Jocurile de strategie 4X tind să fie de două tipuri. Ori se întind prin toată istoria omenirii, acoperind milenii întregi de civilizație. Ori rămân înghețate prin aceeași perioadă, una în care omenirea este deja la apogeul său, în spațiu, colonizând planete îndepărtate. Bine, mint, sunt trei tipuri, cele cu magie, în care toate civilizațiile sunt prinse într-un ev mediu peren. Nu prea vezi jocuri 4X la care controlezi omenirea într-o anumită perioadă a sa, de obicei astfel de așezări sunt păstrate pentru jocuri ca cele Total War sau strategiile istorice făcute de Paradox. Eh, acum avem și un 4X, At The Gates.

AtTheGatesPreviewIMG16 AtTheGatesPreviewIMG15 AtTheGatesPreviewIMG14

Jocul este realizat de către un studiou mic numit Conifer Games, înființat de fostul designer al lui Civilization 5, John Shafer, și câțiva foști angajați de la Stardock. Este un joc menit să se concentreze pe un anumit aspect din istoria omenirii și o anumită perspectivă din acea perioadă, apariția popoarelor migratoare la asfințitul Imperiului Roman. Pe o idee similară merge și recent anunțatul expansion al lui Rome 2, numai că At The Gates nu va fi jucat din perspectiva Romei. Nu, aici Roma este oponentul. Poate nu tocmai inamicul, dacă nu vrei să joci așa. Dacă preferi să fii un barbar mai pașnic, sunt alternative căii războiului, obiectivul final fiind cel de-a înlocui Roma, ori stârpind orice urmă rămasă a imperiului, ori fiind desemnat succesorul său. Poți folosi forță, poți folosi diplomație, poți folosi economie, poți folosi prestigiul tău și până la un punct o combinație dintre toate acestea pentru a îndeplini scopul acesta final.

Ca un popor barbar, vei avea un început umil. În funcție de ce facțiune ai ales, vei începe cu un măgar și un colonist, cutreierând un ținut generat aleator sau o reconstruire fidelă a Europei, în căutarea unui loc unde să îți poți face prima ta așezare. Și când spun prima, adică singura. De când a fost anunțat pe Kickstarter, At The Gates a suferit câteva schimbări. Din ceea ce părea a fi un joc mult mai apropiat de Civilization, în special al doilea dacă ne luăm după stilul grafic, s-a transformat într-o combinație interesantă de Civilization și King of Dragon Pass, sau Crusader Kings, dacă acesta vă este mai cunoscut. Nu vei construi mărite cetăți, nu vei face orașe grandioase, nu vei cerceta rachete balistice, pentru că popoarele migratoare nici ele nu au prea făcut asta. Ai o așezare, cu ea începi, cu ea rămâi, și petreci restul jocului încercând să îi extinzi influența, acoperind din ce în ce mai mult teren și rugându-te că nu ai pus-o accidental într-o zonă încercuită de munți și apă, pentru că zona de influență nu prea trece peste astea. Această influență o vei putea dezvolta nu prin minuni ale lumii, precum Colosul din Rodos, doar nu ești în Rodos, ești într-o reprezentare a Europei de prin anul 400. Îți vei extinde influența prin acțiunile tale, prin cuceririle tale, prin alianțe, tratate, pacte și război în general.

AtTheGatesPreviewIMG01 AtTheGatesPreviewIMG02 AtTheGatesPreviewIMG03

Lumea în care te afli nu va fi una tocmai primitoare, mergând pe ideea că timpul trece și nu o face doar ca un contor. Fiecare tură din joc reprezintă o jumătate de lună. Iar pe măsură ce trece timpul, vei vedea cum terenul se poate schimba. Râuri pot ieși din albia lor, provocând inundații primăvara, secetă ar putea veni vara, pământul va da roade toamna, și iarna totul va îngheța, făcând râurile mai ușor de traversat, limitând cantitatea de provizii pe care o mai poți aduna și punând în pericol viața unităților când vine un viscol. Prioritar, la început, ar fi să găsești suficient de multă mâncare încât tribul tău să treacă prin iarnă cu bine. Aici, din nou, ai opțiuni. Poți căuta pe hartă o fermă neutră, construită de câțiva oameni ce visează și ei să trăiască liberi și în siguranță pe propriul lor pământ. O poți captura, apoi petrecând ceva timp încercând să o reconstruiești, sau o poți jefui și să dai foc la ce rămâne, luând avere și mâncare destulă cât să reziști măcar prima iarnă. Alternativ, poți fi un barbar mai civilizat, unul cu vise similare de-a trăi liber pe pământul altuia, în siguranță.

