Mortal Kombat. Dacă e vreun nume ce răsună mai mult în mintea societății ca exemplul principal de violență fără limite, atunci este cu siguranță Mortal Kombat. Mai bine de 20 de ani de jocuri în care am putut să fatalizăm un drum sângeros către demografica de care restul lumii se teme, pentru că studii fără nici un fel de credibilitate spun că jocurile ne transformă în criminali în serie. Vă întreb, de când a fost lansat Mortal Kombat, câte incidente neplăcute i-au fost atribuite? Adică, da, lupte în joacă și încercări repetate de-a invoca gheață pentru a transforma oponentul într-o statuie nu erau rare, dar nu prea vedeai oameni încercând fatalități. Nu de alta, dar era cam greu să te transformi într-un balaur și să înghiți pe altcineva. Atrag atenție asupra vârstei jocului pentru că deși ideea de bază a seriei a rămas aceeași, snopește în bătaie oponentul până ce poți să îi smulgi brațele și să îi zdrobești căpățâna cu ele, Mortal Kombat s-a schimbat.

MortalKombatXPreviewIMG01 MortalKombatXPreviewIMG05 MortalKombatXPreviewIMG06

Mecanic, vorbind, este un joc foarte diferit de ce era pe vremuri. Chiar și față de ultima sa iterație, dar mă refer în special la ce era Mortal Kombat pe vremuri, pentru că eu acolo am trăit. De când seria a abandonat PC-ul, oricât de mult aș fi vrut, n-am avut cum să îl joc. N-am văzut cum personajele căpătaseră temporar stiluri multiple de arte marțiale, cu atacuri diferite. N-am văzut cantitatea nebună de personaje ce era prezentă în Armageddon, precum un Zombie Liu Kang. N-am văzut în acțiune nici opțiunea de-a crea un personaj propriu, posibil cineva de care nu îți plăcea foarte mult, pe care apoi să îl faci piftie în mod repetat. Funcția asta cea din urmă nu cred că va fi disponibilă. Poate vor scoate ceva din joben în următoarele luni, lansarea jocului fiind destul de aproape, luna aprilie. Atunci Mortal Kombat X va sosi, X-ul venind de la numărul 10, nu pentru că este cool. Mortal Kombat nu are nevoie de un X în nume ca să fie cool, pentru că este deja Kool.

Studioul NetherRealm lucrează acum de zor la el, încercând să ofere experiența clasică de Mortal Kombat pe hardware-ul modern, pe consolele contemporane și desigur, pe PC. Nu pe PC la doi ani după, ci pe PC din start, sau aproape din start. Poate nu îl vor amâna în mod spontan, cum este obiceiul pentru jocuri ce nu prea mai vizitează platforma noastră dragă de câțiva ani. Suntem pe drumul remedierii acestei nedreptăți. Chiar dacă nu ar strica în nici un fel o actualizare a lui Deadly Alliance, Deception și Armageddon pentru sistemele moderne, mă voi mulțumi măcar cu un Mortal Kombat X lansat la timp pe PC.

MortalKombatXPreviewIMG08 MortalKombatXPreviewIMG03 MortalKombatXPreviewIMG12

În vremurile de mult apuse, Mortal Kombat nu era tocmai chestia pe care o jucai pentru poveste. Avea doar o serie de finaluri alternative cu o descriere scurtă, poate un cinematic extrem de stângaci, însă care la acea vreme arăta superb și 3D (sau era absent în cazul în care erai un pirat jegos). Ultimele câteva jocuri merg în direcția opusă, având povești închegate, având chiar campanii, ce sunt înlănțuite de la un joc la altul. Mortal Kombat X va continua astfel povestea lui IX, dar într-un mod mai inedit. Începe acolo unde s-a încheiat acțiunea jocului anterior, și va continua pe parcursul a 25 de ani. Timp în care personajele consacrate s-au maturizat, s-au schimbat, au îmbătrânit și-au întemeiat familii. Această schimbare se va reflecta în varietatea de personaje disponibile. A, sigur, niște ninja nemuritori mereu vor fi pe acolo intacți, ca Sub Zero și Scorpion, sau o Kitana care e deja mai bătrână decât majoritatea celorlalte personaje la un loc. Însă apar și fețe noi, precum Cassie Cage, fiica lui Johny Cage și Sonya Blade. Da, ați auzit bine. Johny Cage n-a murit, iar studioul a reușit să se abțină și să nu îi spună Kassie. Alte personaje noi includ o insectă umanoidă numită D’Vorah și Ferra-Torr, un personaj dublu, format dintr-o matahală și o ființă mai mică ce comandă acea matahală. Ca la Mad Max. Mai important, în joc acum există un nou Kahn, Kotal Kahn. Înlocuitorul lui Shao Kahn, noul stăpân al Outworld, și am impresia că primul personaj inspirat de mitologia sud-americană.

MortalKombatXPreviewIMG19 MortalKombatXPreviewIMG20 MortalKombatXPreviewIMG21

Detaliile poveștii nu sunt cunoscute în acest moment, cert este că noul Kahn nu este marele rău. Acesta urmează să fie dezvăluit, și aparent va fi o surpriză din trecut. Aș fi făcut o glumă că ar fi Meat din Mortal Kombat 4, doar că l-au făcut un personaj în Armageddon, așa că nu cred că este vorba de el. Vor încerca să facă povestea să se simtă prin tot jocul, nu doar în campanie, dar și prin introducerile personajelor atunci când începe o luptă, acum recunoscând care este care, în loc să spună mereu exact același lucru.

