Hai să facem un experiment. Numiți ultimul Western pe care l-ați jucat ce nu era un joc de acțiune. Era cumva Desperados? Pentru că dacă nu era Desperados sau continuările sale, atunci foarte probabil era Oregon Trail sau chestia aia bizară de pe Amiga la care vroiam să fac o dată o emisiune, dar am uitat între timp după ce m-am împotmolit în detaliile funcționării sistemului de operare. Această așezare nu este pe cât de populară era pe vremuri, în cultura mondenă, în ciuda succesului a jocuri precum Red Dead Redemption. Dar măcar cineva încearcă să aducă la viață Vestul Sălbatic, iar în proces să îl umple cu creaturi infernale ale morții și coșmaruri de dincolo de întuneric. Creative Forge Games este un studiou polonez înființat de oameni ce au lucrat anterior la jocuri ca Dead Island sau Call of Juarez, o combinație foarte fericită de proiecte, din moment ce Hard West în teorie cu asta s-ar asemăna. Numai că practic o face doar la nivelul conceptual al esteticii, jocul fiind un TBT, Turn Base Tactics, un joc de tactică pe ture. Cam ca XCOM, de fapt, foarte mult ca XCOM, cel recent, lipsit de cratimă.

HardWestPrev1IMG HardWestPrev2IMG HardWestPre6IMG

Hard West a fost finanțat recent prin Kickstarter, oferind studioului ocazia să ducă proiectul până la final, desigur cu ceva suport de la un publisher. De această dată nu Paradox, care a publicat ultimul joc al Creative Forge, Ancient Space, ci Playway, o companie despre care nu ați auzit prea multe. Banii strânși le permit să facă un joc de singleplayer care va fi lansat prin Early Access în curând, cu o campanie, și din păcate fără un mod de multiplayer, cel puțin nu inițial. Ideea este cea de a lansa un joc realizabil în vara anului viitor. Un joc despre vestul sălbatic, într-o variantă și mai sălbatică a sa. Mai întunecată, mai sinistră, stilistic făcută să semene cu benzi desenate, dar nu comice, în nici un caz comice, ci benzi desenate de groază. Mai puțin Team Fortress 2, mai mult The Walking Dead.

Premiza jocului este cea a unei lumi în care misticismul și supranaturalul sunt o componentă reală, persistentă și omniprezentă. Dar nu una ce este tocmai acceptată ca fiind fapt. Este o superstiție, o vorbă a preoților, o răbufnire fără sens a șamanilor, dar cumva afectează lumea din jur în moduri subtile, iar în unele cazuri mai puțin subtile. Zombie puțin subtile. Și nu vă gândiți la o târâtură ce se mișcă precum un mort, și într-un mediu cu foarte mult câmp deschis și pistolari la fiecare colț, ar re-muri de trei ori în mai puțin timp decât i-ar lua să mârâie salivând după un creier. Zombies aici iau forma unor oameni înviați ce își păstrează mintea și reflexele intacte, dar sunt conduși de o arzătoare dorință de a îndeplini un ultim scop, ca răzbunare. Pistolari zombies. Însă nu este vorba doar despre zombies, nefiind Dead Island. Lumea este cuprinsă în mod periodic de coșmar, amploarea și ramificațiile sale devenind progresiv mai grotești. Oamenii de rând nu sunt tocmai dornici să accepte ideea că trăiesc într-o lume în care monștri calcă pământul, așa că își găsesc moduri prin care să își explice ceea ce văd. Poate este doar o iluzie a deșertului, o halucinație de la prea multă băutură, sau niște indivizi foarte răi cu gusturi bizare pentru costumații. Chiar și fără coșmar și răul supranatural care își întinde tentaculele peste pământ, vestul sălbatic tot este un loc ostil și neplăcut. Prietenii sunt rari și greu de găsit, ai șanse mai mari să dai peste un grup de fermieri canibali.

HardWestPrev4IMG HardWestPrev5IMG HardWestPrev3IMG

Este genul de așezare care ar prinde bine la un joc, de te întrebi cum de nu a mai făcut nimeni nu joc până acum care să combine supranatural cu western de la Nocturne și până acum… și nu, doar Zombies nu se pune așa că nu voi număra DLC-ul lui Red Dead Redemption. Eh, cineva a încercat să facă un jocu după Deadlands, un RPG pe hârtie ce are cam exact aceeași premiză ca Hard West. Cine? Creatorii lui Call of Cthulhu Dark Corners of the Earth. Și ce minune ar fi putut fi. Dar măcar cineva încearcă să facă un joc similar, ca stil. Și cum am spus, este unul de strategie.

Hard West este compus din două elemente, una de explorare a lumii și una de lupte directe. Explorarea se va petrece pe o hartă similară cu cea a lui Fallout sau Wasteland 2, însă cu funcționalitatea a uneia dintr-un joc Heroes of Might and Magic. Vei călători prin pustietate și dintr-o localitate în alta, îndeplinind misiuni, colectând resurse sau declanșând evenimente felurite cu care poți interacționa. În acest aspect, se aseamănă și cu jocuri ca King Arthur The Roleplaying War Game. În această fază vei putea aduna aliați pentru luptele tale, vei decide cum va progresa povestea, și vei afecta în mod direct luptele. Când intri efectiv într-o locație tridimensională, vei fi acolo pentru o bătălie. Așa că anterior ar fi bine să faci ce poți pentru a-ți garanta un avantaj, ca otrăvirea unei fântâni, mituirea unor paznici, găsirea unui talisman care să facă populația indigenă să te considere un aliat, și tot așa.

