Preview: Aliens Colonial Marines

AliensCMPrvIMG003Imi amintesc si acum vazand primele imagini din Aliens vs Predator 2 cu multi ani in urma. Eram foarte impresionat de fidelitatea redarii elementelor clasice din filmul Aliens. Masinile de transport, armele, mitralierele stationare, xenomorphii, totul arata si suna asa cum trebuie. Asta se intampla inainte sa fi jucat primul AvP, ce s-a descurcat si el admirabil la crearea unei atmosfere similare cu cea din film. Intre timp, a mai aparut si un nou AvP, unul ce nu a vrut sa poarte cifra 3 in coada. Nu pot sa spun ca mi-a placut foarte mult, in mare parte pentru ca era un exemplar mult prea firav in comparatie cu predecesorii sai. Anul viitor ne vom aventura din nou in viitorul indepartat, acelasi vazut in filmele Aliens, dar fara partea de Predator. Defapt, va fi partial si fara partea de Alien, deoarece nu vei putea fi un xenomorph. Ramai astfel cu ceea ce intr-un joc AvP era considerat, dupa cum spunea un amic, greseala naturii. Omul, chiar si un soldat interstelar, un Colonial Marine, este genetic, fiziologic si anatomic total neadaptat luptei impotriva unei creaturi care poate zgaria prin pereti si sangereaza acid. Are totusi doua avantaje, un arsenal care la disperare poate fi mortal si acel reflex foarte util de a intra in panica si de a zbiera tinand degetul lipit de tragaci. Plus ca nu va fi singur, un singur marine nu prea ar avea cum sa supravietuiasca impotriva unei asemenea amenintari cosmice… bine, putea in AvP. Dar in noul joc al celor de la Gearbox, nu va fi singur. Frosty The Marine are colegi, in Aliens Colonial Marines.

Povestea acestui joc, a productiei acestui joc mai exact, este surprinzator de veche. Nu ma refer doar la faptul ca Gearbox l-a anuntat acum cinci ani, apoi l-a amanat, iar pentru o vreme parea ca au uitat de el, fiind ocupati cu numeroase alte proiecte. Intre timp, SEGA dadea semne ca nu prea mai are incredere in franciza, din moment ce au anulat un RPG la care lucra Obsidian, ce era in esenta terminat. Aliens AliensCMPrvIMG001Colonial Marines aproape ca a fost lansat si el la un moment… prin 2001, cand era in mainile studioului Check Six Game. La acea vreme nu era tocmai acelasi joc de acum, iar versiunea actuala nici nu prea este legata de cea veche. Productia sa, sub o forma sau alta, a durat mai bine de un deceniu, ceea ce ar trebui sa il faca sa se simta ca acasa la Gearbox. Sper doar ca rezultatul final va fi mai reusit decat ultimul titlu milenar la care a lucrat studioul. Partea care inspira ceva incredere vine de la faptul ca ultimele iteratii ale jocului au fost facute tot de catre Gearbox, asa ca nu ar avea motive sa scoata perle.

De cand a fost in centrul atentiei ultima data, au intervenit cateva schimbari in Aliens Colonial Marines. Spre exemplu, motorul grafic a fost modificat. A ramas tot Unreal 3, dar tot ce inseamna iluminare si umbrire a fost refacut, capatand sufixul dinamic. Acest lucru chiar este important la un joc al carui predecesori erau in stare sa ma bage in sperieti prin prelingerea umbrei unei macarale pe un perete. Modelele personajelor vor fi suficient de detaliate incat sa se dezmembreze exagerat de realistic sub actiunea ghearelor extraterestre, iar expresiile faciale de groaza cu siguranta imi vor da cosmaruri. Xenomorfii arata bine, din ce am vazut pana acum. Chiar mai bine decat la AvP(3), pielea lor fiind mult mai… lucioasa. Nu stiu daca jocul va folosi DirectX 11 pentru a-i face mai rotunzi, dar din imagini nu cred ca va avea nevoie. Desigur, trebuie luat considerare faptul ca imaginile sunt luate in cel mai bun caz de versiunea facuta special pentru prezentare, iar Photoshop este foarte popular.

