• Nu l-am terminat încă
Graifcă: 8
Sunet: 8.5
Gameplay: 9.5
Conținut: 9.5
Imersiune: 9

Ce am uitat să menționez la dezvoltarea personajelor este că atunci când se vor cerata între ei, sau vor avea câte ceva de spus care exprimă într-un fel personalitatea lor, în funcție de ceea ce spun, vor primi câte un punct la o anumită calitate. Pot fi obedienți sau independenți, altruiști sau lacomi, romantici sau pragmatici, și tot așa, fiecare din acestea având un efect fie marginal, ca +1 la Charisma, fie masiv, ca imunitate la frică. Ce alegi va modela destul de mult personajul, și rămâne la latitudinea ta să decizi dacă vrei să rămâi pe acea cale, sau dacă, de dragul situației, vrei să devii din senin un individ generos, după ce ai ținut să ceri bani tuturor pentru serviciile prestate. Nu este un sistem pe cât de profund mă gândeam că va fi, dar îmi satisface nevoia de a îmi face personajele să se certe între ele. Iar atunci când se ceartă între ele, de au păreri diferite, câștigătorul nu este cel care are o statistică mai mare. Da, asta ajută mult, dar au mers pe o cale ciudată de a rezolva toate provocările de acest fel, inclusiv cele cu NPC-urile. Înțeleg artificiul pe care l-au făcut, înțeleg de ce este acolo. Oferă șansa de succes sau eșec, indiferent cât ai avea la acel talent, dar fără o aruncare de un zar vizibilă. Tot este o aruncare de zar, dar te face să te simți mai implicat, de parcă ai avea o șansă. Și ce este asta? Foarfece-hârtie-piatră. Toate confruntările verbale sunt rezolvate astfel. Este oarecum falsat, pentru că nu am văzut până acum să fie vreo egalitate, și aș fi preferat să găsească o soluție mai elegantă, dar este funcțională.

DivinityOriginalSinReviewMG035 DivinityOriginalSinReviewMG036

Ce nu prea este funcțional, în totalitate, este interfața. Poți să pui în bară câte zece abilități, și poți da scroll prin bară de trei ori. Nu o să ai abilități cât să umpli bara de trei ori, dar ai altceva. Ai pergamente, ai licori, ai lockpicks, ai instrumentele de dezamorsat mine, ai mâncare elfică ce nu are nici un fel de dezavantaj, majoritatea încetinindu-te. Astea sunt cam greu de găsit în inventar atunci când ai nevoie de ele. Luptele or fi pe ture, dar cât cauți printr-un inventar un pergament anume sau o licoare anume, pe care ai fi pus-o în bară, dar bara e plină cu alte lucruri, toate sunt… Cu să spun, te ajută mult la deciziile tale tactice dacă știi dintr-o privire exact care sunt opțiunile tale, fără să cauți, fără să faci speologie prin inventar. Ca urmare, aș fi preferat dacă puteai avea mai multe bare, orizontale, verticale, laterale, lungi, late, în care să poți pune tot ce îți este util pentru un personaj. Sper să facă cineva o modificare pentru asta, ar fi foarte utilă.

În cele din urmă, ajungem la poveste. Nu o știu pe toată, nu știu cum se termină, așa că mă pot pronunța despre cum evoluează dincolo de ora 50 și ceva. Dar până unde am ajuns, era bunicică. Nu senzațională, calitatea scrisului nu este la nivelul lui Shadowrun, dialogurile sunt liniare, mai puțin acolo unde apar deciziile care necesită certuri între eroi. Dialogul este apt, are momentele sale amuzante, are momentele sale serioase. Povestea începe cu o premiză simplă, Ultima 7-icească. Într-un oraș s-a produs o crimă, tu trebuie să o rezolvi. Acea crimă se leagă treptat de lucruri din ce în ce mai adânci, conspirații ce implică orci, un suveran întunecat mort de secole, și cumva, de moartea universului. Au schimbat povestea față de varianta de Early Access. Acolo, omuleții tăi erau anomalii în timp, a căror simplă prezență reînvigora un univers ajuns la finalul său natural. Acum nu este în totalitate asta. Moartea universului nu este la fel de naturală, ceva rău este implicat, iar identitatea personajelor este parcă ceva mai puțin misterioasă decât se făcea aluzie. Tot e bună, dar nu o să câștige premii pentru ea. Măcar inamicul/inamicii au motivații destul de întemeiate și planuri bine orchestrate. Am pomenit pe undeva mai sus un joc la care inamicul avea în esență același obiectiv final. Nu vă spun care, oricum cred că o să vă prindeți.

DivinityOriginalSinReviewMG02 DivinityOriginalSinReviewMG03 DivinityOriginalSinReviewMG04

Cel mai important lucru de subliniat, este că în ciuda direcției în care o ia economia, a interfeței, aș, și ca să nu uit, a modului în care se mișcă omuleții. Trebuie, tare, tare trebuie să pomenesc asta. Configurația de grup, la plimbare, este considerată și cea de luptă, și cum omuleții tăi principali vor fi în față, că joci cu ei, aghiotanții nu pot vorbi cu NPC-uri, te poți trezi cu un mag pe linia întâi, și cu Madora stând cu fața la un perete. Mai rău de atât, n-ai buton de oprire. Dacă atunci când galopezi printr-o catacombă, cineva vede o capcană, n-ai cum să îi oprești, nu ai un buton de pauză, nu ai o comandă de stop. Vor muri, garantat. Dar în ciuda acestor inconveniențe, Divinity Original Sin este pe departe cel mai bun joc care să iasă vreodată de pe Kickstarter. Calitativ și cantitativ, dacă asta este ce pot face Larian de capul lor, cu ceea ce să fim serioși, e un buget modest, cu 8 milioane nu finanțezi zilele asta nici o reclamă pentru Battlefield Hardline, abia aștept să îi văd ce pot face, tot pe cont propriu, cu mai mulți bani de atât și mai mult timp. Ai ceva ce bate spre 100 de ore de joc, cu un gameplay profund, care permite foarte multă inventivitate, creativitate și expresie, ce încurajează reluarea aventurii pentru a vedea rezultatele altor alegeri, ale altor tactici, într-un mediu ce nu este open-world, dar este mai open-world decât orice a făcut Ubisoft în ultimii 6 ani. Oricine este un fan al RPG-urilor trebuie să îl încerce. Așteptați o reducere dacă nu vi-l permiteți, important este să îl jucați, să vedeți că încă se mai pot face RPG-uri cu lupte pe ture, tactice, de calitate, care nu se compromit cu fandosiri pseudo-epice și ultra întunecate pentru a fi pe placul unu public țintă ce n-are legătură cu acest gen în primul rând, și nici n-ar trebui, dacă distrugerea sa este consecința. Nu contează dacă n-ați mai jucat până acum un Divinity. Unele glume nu vor face sens, dar nu pierdeți nimic altceva dacă săriți direct la Original Sin. Este minunat.

În încheiere, Divinity Original Sin este ca și cum ai sări într-o piscină umplută cu fericire. Ajută dacă știi să înoți, dar măcar te vei distra înecându-te.

*Varianta de Steam are browser de servere și Workshop, cea de pe GOG este mai ieftină.

1. old_school