MetalGear5GZInfoIMG

Dacă mă întrebați acum zece ani dacă va veni vremea în care voi face o recenzie la un joc Metal Gear Solid, cu siguranță spuneam nu. Cum aș fi putut? Era un joc de console de ceva vreme, nu aveam șanse să pun mâna pe vreuna, și dacă s-ar fi întâmplat, probabil Kojima l-ar fi strecurat iar pe Raiden pe acolo pe undeva. Dar uite că s-a întâmplat. Un nou joc Metal Gear Solid este pe drum, iar varianta sa demonstrativă a fost elevată la stadiul de joc de sine stătător, cu o serie de misiuni suplimentare ca să îi mai justifice prețul său acceptabil de 20 de euro. Era chiar mai ieftin în momentul lansării. Sigur, pe vremuri ar fi dat acest joculeț gratuit, cum era acea parte din Tanker Mission a lui Metal Gear Solid 2, iar pe console a fost lansat la prețul de 40 de dolari, dar nu suntem pe console. Și nici nu este tocmai în ziua lansării, sau săptămâna, sau luna, practic nici anul, dar hei, dacă eram prompt cu recenziile… probabil am avea mai multe vizualizări.

Ce este Ground Zeroes și de ce ar trebui să vă intereseze? În primul rând, este singurul joc din seria principală Metal Gear care să grațieze PC-ul de la începutul mileniului. Iar apoi, pentru că este o dovadă că se poate face un joc ce arată bine și nu rulează ca naiba pe absolut orice. A spune că portarea sa este o minunăție ar fi un deserviciu adus efortului depus de cei de la Kojima Productions și de la Konami. Cineva de acolo chiar că tare a vrut să vadă motorul FOX rulând la potențialul său maxim pe PC. Nu doar că are cerințe de sistem mici, și funcționează fără cusur, dar mai are și un detaliu grafic bogat, în special când vine vorba de personaje. Setările nu par să facă excesiv de multe în cazul lor, sau măcar în cazul lui Snake, el arătând cam la fel atât pe minim cât și pe maxim. Phantom Pain foarte probabil va avea cerințe ceva mai mari, din moment ce se va petrece pe o suprafață mult mai mare decât colțișorul acesta din Cuba în care se petrece Ground Zeroes, și foarte probabil va avea mai multe personaje prezente simultan la un loc. Aici sunt doar vreo 40 și ceva de personaje prezente pe o hartă de o dimensiune moderată (comparativ cu orașele mai mari din Black Flag), compusă din corturi ce flutură în vânt, cuști, stânci, și un complex de clădiri mai complicat decât pare la prima vedere. L-am putut ține într-un număr de cadre jucabil pe detalii aproape maxime. Umbrele nu le-am putut împinge până la limită și nici ocluziunile ambientale, deoarece folosesc tehnologie care nu este disponibilă pe placa mea video. Ocluziunile ambientale le-am dezactivat chiar, deoarece nu prea arătau cum trebuiau. În loc să facă o umbră în jurul personajului, mai mult făceau lumină, deși cred că era mai mult un conflict cu efectul de focalizare a imaginii care intră în efect adesea, și care poate fi dezactivat.

MGSGZerRevIMG01 MGSGZerRevIMG02 MGSGZerRevIMG03

Din punct de vedere tehnic, am dat cred că doar de un bug, ce implica un soldat adormit care, după ce l-am târât, s-a ridicat în picioare, tot dormind, dar s-a trezit când l-am apucat de gât, și-a adormit instantaneu la loc. Speranțele pentru integritatea tehnologică a lui Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain sunt acum la un nivel la care n-au mai fost pentru un joc de la Starcraft 2. Știți voi, Starcraft 2 care venea fără nici un fel de limitare a numărului de cadre pe secundă, făcând plăci video să explodeze. Rezolvat, în scurt timp, dar, totuși. Acum că stau și mă gândesc, nu cred că a fost un joc Metal Gear care să aibă probleme. Și nu aveau nici probleme la partea audio.

Ground Zeroes este foarte bine realizat în acest aspect. Efectele sonore sunt suficient de detaliate încât să existe componente mici care se bazează pe ele pentru a te ghida către unele obiective. Muzica este aleasă așa cum trebuie, nu doar sunând bine, dar având sens în contextul acestei lumi, a poveștii. Vocile sunt grozave, execuția este reușită, noul Snake este în stare să mârâie printre dinți la fel de amenințător ca David Hayter, poate și mai și. Kiefer Sutherland are experiență amplă la a juca rolul măritei legende mercenare, a lui Big Boss, Naked Snake, omul ce-a fost să fie un erou și un demon.