Harta este presărată cu resurse, ca plante și animale, minereuri, păduri, și cu excepția ultimei categorii, nu vei ști exact ce îți aduce fiecare. Știi că sunt plante în apropiere, le vezi pe hartă desenate, până și prin ceața războiului, stilizată foarte frumos ca o schiță. Ca să știi exact ce sunt și ce îți poți face cu acele resurse, va trebui să antrenezi un anumit tip de cercetaș, unul specializat pe identificarea plantelor, a animalelor și a minereurilor. De ce exact trebuie să identifici o vacă, nu știu sigur, probabil nu găsești direct vaca, ci urme ale sale și petreci apoi cinci ture dând de cireada întreaga. Asta e mai puțin important. Ce contează aici este modul în care antrenezi acest cercetaș special. Nu este un sătean anonim, un barbar scos pe bandă rulantă. Este un individ, cu un nume, cu caracteristici definitorii, și este valoros. Aici vine partea de King of Dragon Pass. Începi cu un număr mic de oameni de clan, trei spre exemplu. Cu acești trei oameni va trebui să pui bazele tribului tău, fără ca aceștia să ajungă să se omoare între ei. Fiecare va veni cu propria lor preferință sau caracteristică, multiple chiar. Unii vor dori să fie în poziții de autoritate, adică luptători, având un bonus de experiență în acest domeniu, ce va grăbi antrenarea lor către profesia aleasă. Desigur, îi poți antrena să fie altceva, dar s-ar putea să nu fie chiar atât de mulțumiți de această alegere. Alții vor avea anumite dezavantaje, sau fobii, cum ar fi o frică de animale ce îi împiedică să lucreze în orice fel eficient cu vacile găsite anterior. Alții vor fi, din fire, niște matahale care se ceartă cu absolut oricine. Atât timp cât ții acești indivizi departe unul de celălalt, pe hartă, reprezentați ca unități standard de TBS, mișcându-se pe hexagoane, șansele să se certe sunt mai mici. La un loc, în același sat, ocupând roluri similare, se poate ajunge în situații care vor genera evenimente pe care tu va trebui să le rezolvi, similare cu cele din King of Dragon Pass sau Crusader Kings 2.

AtTheGatesPreviewIMG08 AtTheGatesPreviewIMG09 AtTheGatesPreviewIMG07

Cu timpul, și cu creșterea renumelui tău și a reputației tale, ți se vor alătura mai mulți indivizi pe care îi poți antrena. Un lucru foarte bun, pentru că întregul arbore tehnologic doar despre asta este vorba. Poți antrena înțelepți care să te ajute să cercetezi mai departe meserii din ce în ce mai specializate. De la un simplu țăran poți face unul specializat pe creșterea animalelor, care apoi va ajunge să știe cum să taie lâna oilor, cum să antreneze cai, dându-ți în cele din urmă cavalerie. La fel și cu războinicii, începi cu ceva crud și simplu, ca un arcaș, ajungând la infanterie grea. Cu muncitorii încep de la un lucrător care știe cum să țină un ciocan, la sculptori. Vei putea construi ferme, mine, tăietorii de lemne, vei putea prelucra resursele pe care le aduni pentru a obține produse mai rafinate, ce apoi ori le folosești ca să antrenezi profesii mai avansate, un bard necesitând alcool ca să fie produs, ori le dai la schimb cu alte triburi sau ocazionala caravană ce va trece aleator prin ținutul tău.

Ideea de unități ca personaje va avea cu siguranță efectul de a schimba puțin modul în care te gândești la iconițele pe care le tot trimiți să se dea cu capul de zidurile inamice. Devine o pierdere mult mai mare dacă rămâi fără un cercetaș bun, pe care mai târziu îl puteai transforma într-un scrib, doar pentru că o mână de bandiți au dat peste el când încerca să treacă un râu, sau pentru că a murit de foame în pustietate. Asta este încă o idee hazlie a lui At The Gates, ce seamănă cu ideea de atriție din jocurile făcute de Paradox și Total War. Cât timp ești în propriul tău teritoriu, se presupune că vei găsi provizii. Ești la tine a casă, abstractizăm că poți cere cuiva să se ducă înapoi după mâncare, poți cere o bucată de pâine de la un barbar trecător ce se întoarce de la vânătoare. Dar când ești în afara teritoriului tău, atunci ai nevoie de mâncare în funcție de profesie. Un cercetaș, să zicem că e mai dibace, mai rapid, mai învățat să rabde. Dar cavaleria grea, mănâncă și omul și calul. Și atunci, ce te faci când este iarnă, iar tu te afli într-o mlaștină? O mlaștină nu generează resurse comestibile, nu ai ce să culegi de acolo, și dacă nu ai mâncare, dar rămâi în mlaștină prea mult, vei începe treptat să vezi cum unitatea pierde din sănătate, pierde din moral, ajungând la destinație istovită, obosită și incapabilă să mai lupte la puterea sa maximă. Bătăliile se vor desfășura în stilul standard Civilization, fiind afișată și acea predicție care îți arată cam la ce te poți aștepta. Pe măsură ce te dezvolți poți lua cu tine oameni ce se vor ocupa de aprovizionare, cum erau acele nave din Conquest Frontier Wars care puteai alimenta flota când plecai într-un alt sistem solar.

AtTheGatesPreviewIMG13 AtTheGatesPreviewIMG17 AtTheGatesPreviewIMG12

Tehnologic, nu o să ajungi într-un alt sistem solar, dar vei putea progresa și ceva mai departe de priceperea agrară a unui popor migrator, prin angajarea de sfetnici ce îți vor oferi acces la priceperea romanilor. Într-o măsură mai limitată decât Roma în sine, dar tot destul cât să ai un avantaj față de ceilalți vizitatori din afara Europei. Ei în general nu sunt inamicul tău, decât dacă au ambiții prea mari, ideea fiind că te poți alia cu ei împotriva imperiului decadent, pentru a cotropi pământul sau pentru a orchestra lucruri mai mărețe. Are și un sistem de reputație jocul, ce te va face mai respectabil cu timpul, dar în secunda în care faci o boacănă, încalci un tratat, rupi un jurământ, nu o să mai fii văzut ca un individ de încredere.

At The Gates nu are încă o dată de lansare, fiind momentan în stadiul Alpha, unul primitiv. Conceptele sale îl fac suficient de diferit față de un Civilization încât să pară mai puțin ca o clonă, și mai mult a un joc ce se folosește de idei similar, dar care merge într-o direcție diferită. Varianta finală va fi disponibilă prin Steam și alte servicii de distribuție digitală pentru Windows, Linux, MacOS și posibil chiar pentru iOS. N-a fost pomenit Android.

One Response