Preview: Crysis 3

Crysis 3 (1)Toată lumea știe ce e Crysis, nu? Dar Far Cry, știți și de acela bănuiesc, primul joc al celor de la Crytek, un shooter la persoana întâi care îți punea la dispoziție zone întregi de pădure (sau junglă) prin care să-ți vânezi inamicii. Da, Far Cry a fost un joc făinuț, dacă nu altceva măcar a ridicat ștacheta din punct de vedere tehnic, mai academic spus: era frumos de stătea mâța în coadă. Fiind un titlu foarte popular era clar că va exista o continuare, însă după divorțul dintre Crytek și Ubisoft, continuarea avea să se numească Crysis, în timp ce Far Cry 2 a fost încercarea eșuată a Ubisoft de a scoate un succesor pe măsura primului. Revenind la Crytek, Crysis (Doamne, câte ”cry”-uri) a fost cu adevărat Far Cry 2, până și la problemele de care suferea acesta (adică mutanți sau extratereștrii veniți de naiba știe unde să ne strice jocul și un scenariu demn de filmele de duzină scoase de Hollywood). Însă, tot la fel ca Far Cry și Crysis a ridicat standardul din punct de vedere tehnic, îți punea la dispoziție o zonă și mai mare realizată absolut superb cu ajutorul lui CryEngine 2. De fapt, probabil singurul motiv pentru care l-am jucat până la final a fost plăcerea de a mă plimba pe insula creată de producători. Libertatea era totală, puteai să îți elimini inamicii cum te tăia capul, fie că te foloseai de binecunoscutul costum ce-ți oferea puteri supraomenești sau că preferai modalități mai practice. La un moment dat aruncasem un Jeep de pe o creastă de deal drept în capul soldaților inamici. Sigur, de regretat încăpățânarea Crytek de a scoate extratereștri din… locuri întunecate pline de imaginație, dar asta a fost, jocul tot a rămas distractiv și numai bun de testat noile plăci video. De fapt, Crysis avea să îngenuncheze plăcile video la mult timp de la apariție.

Apoi ce s-a întâmplat? Păi shooterele de coridor, liniare și cu cutscene-uri lungi și inutile au ajuns la putere. Call of Duty nu mai Crysis 3 (2)are nevoie de prezentare, iar Crytek au văzut că astfel de jocuri sunt foarte apreciate de publicul larg, unde prin public larg a se înțelege orice persoană de pe planetă, fie că are sau nu treabă cu jocurile pe calculator. Nu au stat mult pe gânduri și au anunțat Crysis 2, continuarea foarte anticipată care însă avea să mute acțiunea în New York (orașul, în caz că nu e clar) dar înainte de lansare au promis că orașul va fi o adevărată junglă de asfalt, iar libertatea de a aborda jocul în mai multe moduri diferite nu va avea de suferit. Au mințit desigur, deși Crysis 2 a avut un scenariu ceva mai interesant și bine pus la punct decât precedentele jocuri Crytek, suferea de iluzia libertății. Ce făcea Far Cry sau Crysis relevante a cam dispărut, aici jocul îți arăta clar ce opțiuni ai, iar de cele mai multe ori așa numita libertatea consta într-un banal element de tactică: flancarea. Deci puteai să ataci ca bivolul sau… nu. Atât. Mă voi opri aici, pentru că nu vreau să intru în cealaltă mare dezbatere din jurul jocului, și anume limitările tehnice din Crysys 2, survenite pentru a face jocul să ruleze și pe console. Nu mai era deci un benchmark jucabil, dar asta nu a făcut decât să atragă și mai multe critici. Ajungem așadar în prezent, când Crysis 3 a fost anunțat de cei de la Crytek, care între timp au mai recunoscut că vor să se îndrepte către piața Free to Play. Înainte de asta vor scoate această continuare care evident, nu va fi Free to Play.

