8.5
User Score: 9.4 (8 votes)

Desigur, există oricând și varianta luptei corp la corp, dar asta nu e mereu recomandată, ci mai mult o ultimă soluție atunci când nu mai ai niciun cartuș pe țeavă, și nici nu te poți retrage pentru a schimba arma, sau când pur și simplu orice altceva a eșuat. Găsești diferite ustensile ce pot fi folosite drept arme de contact, și ai chiar posibilitatea să le îmbunătățești. Dar dacă, de dragul abordării pe furiș, unele lupte cu oamenii pot fi completate în acest mod, există inamici infectați cu care dacă intri în lupta corp la corp, ajungi instant în meniul principal.

Că tot am pomenit de furișat… da, jocul are un sistem pentru o astfel de abordare, dar care e unul slab și departe de a face concurență lui Dishonored, Splinter Cell, Thief, sau altor jocuri de profil. Poți merge tiptil, fără a fi auzit de inamici, și poți executa o punere la pământ fără zgomot. Ai chiar și un instrument de care te poți folosi pentru acest stil de joc. În momentul în care ții apăsat butonul R1, personajul tău își sporește concertarea și încearcă să distingă orice zgomot din imediata proximitate. Nu rămâne activ decât atâta timp cât ții apăsat acel buton, și te pune automat în modul ghemuit, încetinind deplasarea, dar aceasta realizându-se pe furiș, fără a alerta inamicii dacă nu ești văzut. Acest mod pune pe ecran siluetele personajelor (atât asociați cât și inamici) care fac zgomot, dându-ți posibilitatea de a afla poziția unui adversar înainte de a intra în raza sa vizuală, și permițându-ți să pui rapid la punct o tactică cu elementul surpriză de partea ta. E un mod prin care poți înlătura rapid primii 1-2 inamici… dar din experiență proprie pot spune că e un sistem prea slab dezvoltat ca să-ți poată asigura victoria de unul singur. De obicei după ce ai eliminat primii adversari printr-o manieră subtilă, într-un mod sau altul, lupta de proporții va începe; ori că vei fi în cele din urmă depistat, sau că pur și simplu un adversar a descoperit un cadavru lăsat de tine (pe care, apropo, nu-l poți muta), rezultatul va fi aproape mereu același: ești descoperit, toți ceilalți intră în alertă, iar tu continui lupta în modul clasic.

LastOfUsrevIMG13 LastOfUsrevIMG11 LastOfUsrevIMG12

Indiferent împotriva cui te lupți, jocul diferențiază între un glonț în cap (care e fatal de multe ori), și rănirea unui singur membru. Și aici vine partea cea mai frumoasă din gameplay-ul lui The Last of Us. Fiind cât de cât realist la modul în care tratează inventarul, jocul nu-ți permite să cari decât foarte puțin armament, muniție și materiale. Poți să ai maxim 3 iteme din fiecare categorie (că e trusa de prim ajutor, lama de cuțit, cocktail-ul molotov sau alt tip de bombă artizanală), ceea ce te forțează să joci cu cap, să fii tactic. Da, cu suficientă muniție, orice întâlnire ostilă poate fi rezolvată cu ușurință. Problema e… în acest joc nu ai suficientă muniție. Muniția e rară, se găsește greu, iar celelalte obiecte utile trebuiesc confecționate. Există câteva tipuri de ingrediente (alcool, foarfece, cârpă, bandă adezivă și încă ceva) care prin combinarea lor în rețetele date de joc rezultă în itemele menționate anterior. Rareori găsești aceste iteme în forma lor finită, de cele mai multe ori trebuind să recurgi la crafting pentru a le obține, iar numărul lor maxim este oricum foarte mic, cum este și numărul maxim de materiale ce-l poți căra în rucsac. Ba mai mult, raritatea acestora în lumea jocului este dată de dificultatea pe care joci. Pe easy probabil că veți avea mai mereu 3 obiecte din fiecare categorie și suficientă muniție încât să puteți trece prin joc fără să trebuiască să scotociți prin dulapuri și sertare sau să explorați prea mult. Mărește dificultatea, și ai să începi să simți pustietatea lumii postapocaliptice pe pielea ta, transformând jocul într-un adevărat simulator de supraviețuire. Și acesta este asul din mânecă al lui The Last of Us. Pentru că provocarea nu este să omori un grup de 6 zombies. Nu, adevărata provocare, ceea ce-ți pompează ție adrenalina în vene și-ți pune neuronii la treabă e modul cum omori tu 6 zombies, când mai ai doar 2 gloanțe, o bombă și o cărămidă.

9 Responses

1. Marius

Foarte bun review, argumentat, la obiect – chiar daca n-as fi zis asta dupa numarul de pagini Razz – si mai ales care te aduce cu picioarele pe pamant. Eu unul sunt satul de note de 10 aruncate asa, pentru ca un joc are o singura componenta remarcabila si alte patru-cinci mediocre. La cat mai multe!

2. Laur

Deci,în primul rand îl cunosc pe Mihai,este un băiat super, în al doilea rand face ca review-rile jocurilor sa para ca sunt făcute de profesioniști, și credeți-mă nu este primul game la care a făcut review! Ca de obicei un review de excepție…. Succes Mihai,you rock!

3. Lucian

Sa inteleg ca Mihai face parte din echipa GA. Unacomn a plecat? Anyway, un review foarte bun la un joc grozav. Smile

4. Mihai

@Lucian: Nu pot vorbi in numele lui unacomn, si nu stiu sincer daca a plecat sau nu. Dar pot sa te asigur ca eu nu fac parte din echipa games-arena, decat ca simplu follower, ceea ce sunt de foarte multa vreme. Review-ul a fost un experiment de-al meu, iar unacomn a fost foarte amabil in a-mi da apa la moara, so kudos for him. Grin

N-as putea in veci sa-l inlocuiesc pe unacomn. Cata munca si suflet a depus baiatu` asta in tot ce a intreprins pt aceasta industrie, eu n-as fi in stare sa fac nici in 7 vieti! Din punctul meu de vedere, oricine ar scrie pe games-arena, unacomn e de neinlocuit.

Va multumesc frumos pt aprecieri!

5. Geoquake

Foarte bun review,clar si atinge toate punctele importante.Finalul nimic?

6. Mihai

Ai dreptate. Puteam comenta mai mult despre final. Dar nu vroiam sa dau spoilere. Si deja review-ul era destul de lung. Dar, trebuie sa recunosc… finalul m-a surprins. Nu a fost neaparat o intorsura de 180 grade… dar a fost o surpriza binevenita in comparatie cu progresia firului narativ pana la acel punct. A fost totusi un aspect de care am tinut cont cand i-am dat nota, doar ca nu am mai apucat sa vorbesc despre asta.

Plus ca-s ruginit. Nu am mai scris o recenzie de vreo 6 ani. Grin