„Hei”, spuse un individ de la un departament de marketing de la Electronic Arts.
„Payday ăsta, e tare popular.”, continuă el.
„N-avem și noi ceva de genu?”, întrebă tot el.
„Păi, avem Battlefield și Medal of Honor”, răspunse altcineva care nu înțelegea clar despre ce vorbea.
„Nu, nu, ca Payday.”, încerca primul individ să clarifice. Hai să îl numim Dorel.
„Da, și-am zis că avem Battlefield și Medal of Honor.”, spuse celălalt individ, să îi zicem Gigel.
„Mă, tu tot nu ai înțeles. Payday e ăla cu jafuri și cu poliție.”, grăi Dorel, exasperat.
„Aaah, păi, în Battlefield și Medal of Honor avem soldați, tot aia.”, explică Gigel convingător.
„Hmm, știi ce, ai dreptate, nu văd absolut nici o diferență între ele. Hai să lipim o tematică de jafuri pe unul dintre ele.”, grăi Dorel.
„Bun, hai să facem Battlefield cu jafuri, că dacă anunțăm încă un Medal of Honor ne vor arde de vii.”, Gigel sfătui.
Cei doi și-au pus cap la cap resursele mentale și-au inițiat proiectul Battlefield Hardline, iar în această vară l-au lansat într-un beta de multiplayer, așteptând să fie încununați de laude și glorie. Însă…
„Băăăăăă! Voi! Ce ați făcut?”, dădu buzna pe ușă Marcel.
„Ce? Ce făcurăm?”, grăiră în cor Gigel și Dorel.
„Toată lumea îl urăște! Spun că tot ce am făcut a fost să punem skinuri noi pe Battlefield 4 și să îl aruncăm pe piață fără nici o noimă!”, urlă Marcel la cei doi.
„Da, și care e problema? Facem asta mereu.”, se întrebară cei doi.
„Vroiau un joc despre polițiști și hoți, nu o modificare ușoară a lui Battlefield 4!”, explică Marcel.
„Aaaaaaaaaaaaaaaaa.”, cei doi în sfârșit au dat semn să fi înțeles. În realitate nu au înțeles, dar se vor preface pentru a putea să se întoarcă la ceea ce adoră mai mult la meseria lor, sunetul banilor cum sunt numărați.
Și astfel, Battlefield Hardline a fost amânat un an de zile, în timp ce Visceral Games a primit misiunea de a nu face un Battlefield 4 puțin diferit, ci un joc ce funcționează pe idei diferite.

BattlefieldHardlinePreviewIMG01 BattlefieldHardlinePreviewIMG02 BattlefieldHardlinePreviewIMG03

Battlefield Hardline este un joc prin care Electronic Arts și Visceral Games foarte mult încearcă să nu repete păcatele lansării jocului cu numărul patru în coadă. Dacă nu știți, era un joc ce-a avut multe probleme de ordin tehnic, foarte multe, pentru că Electronic Arts a decis să îl arunce pe ușă înainte de Call of Duty Ghosts. Pe lângă asta, trebuie să facă un joc ce este suficient de diferit față de un alt Battlefield încât să nu pară ca o revopsire a celui de-al patrulea. Inițial, nu prea era. Testul de multiplayer la care am participat și eu în vara trecută era un joc ce tot semăna cu Battlefield 4. Modurile de joc incluse atunci erau destul de standard, la care niște bandiți furau o cantitate de bani ce nu ar fi acoperit nici măcar o zecime din echipamentul pe care îl foloseau pentru acel jaf. Dar de atunci au tot lucrat la această componentă, adăugând unele ceva mai interesante. Spre exemplu, există un mod la care bandiții fură o mașină, și fug cu ea pe un drum foarte lung și luat din Tactical Intervention. Mai ai misiuni de escortă plus câteva alte oportunități de a folosi un arsenal variat, ce va încerca să pară mai mult ca cel al unei poliții, decât al unei armate, incluzând gaze lacrimogene sau tazere. Deși, având în vedere că este poliția SUA, care în ultimii ani a luat-o razna cu înarmarea, cred că ar fi realist să li se dea un tanc polițiștilor, iar bandiților cagule.

Multiplayer ca multiplayer, probabil lumea încă mai joacă Battlefield 2 la ora actuală, sau se întreabă de ce distrugerea din Bad Company 2 continuă să fie cea mai reușită. Către el vor gravita cu siguranță mulți oameni ce nu joacă deja Payday 2, sau care vor o experiență similară ce îți va permite să joci cu ambele tabere înainte de Payday 3. Partea la care, în mod șocant, Battlefield Hardline este interesant ar fi la singleplayer, în campanie.

