Au trecut șapte ani de când Blizzard a anunțat pentru prima dată Starcraft 2, șase ani de când a venit revelația că nu va fi un singur joc, ci trei. Bine, unul întreg, un expansion și apoi încă unul de sine stătător. Blizzard a dezvăluit că Legacy of the Void, a treia parte din Starcraft 2, va fi un joc separat, care nu va necesita Wings of Liberty sau Heart of the Swarm. Motivul? Pentru că au lansata alea de mult, lumea poate vrea să joace doar cel mai recent joc, și n-ar fi tocmai doritor să dea cam 100 de dolari pe toate jocurile la un loc. Scăderea prețului mai mult pentru jocurile vechi, sau oferirea unui pachet promoțional care le include pe toate trei era o imposibilitate, pentru că Activision-Blizzard nu vinde jocuri ieftine. Nu au motiv să o facă. Lumea va face împrumut la bancă pentru a le cumpăra. Un alt motiv pentru a-l face de sine stătător probabil ar fi că din moment ce foarte multă lume oricum a piratat primele două jocuri, poate măcar pe ăsta să îl cumpere.

Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG02 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG03 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG01

Moștenirea Vidului reprezintă două lucruri. Pe de o parte este campania de Protoss, cea care ar trebui completeze experiența și să ofere fanilor extratereștrilor gri-albsătrii satisfacția de-a fi și ei băgați în seamă. Terran au avut aventura lor, Zerg au avut aventura lor, e rândul ca strănepoții lui Adun să fie în centrul atenției. Apoi, Legacy of the Void este sfârșitul acestei povești. Nu doar ce a lui Starcraft 2, ci a poveștii începute cu primul joc de acum 16 ani, cu transformarea lui Kerrigan într-un Zerg, cu apariția acelui individ care făcea hibrizi, cu abandonul Protoss a planetei lor natale, cu profețiile întunecate ale lui Zeratul, totul și toate se vor termina aici. În esență Starcraft cum îl știm se va termina aici. Posibil să continue, foarte posibil, din moment ce este o proprietate de un succes monstruos. Însă va continua cu idei noi, forme noi, posibil personaje noi. Astfel, Legacy of the Void se mulează binișor pe acel sentiment apocaliptic spre care se îndrepta mini-campania Protoss din Wings of Liberty.

La fel cum a fost în vremea lui Brood War, vei comanda armatele Protoss în rolul lui Artanis, succesorul lui Tassadar, cel ce-a trântit un Carrier în Overmind-ul ce-a infectat planeta Aiur. Artanis are un vis, cel de-a uni din nou Protoss, de-a aduna la un loc toate triburile pierdute, răsfirate prin galaxie. Ca act catalizator din planul său, ca flacăra ce va reaprinde spiritul Protoss este tocmai o revenire triumfătoare pe Aiur, recucerind planeta, distrugând orice urmă de Zerg și restaurând cultura lor la gloria sa străveche. Și atunci totul se duce naibii. În momentul triumfului, când Aiur este din nou la un pas distanță de-a fi redobândit, intervine inamicul, inamicul adevărat. Creatura care din umbră a uneltit împotriva tuturor încă de la început, ce-a creat hibrizii, ce-a fost subiectul atâtor profeții apocaliptice, își face apariția în forță. Amon, un Xel’Naga malefic ce de milioane de ani plănuiește metodic dominarea galaxiei, îi atacă pe Protoss fix unde îi doare cel mai tare, în Khala. Asta nu e un eufemism pentru scrot, Khala este manifestarea comună a conexiunii psihice dintre toți Protoss. Sursa puterii lor psihice, fundamentul societății Protoss, cea bazată pe unitate. Cea care este acum coruptă de Amon, amenințând să transforme Protoss în marionetele lui. Ca un act de disperare final, toți Protoss care au mai rămas în viață, sub comanda lui Artanis, și-au tăiat extensiile neurale, blocând permanent legătura lor cu Khala. Actul nu este unul simplu, acele extensii neurale fiind chestiile care par ai fi părul unui Predator rastafarian și conectate la sistemul lor nervos central. În esență ceea ce au trebuit să facă și Dark Templars atunci când au plecat în exilul lor, tocmai pentru că nu vroiau să accepte conceptul pe care îl împingea Khala pe gâtul lor, și anume, renunțare ala individualitate.

Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG04 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG05 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG06

Protoss părăsesc bătălia de la Aiur, fugind, dar cu un plan, cel de-a reclădi civilizația lor printr-un mod nou, unul care nu depinde de Khala, unul ce undește fiecare Protoss, până și pe cei aflați în exil. Dar înainte de a pleca, sau pe undeva pe acolo, au căpătat o armă ce le-ar putea asigura supraviețuirea, The Spear of Adun. O navă stelară antică Protoss, din era de aur a imperiului, când se întindea prin întreaga galaxie, ce conține ultimele vestigii ale gloriei sale străvechi. Dormind pe navă sunt câteva mii de soldați, care sunt în procesul de a fi și ei separați de Khala prin operații nesolicitate în somn. Apoi ai fabrici capabile să construiască cam fiecare mașinărie de război de care ar putea avea nevoie o forță de invazie Protoss, și un arsenal inițial nefuncțional. Ce fel de arsenal? Mai țineți minte secvența aia din Starcraft 1, când Protoss au ars Char-Sara? Cam asta poate să facă nava aceasta atunci când sursa sa de energie este complet alimentată. În cazul în care vă întrebați, sursa sa de energie este o stea sintetică. Protoss se pricepeau la tot felul de tâmpenii pe vremuri, iar încetul cu încetul vor fi redescoperite, Artanis căpătând acces la funcțiile mai complexe ale navei pe parcurs, cu ajutorul unui Protoss priceput la mecanică numit Karax. Nu va fi singurul personaj nou prezent pe această suliță a lui Adun, la bord aflându-se deja Rohana, o Protoss ce este încă legată de Khala, dar neafectată de corupție, având în mintea sa memoria colectivă a istoriei rasei sale. Apoi, ar mai fi și Vorazun, o Dark Templieră, ce se alătură efortului de a reconstrui civilizația. Zeratul este și el pe acolo, în rolul său tradițional de moșneag letal, rostitor de profeții apocaliptice.

Modul în care funcționează nava aceasta diferă oarecum de Hyperion din Wings of Liberty. Nu este acolo doar ca o bază de comandă, ca un loc unde te retragi după o luptă și de unde selectezi următoarea destinație. Este utilizabilă în misiuni. Vei avea numeroase obiective secundare de îndeplinit ce vor debloca resursele necesare pentru activarea acelei stele sintetice, permițând apoi selectarea câtorva puteri și atacuri pe care nava le poate folosi în luptă. Nu vor fi suficiente resurse pentru a le debloca pe toate în joc, așa că va trebui să alegi cu grijă. De asemenea, în luptă nu poți lua decât o mână de abilități, și toate vor avea un timp de reîncărcare și un cost asociat. Dar la nevoie este util să ai o bombardare orbitală, poate niște producție de gaz în spațiu, câte un pilon aruncat din cer și numeroase alte trucuri posibile.

Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG08 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG09 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG07

Tot pe această navă masivă vei construi armata ta, recrutând pas cu pas forțe noi, însă nu ca în jocurile anterioare. Nu le cumperi, nu evoluezi abilități noi, în schimb, le primești ca urmare a efortului de reunire a rasei Protoss. Asta înseamnă că vei aduce la un loc o cultură ce s-a separat de secole, sau chiar milenii, în ramuri ce au devenit foarte diferite cu trecerea timpului. Aceste diferențe vor fi observabile în unitățile pe care le aduc. Nu vor avea fiecare o unitate anume și gata, nu, fiecare unitate pe care o poți avea tu, ca el lider maximo Hierarch, poate fi selectată din aceste culturi diferite. Poți avea vreo trei sau patru variante de Zealot, fiecare fiind cam la același nivel de putere, dar cu un comportament diferit. Până și Zealot-ul standard a fost alterat, pe navă fiind găsite arme ceva mai eficiente decât lamele psihice folosite până atunci de ei. Nu de alta, dar lamele se manifestau prin Khala. Armele găsite sunt chestii ca toporiști masive pe care le pot folosi pentru a se roti ca titireze, eliminând rapid mase de unități mai slabe, ca Zerglings sau Marines. Fiecare alt rang de unitate, de la Stalker la Carrier va avea propria sa variație culturală, cu diferențe ce o să vă permită să construiți o legiune Protoss ceva mai personală, care să se muleze unui stil de joc pe care îl preferați voi. Asta înseamnă că în singleplayer vor fi și o tonă de unități noi. Asta este minunăția lui Starcraft 2, au găsit un mod de-a mulțumi și capra și varza. În singleplayer putem avea orice unități vrem, iar cei din multiplayer pot avea doar cele consacrate, cu trei-patru noi, câteva schimbări pe ici și colo, o alterare a modului în care se prezintă resursele și gata, pentru ei este destul cât să facă o experiență diferită, nouă și interesantă. Sunt ușor de mulțumit, mai ales acum că li s-a dat Lurker-ul înapoi, nu ca cei care adoră partea de singleplayer și vor mereu ceva mai mult, mai variat și mai interesant.

