Capcom are o relație stranie cu propriile lor proprietăți. Pe de o parte, adoră să tot lanseze jocuri noi, pe de alta, sunt progresiv mai proaste. Mă refer în special la serii precum Resident Evil și predominant Resident Evil, pentru că în ultima jumătate de deceniu au fost oribile. Însă, acum vreo doi ani, s-a întâmplat ceva neașteptat, Capcom a făcut un joc Resident Evil bun, și nu, nu era 6 sau operațiunea ratonilor urbani, era Revelations. Un joc la care te plimbai printr-o navă aflată în derivă pe undeva, plină de monștri, plină de pericol, plină de elemente de gameplay ce îți aduceau aminte de ce Resident Evil a fost o dată bun… sau măcar jucabil. Avea acel sentiment de supraviețuire într-un mediu de groază, cu muniție limitată, resurse puține, inamici numeroși și sentimentul că nu ești complet dezamăgit. Cu acest joc, cei de la Capcom au reușit să facă ceva bun, așa că vor continua, chiar luna aceasta, cu Resident Evil Revelations 2.

ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG01 ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG02 ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG03

Însă nu se limitează la a produce doar o continuare, și să încerce să refacă experiența de a juca un titlu Resident Evil clasic, dar cu control modern, grafică modernă și câteva idei de design contemporane, ca evenimente quick-time. Cu Revelations 2 au mers cu vreo doi pași mai departe, așa că pe de o parte ar putea fi bine, pentru că încearcă lucruri noi, iar pe de alta ar putea fi nu la fel de bine, pentru că atunci când Capcom încearcă lucruri noi, primim lucruri ce ne duc cu gândul la oameni și girafe. Ce schimbă, fundamental, este modul în care jocul e disponibil. Este episodic. Nu vei avea totul disponibil de la început, dar nici nu va fi întins pe parcursul unui an întreg, ci mai mult pe parcursul unei luni, cu câte un episod nou, de vreo 6 euro, lansat în săptămână. De ce ar face asta? Marketing. Literalmente marketing. Cineva de la marketing s-a gândit că dacă jucătorii au doar 2-3 ore de gameplay pe săptămână, cu o poveste ce se termină mai abrupt ca o prăpastie peste care aleargă un coiot, or să petreacă restul săptămânii vorbind despre joc. Se vor întreba: „Ce e asta? Ce s-a întâmplat? Unde e Chris? De ce Barry continuă să fie atât de badass? Cine mai știe care este povestea jocului în acest moment?”, și multe altele. În general, vor face promovare gratuită jocului. Stau și mă întreb dacă nu cumva trebuia să fac același lucru cu cartea mea, să lansezi capitolele individuale, și să le termin pe fiecare cu o minciună abjectă care părea interesantă, dar care nu se lega de capitolele următoare și nu prea este adresată. Cam ca un joc Assassins Creed.

ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG04 ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG05 ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG06

Va funcționa această manevră de marketing? Nici o idee. Depinde predominant dacă jocul în sine va fi bun, sau poate că nu, pentru că Resident Evil tot se va vinde, indiferent de starea în care se află. Ce mai aduce nou jocul de față este un accent pe o experiență cooperativă. Nu că nu au mai fost jocuri Resident Evil cu așa ceva, însă nu tocmai în acest fel. Este un mod cooperativ asimetric, la care vei putea control ambele personaje chiar de unul singur. Povestea va urmări grupuri a câte două personaje, fiecare compus dintr-o parte ce este acolo ca să căsăpească totul, și una care are mai mult un rol de suport. Nu 100% pacifist, atacuri fiind disponibile de la un anumit moment, însă nu destul de orientat pe lupte încât să poarte o armă de foc și să consume din muniția puțină ce este răsfirată prin nivele.

Firul narativ va începe cu Claire Redfield, eroina lui Resident Evil 2, fiind răpită de personaje necunoscute și mascate, alături de Moira Burton. Da, Burton. Fiica lui Barry „Motherfucking” Burton. Se trezesc undeva într-un loc neplăcut, plin de zombies speciali, și cu un Barry pe drum să vină în ajutor. Acesta va da peste o copilă numită Natalia, ce are puteri speciale mentale, iar împreună cutreieră o insulă plină de creaturi întunecate ale morții. Eh, nu tocmai morții, pentru că zombies nu sunt zombies, sunt infectați ce spre deosebire de zombies chiar se pot mișca rapid. Sprintează! Dar drept compensație pentru viteza lor de mișcare alertă, vin personajele acestea secundare cu diverse talente. Moira are o lanternă, pe care o poate folosi să orbească inamicii, iar apoi va căpăta o rangă. La ce îi folosește ranga? La ce i-a folosit și lui Gordon „Motherfucking” Freeman. În cazul în care vă întrebați, numele de mijloc este de la barbă. Claire va putea să amețească inamici, când muniția este limitată, iar apoi poți să treci la Moira pentru a-i snopi în bătaie până la moarte secundară. Nu e tocmai ceva foarte sofisticat, sau care să strice echilibrul unui joc de acest tip, unul cu resurse limitate, cu muniție puțină. Dar cu Natalia e o altă poveste. Pe de o parte, ea poate ilumina obiecte ascunse prin mediu, precum muniție de sub o masă. Pe de alta, poate vedea inamicii prin pereți. Literalmente vedea inamicii prin pereți, iar asta cam strică orice fel de element de surpriză pentru un astfel de joc, ceva ce ocazional poate fi vital pentru un joc de tipul survival horror.

ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG07 ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG08 ResidentEvilRevelatiosn2PreviewIMG10

Bine, din câte spun unii care au jucat Revelations 2 la diverse evenimente pe care Capcom le-a vizitat în ultimul an, oricum nu prea este tocmai survival horror, deoarece nu prea este de groază, fiind un joc Resident Evil. Seria n-a mai fost de groază de mult, iar cel de față îți va trânti cadavre și undead din prima secundă, pentru că de, e al mielea joc din serie, este episodic, și ca urmare nu mai este timp pentru imersiune în atmosferă. Pe de alta, nu mai este nici tocmai survival, deoarece asta ar presupune că poți să nu te lupți cu tot ce îți iese în cale, că nu poți, că nu ai resursele, că încerci să supraviețuiești. Aici, cam omori tot ce este în calea ta, cu muniție, sau cu alternativele oferite de personajele celelalte. Totuși, atât timp cât nu este ultimele două jocuri Resident Evil principale, tot va fi bun. Și mai ai modul de joc Raid, la care poți controla diverse personaje din serie, parcurgând nivele pline de zombies în multiplayer.

Resident Evil Revelations 2 va fi lansat pe 25 februarie, urmând ca la fiecare săptămână să fie disponibil încă un episod, până ce se fac patru la un loc. Apoi? Vor face încă un sezon? Dacă este bun, probabil nu, doar e Capcom.

2 Responses

  1. Victor

    Pun pariu ca fiecare episod o sa fie mai lung ca The Order 1886.