Ultima frontieră tare mai e aglomerată. Pe lângă jocurile mai mari spațiale ce stau să apară, unele zilele astea(Elite Dangerous), unele pe parcursul anilor următori(Star Citizen), sunt o sumedenie de alte joculețe, mai mici, dar nu mai puțin interesante. Unul este The Mandate. Produs de Perihelion Interactive și finanțat anul trecut prin Kickstarter, acesta este un RPG spațial care în nici un moment nu implică copii astrali, sper. O descriere mai exactă ar fi că este un RPG-RTT spațial, deoarece combină atât progresie în putere cât și comanda unei flote ce cutreieră galaxia, făcând ceea ce ar face orice flotă care cutreieră galaxia. Ce? Asta depinde de tine.

TheMandatePreviewIMG02 TheMandatePreviewIMG03 TheMandatePreviewIMG01

În The Mandate vei lua rolul unui căpitan ce poate că n-a avut tocmai cea mai fericită carieră. Era la vremea sa un individ foarte promițător din cadrul Mandatului, până ce a comis o greșeală gravă (pe care tu o vei determina) și a fost închis pentru mulți ani drept consecință. Însă printr-o coincidență a sorții, i se dă o a doua șansă. Mandatul, chestia de la care jocul își ia numele, este un imperiu masiv, ce se întinde prin numeroase sisteme solare, compuse din diverse culturi ce au părăsit de mult vechiul Pământ, după ce exploatarea sa exagerată a dus la transformarea sa într-un loc inospitalier pentru oameni. Puterea cea mai mare din Mandat, clasa conducătoare, este reprezentată de facțiunea rusească ce a părăsit prima Pământul. Un conglomerat de industrialiști rusești, ce au considerat că acum ar fi un timp bun să reactiveze țarismul, și să se preia comanda noii lumi pe care au găsit-o, iar de acolo, întreaga galaxie. Pentru o vreme, le-a mers bine, dar cu moartea împăratului, dispersarea flotei printr-un accident de transport, și ridicarea mai multor facțiuni de rebeli și pirați, Mandatul nu este tocmai în siguranță. În consecință, ultima împărăteasă a comandat scoaterea de la naftalină a flotei vechi, eliberarea din închisoare a ofițerilor care încă mai par de încredere, și trimiterea lor la luptă, cu promisiunea gloriei, bogăției și a izbăvirii pedepselor. Misiunea ta, să restabilești ordinea în univers. Misiunea opțională, să faci tâmpenii sau să trădezi împărăteasa pentru că rebelii nu ar fi și ei rebeli fără motiv.

TheMandatePreviewIMG05 TheMandatePreviewIMG06 TheMandatePreviewIMG04

Indiferent ce decizi să faci în final, modul în care o faci contează. The Mandate îți va da inițial două lucruri. Ai o bază de operațiuni unde poți angaja oameni, unde poți face cercetări tehnologice, unde poți construi un arsenal mai bun pentru oamenii tăi, de unde poți face comerț prin galaxie și de unde te poți realimenta la nevoie. Este un loc menit să te facă să te simți ca o casă cu un pat cald la finalul unui drum lung, luând inspirație de la modul în care funcționa baza din X-Com. Mai important de atât, mult mai important, vei avea o fregată. O navă a cărei căpitan vei fi tu, și a cărei soartă o vei decide. Jocul pune un accent foarte mare pe nava pe care o comanzi, pe modul în care funcționează, pe echipajul său. Echipajul este chiar unul din punctele focale. Multe jocuri spațiale prea adesea tind să trateze oamenii care stau la consolele de comandă sau care mișună prin coridoare ca simple furnici perisabile. The Mandate intenționează să schimbe asta, luând o abordare similară cu cea a lui FTL, dar dusă la extrem. Fiecare omuleț pe care îl vei recruta are un nume, are o slujbă pe care poți să i-o atribui și caracteristici de personalitate ce îl vor face eficient la ce i-ai dat de făcut, sau îl vor băga în bucluc. Membrii echipajului vor căpăta experiență pe măsură ce își îndeplinesc funcția, și dacă nu se întâmplă incidente nefericite, atunci ai posibilitatea de a-i promova, de a le da slujbe mai complexe, căpătând astfel cunoștințe mai avansate despre sistemele navei și ajutând direct la îmbunătățirea performanței sale în bătălii. Dacă ești de părere că omulețul cu pricina are stofă de conducător, având vreo caracteristică specială care inspiră încredere în cei din jur, atunci îl poți trimite să facă studii superioare, diversificându-i talentele cu abilități adevărate de conducător. Alternativ, îl poți lăsa unde este, pentru a putea deveni un adevărat expert la slujba sa actuală, precum reglarea de scuturi. Apoi, dacă tot vezi că individul se descurcă bine în postura sa de șef al gloatei sale de ingineri, sau soldați, îl poți trimite la școala de ofițeri, unde va căpăta abilitățile necesare pentru ca mai încolo să îl promovezi la rangul de căpitan. În această postură, va avea propria sa navă, și te va escorta pe tine oriunde mergi prin galaxie.

TheMandatePreviewIMG08 TheMandatePreviewIMG09 TheMandatePreviewIMG07

Asta, desigur, dacă ajunge până acolo. Pe lângă caracteristicile ca cele de conducător înnăscut, unii pot avea caracteristici care îi cam bagă în bucluc, certându-se cu alți membri ai echipajului, având o ură puternică pentru alte facțiuni ce s-au alăturat echipajului tău, sau fiind un maniac însetat de sânge care atunci când îi spui să captureze echipajul unei nave inamice, îi execută. Se merge pe ideea de a genera dramă, ca-n seriale precum Battlestar Galactica, prin dinamica dintre aceste personaje. Toate pot muri, nu sunt personaje predefinite, doar entități aleatoare care atunci când sunt evacuate printr-o aerisire, pentru că ai descoperit că erau în realitate un spion pentru anarhiști, vor trebui înlocuite cu recruți proaspeți, la a căror antrenament să depui iar efort.

