Ce putem invata din jocuri?

Portal2Rev006Surprinzator de multe. Un lucru adesea ignorat de cea mai mare parte a industriei jocurilor este potentialul latent pe care acestea il au pentru invatat. Sunt construite in asa fel incat faciliteaza invatarea mai bine decat foarte multe alte activitati. Bine, nu toate jocurile, nu cele groaznice, cele facute fara noima sau de oameni atat de obositi de umplutura pe care trebuie sa o tot produca zi de zi incat au abandonat orice urma de speranta si se consoleaza macar cu gandul ca jocul lor nu a provocat nimanui cancer… desi ocazional mai apare cate un Duke Nukem Forever. Ce vreau sa spun este ca un joc gandit sa fie cat de cat bun, nu obligatoriu exceptional, are o structura care iti permite sa inveti chiar fara sa vrei. Ganditi-va doar la orice joc ati butonat cu ani si ani in urma, este imposibil sa nu fi invatat ceva de la el, cel mai des o mecanica, o tactica, rezolvarea pentru o anume situatie, un detaliu de poveste. Si pe pariu (nota: nu este un pariu), daca va rog sa va amintiti un pasaj dintr-o carte pe care o citeati in aceeasi perioada cu acel joc, nu veti fi in stare.

Se intampla asta pentru ca indiferent cat de slaba v-ar fi memoria, jocurile nu se pot compara cu citirea unei carti, vizionarea unui film sau auzind pe cineva dictand doua ore la rand, in termeni de retentie, fiindca nu sunt acte de memorare activa. Da, contin lucruri pe care trebuie sa le memorezi in primele momente, cum ar fi controlul, o mecanica, dar prin repetarea lor constanta, iti sunt gravate in creier de iti intra in reflex. Ca reincarcarea unei arme, nu este ceva ce mai fac in mod constient, sau functia de salvare rapida. Jocurile sunt o experienta, una interactiva, astfel, valoarea lor pentru invatare este foarte mare. Cand faci ceva, orice ar fi, este mult mai usor sa tii minte acel lucru decat atunci cand iti este explicat sau cand citesti despre el si atat. De aceea, orice materie serioasa pe care o veti invata vreodata include o componenta de practica, fie ca este vorba de tema de la matematica sau realizarea de programe la informatica. Tot legat de aceasta idee, evitati ca moartea facultatile care nu pun un accent pe practica.

Si nu se rezuma doar la simpla interactiune si la executarea unor actiuni. Conteaza foarte mult modul in care acestea seInvatatFIMG02 desfasoara. Sa faci ceva fara sa ai habar daca este corect sau gresit nu este benefic invatatului, motiv pentru care jocurile in general iti ofera feedback instantaneu. Daca te trezesti ca personajul tau a capatat o gaura in cap fiindca s-a ridicat in picioare cand era un lunetist in proximitate, iti dai seama ca ai facut ceva gresit, mai important, iti dai seama ce ai facut gresit. Nu prea exista ambiguitate, cel putin nu la jocurile care nu sunt groaznice. Impactul pe care il are acest simplu element asupra eficientei invatatului este foarte pretios. Ca si cum la o integrala ti-ar da caietul o palma peste fata in secunda in care ai facut un calcul gresit. Chiar si prin esec inlantuit, tot inveti, pana si daca nu ajungi la solutia corecta, stii macar care sunt cele gresite. Aproape la fel important este existenta unui obiectiv clar spre care sa te indrepti. Cand stii ca ceea ce inveti, ceea ce faci, are un scop clar, unul tangibil, nu unul care se tot lalaie ca la unele jocuri precum Crysis 2, devine mai usor sa retii experienta, fiindca de obicei asa le stocam in minte, in functie de obiective, de provocare. Problema si solutie, merg mana in mana… sau neuron in neuron. Se muleaza atat de bine modelelor moderne ale modului in care creierul uman acumuleaza cunostinte.

Astfel, structural, jocurile sunt o unealta ideala pentru invatat. Motiv pentru care exista lucruri ce se pot numi intr-adevar jocuri educationale. Unul dintre preferatele mele a fost Colobot, pomenit intr-o emisiune Top anterioara. Acest joc iti permitea sa inveti programare prin crearea comenzilor de operare ale unor roboti folositi pentru obiective anume dintr-o misiune de explorare a spatiului. Era perfect realizat in acest aspect. Ti se dadea un exemplu, o provocare si informatii exacte despre cand si cum esuai. Era tot ce iti trebuia pentru a intelege bazele unui limbaj de programare, fara sa fii nevoit sa deschizi un manual stufos care incepe cu un tutorial de Paint si abia pe la jumatate se trezeste ca ar fi bine sa inceapa sa te invete cum sa gasesti cel mai mare numar dintr-un vector prin metode din ce in ce mai complexe. Invatai intr-un mod distractiv, interactiv si mult mai atractiv decat intr-un ecran de DOS unde vedeai doar o linie de comanda si ocazionala insiruire infinita de erori cand faceai o greseala. Programai roboti! Orice lucru care implica roboti devine deodata mai interesant si demn de atentia ta.

InvatatFIMG01Calitatea jocurilor educative nu este mereu buna, din pacate, multe rezumandu-se la aritmetica simpla, vaca face muuuu si in general lucruri pentru copii, fiindca unii oameni nu considera ca jocurile pot fi folosite ca unealta de invatat de alte categorii de varsta. Typing of the Dead cam impusca notiunea asta… cu tastatura. Nu este tocmai educational, dar te invata sa scrii mai corect si mai rapid prin simpla adaugarea a unor zombies care te vor manca daca nu reusesti.