La partea de misiuni am adorat Wings of Liberty. Chiar că se vedea în el faptul că designerul său șef era același ca al lui Red Alert 2. Legacy of the Void va duce această idee mai departe, oferind misiuni ce se petrec pe platforme spațiale aflate în plină cădere sau locații construite pe șine, ce permit mișcarea unor bucăți masive de teren, cu tot cu baza ta pe ele. Genul de lucruri care par suficient de creative încât să facă această campanie foarte interesantă de jucat. Decorul au promis, și arătat, că va fi variat, vizitând locații noi și câteva cunoscute, ce au avut parte de o detaliere mai bună, cu elemente de decor masive și cu ceva mai multă personalitate îngrămădită pe ecran. Desigur, pe undeva pe acolo va fi și un Tauren ascuns într-o toaletă, sau ceva similar. Asta am simțit că îi adăuga suflet lui Wings of Liberty. Dacă oamenii ăștia s-au gândit să bage asta în joc, atunci clar că aveau iubire față de munca lor, nu doar clasicul de „o să mor aici” regăsit în multe alte titluri, ce se resimte prin monitor, ca un fel de sentiment de dispreț față de public, produs și viață în general.

Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG12 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG10 Starcraft2LeagacyOfthevoidPreviewIMG11

Campania și modul de multiplayer tradițional sunt doar o parte din experiența pe care o va oferi Legacy of the Void. Jocul va adăuga două metode suplimentare, cooperative, prin care vă puteți distra la un loc cu amicii sau oameni aleatori de pe internet. Primul este Archon Mode, la care tu și încă un individ veți controla simultan aceeași bază. Este menit în mare parte pentru ca cineva cu experiență să poate să învețe un noob cum să facă micro, macro, harass și cum să nu GG după primul zergrush, dar poate fi și o experiență cooperativă veritabilă între doi amici care vor să se distreze curățând o hartă împreună. Apoi este Allied Commander, următorul DotA.

Ca să mă explic. Am tot spus anterior că sunt întristat de faptul că DotA a fost singura hartă de Warcraft 3 care să devină un fenomen mondial, multiplicat de zeci de ori în diverse alte titluri. Erau atât de multe hărți interesante, cum ar fi cele la care tu și trei amici vă luptați împotriva a val după val de inamici, colectând artefacte și dezvoltând abilități inedite cu eroi unici, la un nivel cum am impresia că numai Dawn of War 2 a reușit să opereze, cu al său The Last Stand. N-am jucat The Last Stand, așa că nu pot proclama că are o calitate pe cât de bună presupun că are. Allied Commander cam asta face, îți permite să iei controlul unui personaj din lunga istorie a Starcraft, ce are abilități speciale, și ca alături de alți jucători să vă bateți împotriva invadatorilor controlați de AI. Sper să fie adăugat și un mod la care sunt două tabere independente de jucători ce își trimit monstruleți, dar care practic nu se pot ataca reciproc. Tare îmi plăcea harta aia din Warcraft 3. Mai puțin atunci când cineva juca cu acel Space Marine care putea să trântească o ploaie de moarte chiar și pe eroii inamici.

Legacy of the Void nu are încă o dată de lansare. Este Blizzard, rare ori fac așa ceva. Dacă aveți Wings of Liberty măcar, vă puteți înregistra la beta test, cel de multiplayer. Va fi interesant să vedem cum se termină această poveste. Ce soartă va avea rasa Protoss, ce se va întâmpla cu Sarah, ce o să mai pățească Jim, și ce idei va mai lăsa în urmă pentru inevitabilul Starcraft 3 din 2027.