Review: Dungeons The Dark Lord

DungoeonsTDLRRevIMG02Am avut ghinionul de a nu putea rula primul Dungeons, ce a fost lansat la inceputul anului, deoarece la acea vreme aveam o cutie de carton cu hamsteri pe post de PC. Totusi, jucand extensia sa de sine statatoare, Dungeons The Dark Lord, chiar ma intreb de ce batranul dinozaur lesina cand incercam sa pornesc versiunea demonstrativa. Probabil din acelasi motiv pentru care Magicka era jucabil numai in cea mai libertina interpretare a termenului. Doar pentru ca un joc nu arata ca un Crysis, nu inseamna ca trebuie sa aiba cerinte de sistem mai mici. In ciuda avertismentelor primite, cum ca Dungeons nu ar fi lucrul la care ma asteptam sa fie, un Dungeon Keeper sub un alt nume, am sperat ca voi avea parte de o experienta similara. In prima faza chiar a fost. Sau cel putin, dadea semene ca asta era pe cale sa devina, din moment ce peste tot vedeam indicii ale unui stil de joc atat de familiar. Apoi mi-a tras presul de sub picioare, si s-a culcat pe o ureche. Cel putin nu a durat mult pentru a-mi da seama ca nu este Dungeon Keeper.

Dungeons abordeaza un stil foarte diferit de joc, fata de ce ma asteptam. Desi, mai corect ar fi spus ca ofera o alta perspectiva asupra aceluiasi stil de joc. Inca mai esti un suveran intunecat al unei catacombe tenebre, vei darama pereti in continuare prin intermediul fortei muncitoare de goblini, si vei apara inima temnitei de atacul constant al eroilor. Exista totusi o diferenta. Nu vei construi catacombele ca un templu dedicat maretiei tale apocaliptice. Nu ca un loc de antrenament pentru legiuni de creaturi care vor invalui lumea in foc si pucioasa. Nu ca un loc unde orice vietate nedemna isi va gasi moartea, inca de la primul pas in umbra. Nici pe departe. Motivul pentru care construiesti catacombele este ca eroii sa aiba unde sa vina pentru a se distra. DungoeonsTDLRRevIMG06Cand jocul mi-a explicat asta, mi-am dat o palma peste fata, ca nu cumva sa fi inteles gresit. Repetarea procesului de cateva ori tot nu a schimbat realitatea. Singurul motiv pentru care inlantuiesc capcane mortale, adun comori si invoc monstruozitate demonice din infern este ca o adunatura de aventurieri neciopliti de la suprafata sa aiba unde sa se duca in vacanta. Daca ati jucat Dungeons, pentru voi nu este o noutate, dar pentru mine este, si nu imi place.

Partea rea ar fi ca inca din primul ecran de incarcare, jocul imi spune ca prin cateva mici modificari, Dungeons poate deveni Dungeon Keeper. In acest caz, stau si ma intreb, de ce nu au facut asta in The Dark Lord? Pentru ca din cate imi dau seama, nu au schimbat mai nimic la gameplay, doar au adaugat lucruri noi peste jocul existent. Mai precis, in loc sa fi acel Sauron din Dungeons, esti Calypso, prietena sa, ce a fost marele rau anterior. Misiunea sa va fi cea de a se razbuna pe tinicheaua ambulanta, care a inchis-o intr-o temnita. Aceasta misiune se transforma in foarte scurt timp intr-o parodie a lui Lord of the Rings, suveranul intunecat lucrand la realizarea unui artefact de temut, care sa ii contina puterea sa intunecata. Rezultatul este desigur un inel, mai precis, Celalalt Inel. Personal, as fi preferat sa pastreze Ratusca de Cauciuc Demonica a Mortii Inflacarate.

Ca o parodie, jocul sa zicem ca functioneaza. Are momentele sale amuzante, recreeri ale unor scene binecunoscute din film, cum ar fi unirea fratiei celuilalt inel, dar umorul nu se regaseste acolo unde conteaza mai mult, in gameplay. Dungeon Keeper la asta excela, te facea sa explodezi de ras prin simplul mod in care functiona, prin stilul sau. Dungeons The Dark Lord, nu prea.