Mediul inconjurator o sa vi se para foarte cunoscut, fiind compus din intuneric, coridoare de metal si numeroase AliensCMPrvIMG002elemente scoase parca din filmul Aliens, in mare parte pentru ca se va petrece exact in aceleasi locuri. Iar ce nu a putut fi vazut in film tot arata de parca ar fi fost luat din film, deoarece Syd Mead, creatorul decorului lui Aliens a dat o mana de ajutor la productia jocului. Firul narativ al jocului incepe la cateva saptamani dupa finalul lui Alien 3, in acea perioada de cateva sute de ani in care absolut nimic nu s-a intamplat in filme. In centrul atentiei va fi desigur un detasament de Colonial Marines, a caror misiune este sa afle exact ce s-a intamplat pe nava Sualco si pe planeta LV-426. Chiar daca vor incerca sa ramana pe cat de fideli cu putinta materialului de origine, studioul are libertatea sa modifice anumite detalii, unul dintre cele mai insemnate fiind ca Hadley’s Hope nu a fost ras de pe fata planetei. Este un crater in Hadley’s Hope, unde a explodat reactorul nuclear al centralei de purificat aerul, dar nu este tocmai pe cat de mare se crede ca ar fi. Este mai mult adanc decat lat, ceea ce inseamna ca xenomorfii inca mai sunt prin zona. Daca nu ar fi, aventura ar fi fost considerabil mai scurta si mai putin palpitanta.

Gameplay-ul jocului a suferit cateva mici schimbari de la ultima sa iteratie. Inainte ca Gearbox sa il puna la naftalina pentru cativa ani, coordonarea cu echipa controlata de AI avea un rol important. Le puteai da ordine colegilor lui Frosty prin 2008, dar acum nu. S-a luat aceasta decizie deoarece vor sa faca jocul accesibil pentru un segment mai mare din populatie, pentru ca aparent un shooter pe baza de echipa ce are tupeul sa iti ceara sa ai grija de echipa ar fi prea greu de inteles. AI-ul este acolo in continuare, nu pleaca nicaieri, iar Colonial Marines inca mai este un FPS pe baza de echipa, doar ca nu va fi unul bun… in sensul ca echipa nu va fi la fel de importanta. Cel putin acum va fi mai usor ca personajele jocului, intruchipate de ceilalti marines, sa moara in mod dramatic numai acolo unde trebuie in poveste, nu pentru ca le-ai spus sa atace frontal un musuroi de xenomorfi. Avem chiar promisiunea unei povesti interesante, realizata de cativa din scenaristii lui Battlestar Galactica. Sper doar ca nu au fost cei responsabili pentru aberatiile de la final. Aceasta schimbare insemnata aduce cu sine si modificarea modului cooperativ. Va fi tot pentru patru jucatori, numai ca in aceasta versiunea, ceilalti trei marines se vor materializa din eter, oricand vrea sa intre cineva in jocul tau. Nu sunt personaje ce fac parte din poveste si nu le inlocuiesc pe cele AliensCMPrvIMG004existente. S-ar crede ca ar usura jocul, dar nu prea mult, deoarece dificultatea va creste odata cu numarul de oameni.

Chiar daca ramane fara componenta tactica, jocul are o aditie, din pacate nu una buna, evenimente quick-time. Lucruri, ce judecand dupa singura prezentare publica a jocului, se intampla la momente predefinite, nu de fiecare data cand dai nas in nas cu ceva mare. Spre exemplu, atunci cand un xenomorf sare pe tine, te impinge printr-un perete, te lupti cu el la sol si in cele din urma il invingi cu un pistol in gura. O secventa de acest tip va contine in esenta 0% gameplay si pune sub semnul intrebarii vulnerabilitatea oamenilor din joc la acidul pe care un xenomorf il poate si saliva. Aparent vor explica asta prin prezenta unui gel anti-coroziv.

