Dungeons a fost o creație bizară. Semăna cu Dungeon Keeper, părea de parcă avea același stil de umor întunecat ca Dungeon Keeper, părea de parcă avea același stil de joc precum Dungeon Keeper, dar era ceva complet diferit de Dungeon Keeper. În loc să îți faci catacombe întinse prin care să amplasezi capcane și armate, iar apoi să cucerești lumea, măcelărind toți eroii din calea ta, făceai atracții pentru acei eroi. Trebuia să te asiguri că satisfăceai fiecare nevoie de fantezie eroică a campionilor, ca apoi să îi poți „recolta”. Pe scurt, nu era prea satisfăcător. Iar umorul său tindea către acele parodii nu prea bune care se regăseau și în Ceville, un alt joc produs de Realmforge Studios. Dar cu apariția lui War for the Overworld, și probabil realizarea faptului că ceva care se aseamănă cu Dungeon Keeper ar putea avea ceva mai mult succes, Kalypso Media și Realmforge au decis să facă tocmai asta cu Dungeons 2.

Dungeons2PrevIMG001 Dungeons2PrevIMG002 Dungeons2PrevIMG003

De data aceasta chiar este un joc de tipul Dungeon Keeper. Nu mai faci atracții pentru eroi, ci construiești lucruri care îi vor omorî. Obiectivul tău este acum să îți extinzi imperiul tău întunecat prin întreaga lume, deoarece vrei răzbunare, răzbunare pentru faptul că niște eroi anterior te-au snopit în bătaie, și-ai ajuns ca un Sauron incapabil să își părăsească tronul. Ca urmare, nu mai ai un avatar controlabil în joc, dar vei putea lua la palme fiecare unitate și le vei putea căra în mâna ta imensă fantomatică oriunde în domeniul tău, pentru a comite acte malefice.

Începi jocul pe o hartă compusă predominant din sala tronului tău și multe blocuri de piatră ce abia așteaptă să fie sparte de lucrătorii tăi, ce se numesc Snots. Unele dintre aceste blocuri de piatră conțin aur, fie sub forma unor depozite perisabile, fie sub forma unor columne ce nu dispar de îndată ce sunt săpat și oferă o provizie pe termen ceva mai lung de comori. Poți construi camere diverse, precum o trezorerie în care să ții acel aur, spitale, berării, biblioteci și diverse alte camere menite să te ajute să îți extinzi domeniul și să îți ți armata ta întunecată sub control. Spre deosebire de Dungeon Keeper, unități noi nu vor veni prin portalul întunecat. Fie le vei găsi tu prin catacombe, fie va trebui să le construiești. Dacă aveți acum amintiri neplăcute cu Impire, nu vă temeți, am verificat de data asta atent că nu este ca Impire. Bine, are asemănări la anumite mecanici, dar este un joc mai asemănător cu Dungeon Keeper decât cu acea catastrofă. Unitățile pe care le poți recruta devin progresiv mai avansate pe măsură ce construiești camere noi, în care poți cerceta variante mai bune. Iar la specii noi capeți acces prin modernizarea sălii de tron, adăugând niște parchet, în loc de simpla podea de piatră.

Dungeons2PrevIMG004 Dungeons2PrevIMG005 Dungeons2PrevIMG006

Creaturile tale, mai puțin Snots, au nevoi și un temperament bazat pe acel nevoi. Acestea vor fi clar vizibile, numeric, pentru fiecare în parte, așa că vei ști dacă un orc de-al tău nu s-a îmbătat suficient de mult cât să se comporte semi-civilizat. Dacă nu sunt tocmai mulțumite să muncească pentru tine, unitățile vor intra în grevă, refuzând să își mai vadă de treabă. Aceste unități mai trebuiesc și plătite periodic, altfel riști să formeze un sindicat, și nici un rău malefic nu vrea asta. Sunt totuși metode prin care poți evita să le plătești, măcar pe câteva din ele, dacă vei găsi cumva artefacte ce pot fi echipate pe unități. Un artefact anume îi va determina să nu mai ceară bani, așa că îl poți rezerva pentru unitatea cea mai scumpă. Poți echipa un singur astfel de obiect pe o creatură, și le poți găsi răsfirate prin catacombe, pe la eroii invadatori, sau print alte… locuri, la care ajung de îndată.

