Myst, un joc vechi de când lumea. Unul din cele două responsabile pentru transformarea CD-ROM-ului în ceva esențial de avut, alături de The 7th Guest. O serie ce n-a avut sub nici o formă o lipsă de lansări, pe parcursul a 12 ani fiind lansate 6 jocuri, unul fiind un MMO. Dar o serie ce de zece ani n-a prea avut nici un exemplar nou pe piață. Părea de parcă seria va rămâne în obscuritate pentru publicul contemporan, dacă nu se întâmpla ca piața jocurilor de mobile să explodeze, și simultan să fie plină de chestii groaznice ce nu prea pot fi numite jocuri. Cyan Worlds, studioul ce a creat Myst și a făcut ce mai mare parte din jocuri, a realizat că există loc din nou pentru ceva ca Myst piață. Așa că au încercat să le relanseze pe câteva dintre ele pentru mobile, și s-au gândit că nu ar strica dacă ar încerca să facă unul nou. Numai că, nefiind anul 1994, nu prea mai dispun de fondurile imense oferite de succesul primului Myst, așa că au apelat la Kickstarter pentru acest nou joc, pentru Myst în spațiu. Doar că nu îi spune Myst.

ObductionPreviewIMG001 ObductionPreviewIMG002 ObductionPreviewIMG003

Obduction este ceea ce i-au spus. De ce? Pentru sună aproape ca Abduction, ceea ce ar însemna răpire, dar în același timp descrie un fenomen geologic. Premiza jocului nu mai este că te trezești pe o insulă undeva departe, ci că începi pe un mal undeva mai puțin decât departe. Un loc pitoresc, pe înserate, lângă un foc de tabără, iar apoi ești răpit de extratereștri și trimis într-o lume cu totul nouă. Sau mai bine zis, în lumi cu totul noi, fiind mai multe, realizate într-o manieră similară cu cele din jocurile Myst anterioare.

Fiindcă acum suntem practic în viitor, nu veți mai controla Obduction ca vechile jocuri Myst, mergând de la un ecran la ecran ca într-o prezentare powerpoint, ci mișcându-vă lin prin mediul înconjurător, așa cum a fost reimplementat controlul și în realMyst. Opțiunea de a controla totul folosind doar un singur click de mouse încă va mai fi acolo, pentru cei care se tem că WASD i-ar putea mușca. Obduction este un joc de explorare, așa că de plimbat nu o să duceți lipsă, Cyan Worlds încercând să facă medii ce sunt pe cât de detaliate și frumoase păreau la vremea sa cele ale lui Myst. Pentru grafică s-au folosit de motorul Unreal 4, intenția fiind cea de a realiza un joc foarte atmosferic în care te poți pierde cu ușurință. N-ar fi stricat dacă se foloseau și de ceva tehnologie în stilul lui The Vanishing of Ethan Carter, dar nu dispun chiar de un buget atât de mare, și oricum, e greu să găsești locații reale pe care le poți scana pentru a genera lumi extraterestre. Prima locație a jocului este una din lumea banală, de zi cu zi, însă restul vor fi foarte diferite.

Cele trei lumi principale ale lui Obduction se numesc Hunrath, Mofang și Villein. Fiecare are o identitate distinctă, la fel cum aveau epocile jocurilor Myst, și pot fi explorate după bunul plac, într-o manieră oarecum neliniară. Jocul a fost descris ca oferind mai multă libertate decât Riven, dar poate nu la fel de multă ca Myst în sine. Spre exemplu, nu vei putea reveni la prima locație, cea din lumea reală, după ce părăsești planeta, dar între celelalte lumi te vei putea plimba aproape după bunul plac, după ce capeți acces la ele. Hunrath este locul unde te vei simți cel mai mult ca acasă, atât timp cât casa ta este o combinație de post-apocalipsă Fallout-iană și vestul sălbatic cu extratereștri, dar este locația ce seamănă cel mai mult cu planeta Pământ. Mofang este ceva mai altfel, fiind reprezentată de un oraș construit într-o stâncă ce plutește în aer. Aparent, această idee nu este tocmai nouă, fiind intenționată ca o locație a jocurilor Myst anterioare. Iar Villein este o locație ce combină clădiri scoase din viitor, cu un decor mlăștinos în care te-ai aștepta să îl găsești pe Yoda.

ObductionPreviewIMG004 ObductionPreviewIMG005 ObductionPreviewIMG006

Locațiile jocului nu vor fi în nici caz mici. Varianta finală este estimată că se va întinde pe o zonă mai mare decât Riven, ce, dacă vă amintiți bine, era întins pe nu mai puțin de cinci discuri. Acum că totul e 3D și distribuit digital, nu mai este nevoia de a chiar atât de multe discuri. Plus că s-a inventat DVD-ul. Fiecare lume este locuită de câte o rasă extraterestră diferită, cu propriile obiceiuri, propria cultură, propriile limbaje și coduri cărora va trebui să le dai de cap. Extratereștrii în sine vor fi pe acolo, și vei putea vorbi cu ei. Personal, parcă nu este Myst dacă nu e rece și lipsit de viață, nu că mă deranjează, pentru că nu mi-a plăcut Myst tocmai din cauza asta.

Pe lângă explorare vei avea foarte mult de lucru la rezolvat puzzle-uri, enigme de tot soiul cu un nivel de complexitate ceva mai mare față de ce era pe vremuri. Complexitatea vine de la nivelul de interacțiune pe care îl ai acum cu mediul și simplul nivel de detaliu pe care îl pot îngrămădi acum în orice. Un exemplu oferit este prezența unui simplu felinar în prima locație a jocului, un obiect banal așezat pe o piatră pe care îl poți ridica, poate inițial cu intenția de a lumina mai bine pădurea scăldată răzleț de luna plină. Dar dacă învârți puțintel acel felinar, vei găsi un cod pe el, iar la inspecții mai detaliate, vei găsi compartimente secrete cu fluiere ce la rândul lor au coduri secrete scrijelite pe suprafață.

Ce mistere vă așteaptă? O să aflați la toamnă. Obduction va fi disponibil pentru PC și Mac, iar în cazul în care va avea succesul străbunilor săi, poate va ajunge și pe alte platforme. Pare puțin probabil că va fi la fel de popular ca Myst, având în vedere vremurile în care trăim și jocurile ce se vând acum. În cazul în care următoarele iterații ale procesoarelor grafice integrate în tablete se vor apropia de performanța a ceva ca recentul anunțat Tegra X1, ar avea șanse să ajungă și pe platforme mobile. Sau pe rezoluții mai mici, chiar și înainte de asta.