BattlefieldHardlinePreviewIMG04 BattlefieldHardlinePreviewIMG05 BattlefieldHardlinePreviewIMG06

Personal, am jucat doar Battlefield 3 în singleplayer, timp de vreo șase minute. A fost o experiență atât de groaznică încât sunt convins că m-am molipsit cu o maladie incurabilă de la acel joc. A făcut Metal of Honor să pară glorios de versatil prin comparație. Al patrulea nu l-am jucat în singleplayer, așa că nu am ce să vă spun despre el. Atât timp cât nu au făcut o campanie care să înceapă exact în același fel, poate că a fost bună. Nici de cea a lui Battlefield 3 nu știu sigur dacă devenea mai bună, pentru că atunci când mi-a dat un șut metaforic în standardele mele pentru ce este calificabil drept gameplay, în nici un caz nu aveam de gând să merg mai departe. Dragon Age 2 a avut același efect asupra mea, doar că lui i-am dat cam 7 ore ocazie să nu mai fie o porcărie, după care am renunțat, nici o recenzie nu i-am făcut pentru că vroiam să mă supun atunci chinului. În retrospecție, poate că n-a fost o decizie bună, pentru că suferința mea temporară nu este chiar atât de importantă, iar jocul avea momente ce erau cu adevărat bune, pe lângă multe lucruri groaznice. Nu înseamnă că am să o fac, sau că o să mă apuc de Battlefield 3 în singleplayer iar, oh, nu, în nici un caz, am un The Witcher 2 de re-terminat și niște Chrono Trigger/Cross de parcurs. Dar destul despre asta.

Battlefield Hardline este primul joc Battlefield la care în singleplayer nu ești un soldat. Hai, că în multiplayer mai putea fi un medic, un inginer, și nu împușcai automat totul din jur, dar acum este premiera. Nu mai ești în armată, în schimb, ești un ofițer de poliție. Kelly Hu este din nou în rolul care a făcut-o celebră, pe vremea când juca în Expertul cu Sammo Hung. Însă nu vei juca în rolul lui Kelly Hu, ci a subalternului ei, un individ numit Nick Mendoza. Imigrant de generația a doua, cu un trecut nu tocmai fericit, ce ajunge polițist, iar apoi… pățește ceva ce îl cam împinge către latura nu tocmai legală. Înscenat? Sub acoperire? Geamăn malefic? Clonă? Dinozaur deghizat? Toate vor fi explicate pe parcursul campaniei, am vaga impresie că are ceva legătură cu împușcarea personajului jucat de Kelly Hu în unul din trailere. Sper să nu moară, pentru că ar fi puțin cam ridicol, adică, să o ai pe Kelly Hu în joc și să o mături sub covor? Cu ce organizație criminală s-ar lupta în jocul ăla? Știe arte marțiale, îl știe pe Sammo Hung, prin asociere, îl știe pe Jackie Chan, ce criminali nebuni ar trebui să fie? Oricum, vei juca de ambele părți ale legii, având parte de experiențe foarte diferite.

BattlefieldHardlinePreviewIMG11 BattlefieldHardlinePreviewIMG13 BattlefieldHardlinePreviewIMG19

E aproape de parcă Visceral Games s-ar fi uitat recent la Rainbow Six Vegas, și-ar fi amintit că a existat un SWAT 4, și au realizat că poliția chiar nu este ca armata. Ca urmare, în acest joc, în singleplayer, poți să nu omori oameni. Dimpotrivă, poți să faci ceva ce face poliția din alte țări decât SUA, și anume, să arestezi oameni pentru care ai mandat, să îi somezi să se predea, să folosești metode non-letale pentru a-i doborî. Campania îți va permite să explorezi diverse zone, pe măsură ce rezolvi cazurile tale, pe care nu ești obligat să le abordezi ca în Tango și Cash sau Cobra. Sunt desigur elemente de liniaritate cruntă/cinematice și QTE-uri presărate pe ici și colo, pentru că nu ar fi un joc de consolă modern fără asta, dar esența sa este foarte importantă și diferită față de orice Battlefield anterior. Hardline are un sistem de furișat incorporat în el, te poți piti prin spatele inamicilor, sau pe lângă ei. Nu ești văzut instantaneu, fiind utilizat un sistem al detecției cu indicatoare clar vizibile. Dacă un inamic vede ceva suspicios, va investiga, ducându-se unde a sesizat prezența ta. Știți voi, acel sistem cu ultima poziție care era prezent cam în fiecare joc de furișat din ultimii ani. Dacă nu mai ești acolo, te vor căuta, până se vor plictisi sau se vor gândi că nu au văzut nimic. Dar dacă te-au observat, clar, nu mai ai cum să dezactivezi alarma, vor trage, vor face zgomot, și tot nivelul foarte probabil va fi pregătit pentru tine.