DungoeonsTDLRRevIMG07In loc sa stau sa planuiesc ridicarea din umbra a unui domeniu infernal in care oricine isi va gasi moartea, si sa compartimentez cu exactitate fiecare centimetru patrat din catacombe, in asa fel incat fiecare creatura de sub comanda mea sa aiba unde sa traiasca, unde sa se antreneze si ce sa manance, trebuie sa ma asigur ca eroii sunt multumiti. Ca toti acei indivizi care intra prin portaluri vor gasi exact ceea ce doresc in casa mea, ca vor avea unde sa isi satisfaca nevoile pentru comoara, cunostinta, cafteala si cine mai stie ce. Iar abia dupa ce sunt multumiti pot sa ii omor. Bine, pot si inainte, dar nu primesc nici un strop de suflet de la ei, iar sufletele, alaturi de bani, sunt resursele principale ale jocului. Partea cea mai rea de la aceasta notiune de gameplay este ca trebuie sa ii omor manual cu suveranul meu. Jocul chiar descurajeaza omorarea eroilor folosind monstri. Trateaza actiunea ca un esec, atat prin mesajele constante, cat si prin modul in care un erou omorat de un monstru va pierde cea mai mare parte din energia sufleteasca acumulata. Fiecare erou trebuie „hranit”, dirijat, tinut ocupat, distrat si omorat individual, generand un cosmar de micro-management. Este imposibil, sau extrem de greu sa faci un sistem care sa se ocupe de ei automat. Totul trebuie facut manual. Ce fel de stapan al intunericului sunt eu, daca trebuie sa ma deranjez cu fiecare idiot ce tocmai a descoperit de ce capat se tine o sabie?

Raspuns, nu unul prea bun. Asta il face sa nu fie chiar atat de amuzant. Este repetitiv, iar dupa o vreme devine chiar iritant. Este aproape ca un joc de Tower Defense, unul din acelea pe care le gasesti pe internet, intri in ele crezand ca vor fi macar la fel de reusit ca ElementalTD, numai ca nu este nici pe jumatate la fel de bun. Nu glumesc. Chiar seamana cu un joc Tower Defense. Nici macar nu cresti creaturile, pur si simplu pui dozatoare de monstri pe harta, in functie de ce barloguri ai la indemana, care la anumite intervale vor genera cate o monstruozitate demonica.

Nici macar explorarea catacombelor nu mai este chiar atat de palpitanta, cel putin nu la fel cum era pe vremuri. Ocazional vei rataci prin labirinturi, in control direct personajelor centrale, incercand sa eviti DungoeonsTDLRRevIMG04Noseghuls nemuritori, sau vei cauta stapani ai mortii ce dorm printre ziduri. Dar nu am avut surpriza sa sap, in cautare de aur, si sa dau nas in nas cu un dragon de nivelul 10. Ocuparea catacombelor controlate de alti lorzi intunecati mai ofera ceva diversiune, dar nu multa.

Aveam macar speranta ca in modul de control direct al unui suveran intunecat sa imi pot face de cap prin catacombe. Nici aici nu am prea avut noroc. Modul in care este implementat controlul face dirijarea personajului sa fie destul de incomoda. Sigur, primeste un bonus la atac, aparare, viata si rezistente, dar tintirea si atacurile functioneaza la fel ca atunci cand il controlam din tavan. Chiar descurajez folosirea acestui mod de a juca, deoarece luptele se transforma oricum intr-o cacofonie de culoare si zgomot, din care este greu sa distingi cine se lupta cu cine chiar si de sus. De la nivelul solului, este si mai dificil. De asemenea, in control direct nu vei putea dirija actiunile celorlalti stapani ai intunericului, care ti se vor alatura pe parcursul campaniei. Nici nu ii poti controla ca un grup, asa ca este vital sa le spui pe cine sa atace si cand, deoarece inteligenta lor nu le permite sa intre in actiune atunci cand vad cum esti caftit de un campion, trei magicieni, doi luptatori si cativa vindecatori foarte priceputi.

Drept, consolare, daca va place stilul de joc de Farmville+Tower Defense, atunci The Dark Lord este o extensie buna a lui Dungeons, adaugand cinci misiuni noi, daca nu pun la socoteala introducerea. Acestea se intind pe cel putin o ora, fiind compuse din harti ce poate ca nu sunt masive, dar sunt mai multe legate intre ele. Veti gasi decoruri noi fata de Dungeons, creaturi noi, abilitati noi… presupun, pentru ca nu am jucat Dungeons si ma ghidez dupa descrierea lui The DungoeonsTDLRRevIMG03Dark Lord. Personal, jocul m-a dezamagit. Nu am gasit nimic distractiv in el dincolo de partea tutorial, poate cu exceptia catorva glume. Dar daca vreau sa mor de ras la o parodie a lui Lord of the Rings, pot oricand sa rejoc Magicka. Ce e drept, jocul ofera o provocare, tot acel micro-management fiind foarte dificil spre final, numai ca devine agasant. Jocul mai are si un mod de multiplayer, pe care nu am fost prea dornic sa il incerc. Stiu, nu e tocmai o recenzie corecta daca nu testez totul, dar nu schimba esenta jocului. Nu are cum. Simplu spus, pentru 30 de euro puteti gasi jocuri mult mai reusite, cu o premiza similara, sau il puteti cumpara in speranta ca isi va face aparitia acel mod ce il va transforma in Dungeon Keeper.

concluzie_DungeonsTheDarkLord