Poti invata lucruri si din jocuri ce nu sunt gandite pentru a fi educationale, dar tot au aceeasi structura care faciliteaza asta si contin informatii utile. Broken Sword m-a invatat multe lucruri despre cavaleri templieri pe care nu le-am uitat nici dupa un deceniu, fiindca erau atat de bine integrate in experienta, erau parte din solutia necesara pentru indeplinirea obiectivului. Probabil ajuta si faptul ca l-am terminat de vreo cinci ori. Bioshock a educat o generatie intreaga despre filozofia lui Ayn Rand. Al doilea a incercata sa o faca de-un Dune, cu rezultate variabile. Final Fantasy 7 a introdus catorva milioane de oameni conceptele Cabalei, chiar inainte sa fie la moda multumita Madonei. Lionheart Legacy of the Crusader te invata cum era Leonardo da Vinci. Serios, se comporta in acel joc foarte mult ca descrierile ramase despre el in istorie, poate putin exagerat, dar tot mai bine decat in multe alte jocuri. Orice Total War incearca sa te invete istorie prin detaliile autentice ale armatelor. Apoi sunt simulatoarele, jocuri concepute cu un scop precis, cel de a te invata modul de functionare al unui sistem real, fie ca este vorba de economie, avioane sau masini de curatat strada. Exemplele pot continua cu tone de jocuri a caror mediu, mecanica sau poveste incerca sa te invete ceva despre lumea din jur.

Unele nu se rezuma doar la asta, la fapte, la relatarea de evenimente, ci chiar incearca sa te invete lucruri mai complexe, ca moduri de gandire, filozofie sau incercau sa redea experimente sociale. Seria Ultima este un exemplu foarte bun, prezentand ideea unei lumi guvernate de un sistem moral strict pe care trebuie sa il respecti, pe vremea cand marea majoritate a jocurilor nu incercau sa te invete altceva decat notiunea ca rapitorii de printese sunt rai si trebuie sa plateasca. Cu timpul ajungi sa intelegi acel sistem si poate sa il adopti daca esti mai idealist. Iar apoi, seria a schimbat foaia, prezentand tratate filozofice asupra impunerii moralitatii prin lege si a genocidului. Partea din urma putea sa iasa mai bine, dar tot te punea pe ganduri. La fel si The Witcher, ce infiripa ideea ca nu exista bine sau rau in forma absoluta, doar combinatii mai mult sau mai putin echilibrate dintre cele doua. Sau aproape orice joc bun cuInvatatFIMG03 puzzle-uri incearca sa iti dezvolte gandirea analitica, rationamentul deductiv, toleranta la combinat obiecte aleatoare intre ele.
Pentru unele jocuri mesajul este totul. Vor sa iti prezinte ceva anume si vor face tot ce pot pentru asta. Experienta este orchestrata in jurul mesajului intr-un mod evident si foarte direct, ca la jocuri precum Republia Times, pe care va incurajez sa il incercati, find gratuit si extrem de sumbru. Gameplay-ul este mesajul, mecanica este lectia.

Aproape ca te face sa te gandesti exact ce vor alte jocuri sa te invete, poate unele care nu aveau asta ca scop. Ce te invata Modern Warfare? Pe langa faptul ca in armata esti o drona fara vointa care trebuie sa urmeze un ordin, prezentat sub forma unui semn de „Follow”. Ce te invata Call of Juarez The Cartel? Pe langa xenofobie adica. Si toate celelalte jocuri cu mesaje absolut teribile care ne sunt batute in cap, ce ne invata? Ce le lasam sa ne invete? Suntem macar constienti de efectul lor? Mai sunt si jocurile de propaganda clara, dar ele se incadreaza intr-o categorie proprie pentru care nu am ragaz acum.

Sapand suficient de adanc, ajungi la concluzia ca fiecare joc, prin mecanica sa, prin design, prin estetica, prin orice, incearca sa te invete ceva, fie ca au intentionat sau nu creatorii. Tot fac gluma asta despre Super Mario Bros, dar are ceva noima. Ce putem invata de la acest joc? Daca ne uitam cu atentie la fiecare element, este destul infiorator. Distrugi iremediabil mediul inconjurator in cautare de bani. Folosesti ciuperci colorate pentru a te face sa te simti mai mare si mai puternic. Ataci in moduri brutale indivizi care nu iti sunt ostili in nici un moment. In esenta comiti un genocid de dragul unei singure persoane. Cum am spus, nu cred ca au intentionat asta, dar cam aceste lucruri reies destul de clar din Super Mario Bros.

Ca sa nu mai lungesc vorba, un joc are potentialul de a deveni o unealta foarte valoroasa pentru educatie, daca mediul acesta va fi folosit cu adevarat in acest scop. Portal te invata si te obliga sa gandesti cu portaluri de ajungeai sa visezi gauri sfidatoare de fizica in pereti, daca o sa apara un joc, ce prin metode similare, te invata sa gandesti cu analiza InvatatFIMG04matematica? N-ar fi grozav? Desi asta probabil ar fi cam greu de realizat. In schimb, filozofie, istorie, economie, lingvistica, stiinta, gandire critica, procedura, sunt mult mai usor de implementat. Adica, mana sus cine crede ca stie cum sa se comporte daca va fi vreodata parte dintr-o echipa de interventie fiindca a jucat SWAT 4. Nu spun ca ar trebui sa incercati asta, doar ca un joc v-a lasat macar cateva notiuni de baza care ar fi fost mai greu de dobandit la fel de bine din alte surse, decat exersarea in realitate. Potentialul este acolo. Si ca sa nu uit. Orice ati face, nu tratati Carmageddon ca un simulator auto, instructorii vor fi foarte dezamagiti, poate chiar inspaimantati.