BattlefieldHardlinePreviewIMG15 BattlefieldHardlinePreviewIMG16 BattlefieldHardlinePreviewIMG17

Alternativ, poți să mergi pe calea furișatului, să iei inamicii pe la ceafă cu un tazer, să arunci o piatră într-un colț ca să le distragi atenția, și să urli la ei pentru a se preda, în timp ce ții legitimația ta clar la vedere, ca să te identifici ca un polițist, și nu ca Die Hard partea a șaptea. Luând inspirație tot de la SWAT 4, aceștia poate că nu se vor preda cu una, cu două, poate doar se vor preface, așa că trebuie să stai cu ochii pe ei, trebuie să le ții armele departe de ei și să le pui cătușele. Nu cred că trebuie să și raportezi manual fiecare lucru, ca în SWAT 4. Este un joc shooter de consolă, la urma urmei, nu un simulator. Campania îți va da o varietate de obiective de îndeplinit, pe lângă furișat și arestat diverși indivizi, va trebui să urmărești de pe acoperiș întâlnirea dintre viitori pușcăriași și informatori pe care i-ai „convins” să te ajute. Trebuie să te asiguri de siguranța lor și să ai grijă ca nu cumva să te trădeze (în sensul de eveniment scriptat, nu cred că este ceva ce se poate întâmpla aleator sau procedural), fără să fii tocmai în aceeași încăpere. Pentru asta vei folosi unelte sofisticate care te facă să te întrebi dacă nu cumva poliția se uită acum la tine și de urmărește, folosind senzori cu infra-roșu super-sofisticați ce te pot vedea prin pereți. Da, ca Batman, vei putea vedea prin ziduri, vei putea ținti inamici pentru a fi mereu iluminați și ușor de ținut în evidență. Asta va face cu siguranță furișatul mai ușor, sau atacurile frontale.

BattlefieldHardlinePreviewIMG07 BattlefieldHardlinePreviewIMG08 BattlefieldHardlinePreviewIMG12

Din nou, nu ești obligat să te furișezi, poți intra ca Dirty Harry Callahan, ținând cont că e posibil să nu fii tocmai amplu echipat pentru astfel de operațiuni, cel puțin nu inițial, când ești ferm de partea legii. Inamicii vor fi mulți, cu puțin noroc vei muri rapid când ești pompat cu gloanțe, deși am dubii, și vor fi înarmați până în dinți adesea. Dar dacă vrei să riști, riscă. Jocul ține cont de modul în care parcurgi misiunile, și te va răsplăti ca atare cu echipament suplimentar pentru metoda aleasă. Merge pe ideea că fie vei deveni polițistul care face totul ca la carte, fie acel „loose cannon” la care urlă sergentul său în fiecare săptămână că a distrus o jumătate din oraș în timp ce oprea o bandă de mafioți, și-ar trebui să îl concedieze, dar pentru că își face treaba atât de bine, doar îl va suspenda, iar apoi îl va promova. Atunci când ajungi la situații ce necesită ceva mai multă forță, o să ai uneltele necesare, cum ar fi mitraliere, grenade, sau ceva foarte hazliu, un zip-line pe care îl poți lansa de pe acoperișuri către locația unde vrei să ajungi, ce în mod convenabil este compusă predominant din pereți de sticlă ușor de spart.

BattlefieldHardlinePreviewIMG06 BattlefieldHardlinePreviewIMG09 BattlefieldHardlinePreviewIMG14

N-am pretenția că va fi o campanie de singleplayer excesiv supercalifragilistică, dar atât timp cât Hardline nu va avea aceeași campanie oribilă ca acele șase minute din Battlefield 3, va fi grozavă. Asta și că din moment ce încearcă să facă ceva nou, rezultatul ar putea fi interesant, sau măcar suficient de diferit de alte jocuri Call of Dutyfieldhonor încât să facă experiența să nu mai pară atât de similară și repetitivă.

Battlefield Hardline va fi lansat pe 19 martie pentru PC și console. Nu cele Nintendo.

One Response

  1. peng

    Chiar sună interesant, nu m-aş fi aşteptat la asta. Chiar credeam că va fi Battlefield cu sirene (şi nu acel gen de sirene care seduc şi mănâncă marinari, din păcate).