Poveste ca poveste, nu este super-importantă, contrar la ceea ce ar crede unii oameni care joacă Street Fighter pentru poveste, și se supără că ce face Zangief în joc nu este canonic. Mecanic, ce au adus jocului nou? Eh, multe. Mortal Kombat X continuă să folosească bara de putere introdusă în jocul anterior, dar împrumută și câteva idei de la Injustice: Gods Among Us, și anume, interacțiunea cu mediul. Acolo puteai smulge un camion pentru a lovi un inamic peste cap. Jocul de față fiind Mortal Kombat, poți lua măsuri mai drastice, cum ar fi să folosești publicul pentru a lovi peste față oponentul. Publicul, desigur, nu supraviețuiește, dar ar fi trebuit să știe că așa ceva s-ar putea întâmpla, din moment ce stau fix lângă două persoane cu puteri anormale, câțiva considerați zei, când se luptă. Se așteptau să scape cu viață? Se așteptau ca cineva să scape cu viață în ceva numit Mortal Kombat chiar și în propriul său univers!? Probabil nu. Probabil se gândeau „Eh, știi ce, sunt un nimeni într-o lume în care un individ din iad care scuipă foc se bate cu un țurțure uman, n-am să fac nimic interesant cu viața mea vreodată. Măcar să ies în stil.” Și stil este, locațiile fiind frumoase, pline de viață și interacțiune.

MortalKombatXPreviewIMG09 MortalKombatXPreviewIMG11 MortalKombatXPreviewIMG10

Mecanica a fost modificată amplu când vine vorba de personajele în sine. Știți că am pomenit că puteai schimba între mai multe stiluri de luptă într-un joc anterior? Eh, au dus asta mai departe cu un nivel. Nu mai există un singur Sub Zero, nu mai există un singur Scorpion, există câte trei. Fiecare personaje va avea trei variante, cu un set diferit de abilități. Sub Zero va fi mereu Sub Zero, cel care aruncă cu gheață, dar vei putea alege exact cum să arunce cu acea gheață. Cryomancer este orientat pe folosirea frigului într-un mod ofensiv mai direct, fiind în stare să producă bile de gheață ce pot trece prin alte alte proiectile atunci când sunt încărcate prin consumarea barei de super-atac. Unbreakable se folosește de gheață ca o armură persistentă, ce va absorbi daune până crapă, sau ca un scut temporar. Iar Grandmaster poate face clone de gheață până se plictisește, cu diferite întrebuințări. Scorpion la fel. Poate să fie concentrat pe arte marțiale, pe puterile sale de foc, căpătând în premieră abilitatea de-a arunca o bilă de foc, sau poate invoca demoni. Cassie Cage se poate comporta mai mult ca mama ei, folosind tactici militare de luptă, poate să se comporte ca Johny, purtând ochelari mei mereu, sau poate să fie o bătăușă. Noul Kahn poate fi un zeu al distrugerii, unul al sacrificiului sau unul ce aruncă totemuri peste tot, ce vor afecta mediul înconjurător.

MortalKombatXPreviewIMG17 MortalKombatXPreviewIMG22 MortalKombatXPreviewIMG16

Pe de o parte, această schimbare înseamnă că vei avea variante alternative, garantat ca măcar una să îți fie pe plac, a unui personaj. Pe de alta, înseamnă că șansele ca un personaj să fie 100% mai bun decât altul au scăzut foarte mult, din moment ce un personaj este trei, cu un echilibru diferit de putere și moduri de joc adesea foarte diferite. Cât de diferite? Non-Mortal Kombat diferite. De asta ziceam că sa schimbat foarte mult jocul față de acum 20 de ani. Era doar despre picioare în față și un uppercut în meclă până la victorie. Acum a devenit ceva mai complicat, cu acele totemuri pe care Kotal Kahn le poate invoca. Totemuri care se bazează pe ideea că dacă reușești să lovești inamicul cât unul este activ, tot sângele său pierdut va intra în totem, și dacă nu ești lovit, atunci vei fi vindecat. Sau Quan Chi, care pe lângă faptul că poate invoca un liliac sau poate face portaluri prin care să primească lovească cu pumnul din colțul opus al ecranului, are cercuri de putere. Le poate pune sub el, pentru a își oferi un bonus la atac, sau sub inamic, pentru a-i face acțiunea de blocare mai puțin eficientă. Începe să semene în termeni de complexitate a stilurilor de luptă cu ceva făcut de Ark Systems, și n-am nimic împotriva acestei idei. Îmi place, Mortal Kombat evoluează, devine ceva nou, care nu stagnează. Iarăși, ideea sa de bază este că bați pe cineva până când ai suficientă furie încât să smulgi căpățâna și să i-o îndeși într-o gaură făcută în burta sa. Dar cumva, tot se schimbă mai mult de la o ediție la alta decât seria curentă Far Cry.

Mortal Kombat X va fi disponibil pe 14 aprilie pentru PC și toate consolele de pe piață, mai puțin cele Nintendo.

4 Responses

  1. raul

    Cred ca personaj negativ ar putea fi Shinnok din MK4 care era boss-ul final din MK4.

  2. Mihai

    Joc ORICE pt poveste! :D

    Also… anul trecut s-a lansat FF14 de ziua mea… anul asta e MKX. Ma intreb ce se va lansa la anul de ziua mea. :D Poate va fi in sfarsit un joc care sa-mi placa si sa-l joc. :rotfl: