măcar unul se petrecea în Rashemen și era despre Minsc și Boo întorcându-se acasă?”

    NWN2: Mask of the Betrayer. Fără Minsc, dar se petrece în Rashemen :)