Bătăliile în sine, cum am spus la început, sunt construite pe același tipar ca XCOM cel nou. Două puncte de acțiune, acoperire și puncte de viață care apar cu liniuțe deasupra personajelor tale. De ce? Au considerat că limitarea la două puncte de acțiune ar fi fost o metodă mai rapidă de joc, cu mai puțini timpi morți, și este ceva ce poate fi portat pe console fără la fel de multe probleme ca alte jocuri similare. Important de clarificat este că nu va avea literalmente același sistem de luptă, vestul sălbatic mistic permițându-le să creeze câteva oportunități interesante de joc. Acoperirea există, și te poți folosi de ea, oferind apărare completă sau parțială, însă mai sunt și alte lucruri de luat în considerare, majoritatea fiind legate de soarele arzător. Acesta va putea orbi personajele controlate și inamicii, unghiul și poziția sa afectând șansa de a ținti, iar umbrele pe care le creează oferind fie oportunitatea de-a sta ascuns prin întuneric, fie alungind umbra unui oponent suficient de mult încât să poată fi văzut clar după un colț. În aceste cazuri, intră în efect câteva opțiuni pe care ceva ca XCOM nu le avea, și poate că nu i-ar fi stricat, pentru că l-ar fi făcut mai interesant. Spre exemplu, dacă vrei să reîncarci o armă, poți folosi o abilitate ce declanșează un mini-game ca cel din Gears of War/The Showdown Effect, ce îți permite să apeși un buton la momentul potrivit pentru ca acțiunea să nu coste timp, și să poți acționa din nou în aceeași rundă. Apoi, personajele vor putea căpăta abilități oarecum mistice de curbare a traiectoriei unui glonte în aer, ocolind anumite obstacole, sau de a ricoșa un glonte de pe o suprafață. Ricoșarea poate fi automată, selectând ținta pe care o vrei și obiectul de pe care vrei să ricoșezi pentru a o lovi, iar apoi cu o aruncare de zar ori vei nimeri ori vei rata, sau poate fi manuală. În acest mod, dacă nu știi sigur unde este ținta ta, dar vrei să explorezi umbra aia de după colț cu un glonte, poți alege de pe ce să ricoșezi și unghiul. Rezultatele sunt variabile, în special când vrei să ricoșezi un pumn de alice, care în loc să meargă într-o singură direcție, se va împrăștia peste tot, posibil chiar în oamenii tăi.

HardWestPrev9IMG HardWestPrev12IMG HardWestPrev11IMG

Vorbind despre ei, au un mod mai diferit de progresie decât în ceva ca XCOM. Păstrând tradiția de vestul sălbatic, toate statisticile lor sunt legate de cărți de joc, totul fiind o partidă de poker cu moartea. Cărțile le vei căpăta explorând sau din misiuni, și vor veni în pachete. Cam cam booster packs din MTG sau Hearthstone. Fiecare tip de carte corespunde unui anumit arhetip. Caroul este pentru arhetipul de lunetist, personajul pe care îl plantezi într-un turn de unde să se ocupe în liniște de toți cei care scot capul la iveală, de la o distanță lungă. Inima neagră este pentru pistolarul standard, oferind abilități legate de mânuirea armelor pe distanțe medii, tragerea rapidă și cu potențial mare de distrugere. Inima roșie este pentru pistolarul mai deștept, care nu stă la miez de zi în plină stradă să se dueleze, ci se ascunde în umbră, se furișează și face tot posibilul să joace necinstit cu inamicul. Apoi este trefla, pentru cei care nu vor să stea departe de inamic, ci să vină spre el foarte rapid cu un pumn sau o lopată. Personajele pot avea orice combinații dintre aceste tipuri de cărți, ce vor avea valori de la 1 la 10 și apoi juvete, damă, popă și as. Valorile nu reprezintă câtă putere au cărțile, ci ce proprietate oferă, fiecare făcând ceva diferit. Nivelul de putere vine de la combinarea cărților după regulamentul jocului de poker. O pereche e mai bine decât niște cărți împrăștiate aleatoare, trei la rând și mai bune, patru de același fel îți vor oferi un bonus mare pentru o statistică, dar dacă vrei să te diversifici, ai chinte sau ai perechi combinate de mai multe tipuri de cărți. Este un sistem gândit să ofere flexibilitate, și același timp care necesită ceva grijă. Începi cu un număr limitat de socluri pentru cărți, cu timpul căpătându-le pe toate cele cinci, iar când pui o carte într-unul, acolo rămâne. Singurul mod prin care poți scoate o carte este să cauți o călătorie spirituală, pe la un mistic nebun prin deșert, sau la fundul unui cazan cu o licoare necunoscută.

Sistemul sună de parcă ar fi mai interesant și mai interactiv decât simpla selectare a unei abilități din două. Hard West în sine dă impresia unui Western cu potențialul de-a umple acel gol lăsat după ce au încetat să se mai facă și jocuri de non-acțiune în această așezare. Sper să iasă bine, și mai puțin repetitiv ca Ancient Space. Până în vara lui 2015 nu a mai rămas mult timp, dar considerând că va fi disponibil prin Early Access înainte de asta, data efectivă de lansare ar putea fi foarte mobilă.