Crysis 3 (4)Crysis 3 va muta acțiunea înapoi în… stai, nu, asta îmi doream eu să se întâmple. Crysis 3 nu va muta acțiunea înapoi în junglă, în schimb dacă Crysis nu merge la junglă, jungla va veni la el. Așadar, vom înainta pe axa timpului cu vreo 20 de ani în viitor, când New York-ul e în ruine, iar natura s-a desfășurat în voie. În caz că vă întrebați cum e posibil ca în două decenii un ditamai orașul să fie înghițit de junglă… felicitări, sunteți atenți la ce scriu eu aici. E posibil pentru că, corporația Cell, pe care o știți din jocul precedent, a creat o cupolă pentru întregul oraș, astfel izolând-ul de restul lumii și în același timp accelerând procesul de creștere al plantelor. Motivul? Curățarea poluării extraterestre. Adică cod pentru ”nu știam cum să mutăm jocul în junglă fără să-l mutăm în junglă”. Acum că am lămurit locația viitorului Crysis, cine credeți că e protagonistul? Același din jocul precedent, pe care recunosc că nu-mi mai amintesc cum îl chemă, dar care se transformă la final în *SPOILER* Prophet, printr-un procedeu de o totală lipsă a logicii. Prophet, care era liderul echipei din primul Crysis, joc ce avea alt protagonist despre care nu știm ce s-a ales în ciuda finalului evident în coadă de pește. Stați așa că deja m-am zăpăcit, deci în Crysis 3 joci din pielea lui Prophet care la rându-i e în pielea protagonistului din Crysis 2, care nu e același cu cel din primul joc. Bun, ca o paranteză, a existat și un expansion, Crysis: Warhead, care mi se pare de departe cel mai bun joc din serie și care mai leagă niște ițe. În ciuda aerului de cretinism care înconjoară povestea acestor jocuri, cursul evenimentelor rămâne foarte confuz.

Așadar, în esență, avem aceeași locație și același protagonist, deci ce e nou? Aici urmează un moment amuzant, chiar cei de laCrysis 3 (3) Crytek au recunoscut că tipul de joc sandbox ar fi pentru audiențele mai hardcore, în timp ce liniaritatea e mai populară. Apoi au zis că vor încerca să facă un compromis, iar Crysis 3, deși lipsit de libertatea primului va fi totuși mai deschis explorării și abordărilor diferite decât a fost al doilea. Acum ați putea zice bravo lor, încearcă o soluție de mijloc, dar realitatea e alta. Ce au zis de fapt cu atâta stoicism e că și-au trimis propria creație la produs, fiindcă e mai ușor să prostituezi un joc care se mulează pe cerințele majorității, fie că această majoritatea de multe ori nu reprezintă și un indicator pentru calitate. Dar ce e și mai grav e că în ignoranța și încăpățânarea lor, Crytek nu se uită la alții, shooterele de tip sandbox sunt extrem de răspândite și populare zilele ăstea și nu reprezintă nici pe departe o audiență de nișă. La naiba, dacă am ajuns să numim Crysis hardcore înseamnă că avem probleme, vorbim totuși de un FPS lejer pe ultimul nivel de dificultate, care îți arată printr-o săgeată următorul obiectiv. Dacă mai deschizi și harta…  ce să mai, buton de câștigare a jocului. Însă jocurile sandbox sunt la ordinea zilei, iar Borderlands dispune de o foarte mare bază de fani. În plus, din tot ce aud și văd Far Cry 3 e cu adevărat un joc demn de serie, dacă au dat-o în bară prima dată, Ubisoft și-au reglat tirul, cu tot cu DRM-uile lor ostile. Ceea ce duce la întrebarea evidentă, către cărui segment de jucători i se Crysis 3 (5)mai adresează Crysis 3? Sincer să fiu, viitorul arată sumbru pentru această serie și pentru Crytek, fiindcă au fost surclasați de restul și au aruncat la gunoi singurul element de gameplay care le justifica existența. Ba mai mult, din ce au arătat până acum, un element important din Crysis 3 va fi arcul, ce va putea fi folosit și după ce am activat modul de invizibilitate al costumului, fără să devenim vizibil. Încercând să surprindă sentimentul de mers la vânătoare din Crysis. Totul bine și frumos, dar vânatul cu arcul pare că e la el acasă în Far Cry 3, care tocmai s-a lansat, deci din nou, prin ce se justifică Crysis 3? Povestea se anunță la același nivel cu predecesorul, în acest moment singurul lucru interesant vine din partea stilului vizual. Dacă până acum realismul era principalul punct de atracție, de această dată imaginația va juca un rol mai important. Nu ai un New York împânzit de junglă pe care să-l recreezi, deci rămâne de văzut ce pot scoate designerii Crytek la acest capitol. Însă nu va fi un titlu pentru următoarea generație de console, deci exceptând o dezvoltare separată pentru PC și console, această a treia iterație a seriei va suferi și ea de limitările Crysis 3 (6)generației curente de console.

În final, nimic din ce au arătat până acum nu mă face să cred că noul Crysis va putea ține piept FPS-urilor recente. Și trebuie să recunosc că nu mă așteptam la modul rigid în care producătorii preferă să abordeze seria, probabil nu realizează ce se întâmplă în jurul lor. Ori asta ori deja sunt fixați pe jocurile Free to Play, pentru că la cum arată acum, în afară de o mai mare frumusețe vizuală, Crysis 3 nu pare decât să confirme că va reprezenta cântecul de lebădă pentru Crytek. Nu mai e mult până ne vom putea lămuri singuri, Crysis 3 se va lansa în luna februarie a anului viitor.