Una din criticile cele mai mari pe care le-am avut la adresa AvP-ului de anul trecut, bine, nu una din cele mai mari, dar tot una insemnata, a fost ca acea tona de extraterestrii noi promisi a fost defapt unul singur, care arata la fel ca cei normali, numai ca scuipa. Gearbox se pare ca a avut ceva mai multa imaginatie, adaugand o namila de xenomorf creata de radiatiile exploziei, cu un cap predominant imun la gloante, ce se comporta ca un taur la corida, sau ca fiecare alt boss/inamic masiv din fiecare joc de actiune din ultimii cinci ani. Nu au aratat cum poate fi invins in demonstratie, creatura probabil dandu-si seama ca face ceva gresit dupa ce a dat cu scafarlia in cativa pereti. Regina isi va face si ea aparitia, alaturi de acel exoschelet binecunoscut. Fiecare alien vazut pana acum va fi in joc, de la facehugger la chestbuster, la mii si mii de drone. Xenomorfii se vor comporta inteligent, stiind cum sa se foloseasca de teren pentru a-si gasi tinta. Aparent chiar vor fi in stare sa faca diversiuni. De asemenea, vor aparea aleator pe harta, ceea ce va fi de folos la factorul de rejucabilitate. Pentru ai omori, vei avea la dispozitie un arsenal generos, cel putin sper ca va fi mai generos decat cel al lui AvP(3). Pe langa clasicul pulse rifle vei avea: carabine, pistoale, un smart gun si deocamdata doar atat au prezentat. Armele vor avea totusi ceva in plus fata de cele din jocurile anterioare, modificari. Li se vor AliensCMPrvIMG005putea adauga anumite atasamente ce le vor extinde functiile. Componentele aditionale sunt obtinute printr-un sistem de progresie si deblocari menit sa ofere posibilitatea de a personaliza marine-ul propriu in numeroase moduri. Desi, este posibil sa fi inteles gresit, iar aceasta componenta sa fie rezervata pentru modul de multiplayer competitiv, la care nu au decis inca daca vor fi sau nu xenomorfi.

Pe langa arme, personajele jocului vor avea si unelte vitale pentru explorarea adancurilor planetei si a unei anumite nave extraterestre. Vor putea suda usi la nevoie, pentru a tine gandacii departe. Au turele ce pot fi amplasate in locuri strategice pentru a tine departe xenomorfii, dar nu pentru mult timp, deoarece nici in film nu a functionat. Vor avea ustensile ce permit spargerea lacatelor electronice, prin intermediul unui mini-game si vor avea nelipsitul detector de miscare. In Colonial Marines, acesta se va comporta ca cel autentic. Nu apare in interfata, trebuie tinut in mana si trebuie sa fii pregatit sa il pui deoparte de indata ce unul din blipaituri se apropie prea mult. Ca sa fie sporit factorul de autenticitate, interfata intreaga, unde este indicata munitia si viata regeneratoare, poate fi ascunsa. Nestiind exact cat mai ai pana crapi poate ca ar fi fost mai palpitant cand stiai ca ai nevoie de truse de prim ajutor. Aliens Colonial Marines nu este un joc de groaza, Gearbox nu incearca sa faca asta, deoarece stiu cum merge povestea. Pentru primele cateva minute o sa te bage in sperieti si umbra unei pisici, dar dupa ce apare primul xenomorf, alaturi de zece frati, incepi sa te obisnuiesti cu ei. Asta nu inseamna ca jocul nu va avea tensiune, pentru ca tocmai asta vor sa creeze, tensiune. Stii ca vin, stii ca sunt aproape, stii ca vor incerca sa te omoare, dar nu stii cand sau cum. Asa ceva nu este mereu usor de facut, deoarece dupa o vreme, sau instantaneu ca in cazul lui Dead Space 2, incepi sa vezi tiparul. Poate ca AI-ul va compensa pentru asta. La urma urmei, nestiind de unde vor incepe sa AliensCMPrvIMG006curga zombies sau cand exact vor ataca este unul din motivele principale pentru care nu prea ai cum sa te saturi de Left 4 Dead.

Aliens Colonial Marines va fi lansat in primele luni din anul viitor, in cazul in care jocul nu mai sufera amanari, sau inhaleaza din nou un pumn de naftalina din cauza altor proiecte, Gearbox lucrand concomitent la un nou Borderlands si inca un Brothers in Arms. De asemenea, poate ca SEGA nu se va supara din nou pe franciza, iar cu putin noroc, acesta va primi patch-uri si suport pentru mai mult timp decat ii ia unui facehugger sa infesteze un om, sa se dezvolte in el, sa evadeze prin pieptul sau si sa se transforme intr-un xenomorf matur.