The Mandate promite o dinamică interesantă între membri echipajului și un sistem de management al lor destul de competent încât să îi facă să se simtă ca ceva mai mult decât simple nume și pixeli. Cam cum la X-Com urlai de durere că ți-a murit până și ultimul veteran pe care îl aveai încă de la prima misiune. Însă nu se concentrează doar pe echipaj, lăsând nava pe marginea centurii de asteroizi, ignorată.

Începi cu acea fregată sărmană, umilă, slab echipată, și cu o lungime de doar vreo 200 de metri, dar pe parcurs vei progresa la lucruri mult mai mare, pe care chiar le vei putea modifica tu. Și doar pentru că ai căpătat o navă capitală mai mare, nu înseamnă că arunci la gunoi fregata, dimpotrivă, o poți acorda unui proaspăt promovat căpitan, ce o va folosi apoi pentru a te escorta. Navele pot fi capturate, dar în același timp pot fi construite, bucată cu bucată. Jocul se folosește de un sistem modular de construcție, permițându-ți să asamblezi din segmente diferite o navă pe placul tău. Poți configura până și aspectul său interior. Ai o libertate mare când vine vorba de asamblarea și echiparea sa, jocul oferind o selecție mare pentru arsenal și sisteme, pe care va trebui să le menții într-o stare de funcționare acceptabilă, cu ajutorul echipajului. Nu doar pentru că ocazional te vei izbi de un asteroid, ci și pentru că vor fi lupte în joc, multe lupte.

TheMandatePreviewIMG12 TheMandatePreviewIMG10 TheMandatePreviewIMG11

Bătăliile se pot desfășura pe două plane. Ai luptele spațiale cu flota ta de nave și lupte la nivel de infanterie. Cele stelare îți vor permite să controlezi nava ta și escortele printr-un sistem de plănuire ce include opțiuni de trasare a traiectoriei în trei dimensiuni. Ai nevoie de așa ceva pentru că luptele ar putea deveni puțin cam complicate fără un control detaliat. Partea tridimensională este importantă, daunele fiind localizate, atât pentru navă cât și pentru scut. Este vital să îți poziționezi nava în așa fel încât să părțile rupte ale scutului să fie în afara razei de foc a inamicului. Și dacă scutul pică de tot, asigură-te că sistemele de care ai nevoie cu adevărat, ca motoare, arme, gravitație sau suportul vieții, să nu fie fix nas în nas cu rachetele oponenților. Nava ta nu va exploda cu una cu două, sunt rezistente și nu au tocmai bare de viață. Se merge pe ideea că o navă va continua să plutească în spațiu chiar și ca o carcasă plutitoare, construită din milioane și milioane de tone de oțel, dar fără oxigen înăuntru, devine aproape inutilă pentru ocupanți, în cazul în care sunt toți oameni ce respiră oxigen.
Al doilea plan se leagă tocmai de ocupanții săi. Simultan, în aceeași luptă tactică spațială, în timp real, vei putea conduce asedii ale navelor inamice, sau ți-o vei apăra pe a ta, folosind soldați. Tranziția dintre cele două faze promite să fie destul de lină, și vei vedea în mod constant ce se petrece într-una și alta, prin intermediul unui sistem picture-in-picture. La partea tactică de infanterie, vei controla soldați pe care îi poți ordona în grupuri, care pot prelua formațiuni defensive sau ofensive, se pot folosi de echipament, au la dispoziție scuturi mobile sau dispozitive de hacking pentru ocolirea sau preluarea sistemelor defensive ale navei pe care se află. Pasul acestor lupte va fi ceva mai lent decât ca la un joc precum, să zicem Starcraft, deoarece se presupune că în timpul unor atacuri vei fi cu un ochi mereu pe bătăliile spațiale.

TheMandatePreviewIMG14 TheMandatePreviewIMG15 TheMandatePreviewIMG13

Nu mereu va fi cazul. Te vei afla adesea doar în lupte terestre, ce chiar se petrec pe planete, unde va trebui să salvezi omuleți atacați de rebeli, de anarhiști, posibil poate de un extraterestru sau doi, sau unde tu vei fi atacatorul, încercând să pună mâna pe o resursă prețioasă. Alternativ, poți să nu ataci acea planetă, poți găsi alte metode prin care poți obține ce vrei. Poți negocia, poți face un compromis, poți încerca metode ceva mai diplomatice. Iar fiecare decizie a ta poate avea consecințe ce îți vor modela mai apoi experiența. Vor fi multe astfel de decizii de făcut, multe dintre ele fiind generate procedural, pentru a-ți oferi ample oportunități de a-ți extinde flota, ca apoi să ai cu ce să restaurezi echilibrul prin galaxie.

The Mandate are o idee bună, cea a lui FTL, dar evoluată și cu o serie de adiții, ca managementul echipajului, ca relațiile dintre personaje, ca abilitatea de-a construi o navă sau chiar o bază stelară pe care o lași prin orbita unei planete sau ca baza permanentă din care poți trimite nave de comerț și toate cele. Va fi lansat cândva anul viitor, neclar momentan când.

One Response