Chiar dacă munca de bază este făcută de lucrători, camerele mai speciale, ca cea de cercetare, sunt operate de aceste unități care se pot supăra. Iar când nu au de muncă vor începe să decoreze în mod adecvat camerele, întărind apărarea zidurilor și chiar oferind un bonus la eficiența lor. În funcție de cât de mare este o cameră, ce formă are, cât de bine este izolată de alte încăperi și dacă zidurile sale au fost decorate, pot avea un randament mai mic sau mai mare, de poate sări chiar și de 100%. Numărul total de unități ce va fi disponibil în joc este de 24. Sunt 4 specii de unități și fiecare va avea câte 3 variante, specializate pe ceva diferit, ca vindecare, atac, lupte de la distanță, magie, și tot așa. Vi se pare cumva că am numărat greșit? Ar putea fi pentru că sunt două facțiuni jucabile în joc. Pe de o parte ai hoarda, ce va folosi orci, naga sau goblini, iar apoi ai demoni. Demonii se concentrează mai puțin pe forță brută, și mai mult pe magie și sacrificii. Nu doar a inamicilor, chiar sacrificarea unităților proprii pentru a căpăta mai multă forță. Au și păianjeni, asta pentru fanii chestiilor cu multe picioare.

Dungeons2PrevIMG007 Dungeons2PrevIMG008 Dungeons2PrevIMG009

Oamenii nu sunt o facțiune jucabilă, dar vor avea și ei diversitate, având clase precum barzi ce vă pot dezactiva capcanele, luptători, vrăjitori, și ocazionalul elf sau dwarf, așa că nu sunt tocmai cu toții oameni. Catacomba ta va fi periodic atacată fie de eroi încercând să îți vină de hac, fie de simpli aventurieri sau țărani ce au venit mai mult pentru aur, fie cel din trezoreria ta, fie cel pe care îl minezi. Da, vor ataca resursele încă neexploatate ale subsolului, jigodiile. Pentru asta chiar merită să plătească, merită să moară, doar dacă ai putea cumva să te duci la suprafață și să le transformi lumea într-un veritabil iad. Ce coincidență, chiar poți face asta.

Aici vine partea la care se aseamănă cu Impire. Poți ieși la suprafață ca să asediezi tot ce se află acolo. Diferența față de Impire este că la suprafață există o hartă, nu doar locații izolate. Mai important, vei controla unitățile tale ca la un RTS, nu ca la Dawn of War. Nu sunt grupate pe divizii, sunt unități individuale care chiar pot fi ținute în spate atunci când sunt rănite. Nu pierzi control asupra lor. Nu trebuie să îi tot trimiți la bucătărie ca să mănânce pentru a căpăta un bonus de putere fără de care progresul devine greoi, ca la Impire. Pe scurt, sună de parcă nu va fi la fel de iritant ca Impire în componenta sa de strategie axată în totalitate pe lupte. Eroii tot mai pot să te atace cât timp ești plecat cu armatele, dar poți pune capcane, poți face o apărare, și nu pierzi instantaneu ce ajunge cineva în trezorerie, ci dacă îți distrug inima ta întunecată.

Dungeons2PrevIMG010 Dungeons2PrevIMG011 Dungeons2PrevIMG012

La suprafață vei cutreiera un mediu semi-deschis, plin cu baze inamice, patrule, obiective secundare cum ar fi orci luați în sclavie de oamenii jegoși, pe care tu îi poți elibera. E cam ca Warcraft, dacă n-ai construi unitățile pe aceeași hartă. Mai fac această comparație pentru că grafica, în special cea a clădirilor umane, arată suspicios de mult ca Warcraft. Dar nu pentru mult timp, deoarece pe măsură ce cucerești lumea de la suprafață, se va transforma în iad. Cu cranii, cu lavă, cu ciuperci imense și multe lucruri care mor. Au promis chiar că păsările ce vor zbura pe deasupra, în momentul în care cucerești o zonă, vor exploda în flăcări, lăsând în urmă fripturi. Nu că vei putea mânca acele fripturi, indiferent cât de mult ai vrea. Nici urșii nu pot fi mâncați, după cum îți spune și naratorul.

N-am pomenit asta până acum, dar jocul are un narator. Unul ce te va dirija, va spune glume, îți va da indicii și în mod periodic își va bate joc de tine, de incompetența ta, de cam tot ce faci sau nu faci. Va aminti foarte mult de naratorul lui The Stanley Parable, în mare parte pentru că este naratorul lui The Stanley Parable, literalmente același narator. Același actor redând un dialog ce sună foarte mult ca cel din The Stanley Parable și chiar are umor. Umor bun.

Dungeons2PrevIMG013 Dungeons2PrevIMG014 Dungeons2PrevIMG016

Mai are și multiplayer, pe lângă campanie și scenarii. Unul competitiv, la care până la patru jucători vor putea participa la o bătălie pentru supremație malefică. Fiecare va începe în propriul dungeon, prin care se poate extinde după bunul plac, dar sunt conectați la aceeași lume de la suprafață. Acolo se vor lupta inițial, până ce unul capătă suficientă putere încât să se aventureze în catacombele inamicului și să îi ia totul.

Pe scurt, Dungeons 2 sună ca un joc net mai bun și mai ca Dungeon Keepr decât predecesorul său. Sună ca un joc în totalitate superior lui Impire, și ar putea fi chiar bunicel. Jocul va fi disponibil pentru Windows, Linux, MacOS și SteamOS pe 24 aprilie.